Faber Castell este exemplul clasic, pur-sange, de succes, in arta. Este o afacere de familie care a pastrat identitatea Faber, fiind un reper de succes in industria materialelor folosite in arta. Produsele lor starnesc curiozitatea si imaginatia a sute de tineri aspiranti in arte, fiind manuite cu placere de artisti.

Calitatea crescuta a produselor Faber a creat un standard nou pe piata. Atat de mare a fost impactul produs de ustensilele Faber Castell incat, astazi, compania are  aproximativ 8000 de angajati in intreaga lume, mai mult de 1100 de angajati in Germania, 9 tari in care produc ustensilele, iar castigul Grupului Faber Castell ajunge la 613 milioane de euro. Au sedii in 20 de tari si subcontractori in 120 de tari.

Aceasta este o cifra de afaceri impresionanta, avand in vedere ca povestea acestei marci, recunoscute mondial, incepe in 1761 in Stein, Germania (unde a ramas si astazi sediul central) cu un tamplar pe nume Kaspar Faber.  Acesta a inceput sa creeze ustensilele de scris in atelierul sau.  Produsele lui Faber au fost rapid apreciate de publicul larg, dar adevaratul imperiu Faber-Castell a fost construit de urmasii sai.

Atelierul a fost preluat dupa moartea lui Kaspar de fiul sau, Anton Wilhelm. Acesta a pus bazele primului atelier de manufactura dedicat produselor, deja foarte cunoscute, Faber. Dupa moartea sa, afacerea a intrat in mainile fiului sau, Georg Leonhard. Perioada in care Georg a fost la carma atelierului Faber era, din punct de vedere economic, instabila. Acesta a fost nevoit sa vina cu idei noi, inovative pentru a reusi sa consolideze si sa mareasca afacerea in vremuri instabile economic.

Oamenii au fost creativi si orientati catre evolutie inca din timpuri imemorabile. Asadar, economia nu era, totusi, cea mai mare problema a lui Georg Leonhard. Micul atelier de manufactura Faber a ramas in urma fata de metodele moderne de productie. Pentru a repune afacerea pe picioare si-a trimis baietii,  Lothar si Johann in Paris si Londra pentru a afla mai multe despre noua piata de productie.



Primul creion de marca din lume

Expeditia pe care am putea  sa o consideram cu usurinta ca fiind  una dintre primele cercetari de piata din lume, este incununata cu succes. Lothar si Johann se intorc cu idei proaspete ce or sa transforme Faber in liderul de piata al ustensilelor de scris exclusiviste si al materialelor de arta iubite de astazi.

Lothar von Faber este cel care a crezut ca poate cuceri lumea prin calitatea exceptionala a produselor. Acesta se foloseste de tendintele descoperite in Londra si Paris pentru a produce primul creion de marca din lume.

Incepe sa importe grafit de cea mai buna calitate din Siberia, creeaza ambalaje exclusivite si brand-ul “A. W. Faber” este stantat pe fiecare produs. Rezultatul este primul primul creion de marca din lume.



Intreprinderea creste si la fel si viziunea lui von Faber. Lothar incepe sa investeasca bani in dezvoltarea fabricii si in standardizarea conditiilor de munca si creeaza organizatii sociale: case de sanatate, case de munca si case de pensii, dar si o asociatie de consum, pentru a facilita accesul angajatilor sai la produse de calitate. Pentru muncitorii sai construieste locuinte sociale, gradinita si o biblioteca.

Mai tarziu, in 1856 cumpara drepturile de exploatare a unei mine de grafit din Siberia pentru a isi mari puterea de productie.  Spiritul inovativ si creativ a lui Lother se doveste si pragmatic. Astfel, la 100 de ani de la primele produse Faber, intreprinderea are 250 de angajati si dorinta abtira de a evolua mai mult. In 1861 este infiintata  „Geroldsgrü”, o fabrica de tablite de scris. Aceasta intreprindere ajunge si ea printre liderii mondiali in domeniul sau de activitate.

Pentru reusitele sale, Lother von Faber primeste numeroase distinctii si titluri, iar in 1881 titlul de Freiherr. Cu toate acestea, cel mai mare premiu il primeste in 1870, cand  A. W. Faber este trecuta oficial a cincea marca in registrul de comert din SUA. In acelasi an este inregistrata si in Franta, Rusia, Italia si Spania. Astazi, firmele care ocupau celelalte pozitii nu mai exista, astfel Faber-Castelle ajunge lider pe piata.

Produl de astazi- Faber-Castell

Wilhelm von Faber, singurul fiu a lui Lother, mosteneste afacerea dar acesta moare destul de tanar, la 46 de ani, iar afacerea ii ramane ficei sale mai mari  Ottillie, dat fiind faptul ca cei doi fii ai sai isi pierd viata inca de mici. Aceasta se casatoreste cu Alexander Graf von Castell-Rüdenhausen. Imediat dupa casatorie afacerea intra sub tutela lui Alexander, atunci ia nastere brandul Faber-Castell atat de cunoscut noua astazi. Apare in 1905 o noua serie de creioane,cele  cu design-ul verde pe care il cunoastem azi. Trei ani mai tarziu apar “Polychromos” – creioanele in peste cele 60 de culori.

Brandul Faber-Castell trece prin cele doua Razboaie Mondiale si supravietuieste economiei subrede a Germaniei. Chiar daca in timpul acestor vremuri grele sunt vandute o parte din actiuni, acestea sunt recuperate in 1994.

Dupa moartea lui Alexander titulatura afacerii la fiul sau, Roland.

Colecatia de produse se imbogateste dupa cele doua razboaie mondiale cu produse precum TK -un creion destinat tehnicienilor si artistilor,  la inceputul aniilor  ’50 o colectie de pixuri imprimate cu imagini contemporane, iar  anii ’60 si ’70 aduc in prim plan markerele si cariocile.

In anii 1978 afacerea este preluata de  Anton Wolfgang Graf von Faber-Castell care extinde si inoveaza afacerea familie. Construieste cea mai mare fabrica de radiere din lume, in Malaiezia. Incepe sa foloseasca doar materiale si lemn certificat.

Printre lucrurile inovative pe care le introduce Anton in modul de operare a Faber-Castell este tehnologia prietenoasa cu mediul.

Povestea Faber-Castell este despre succes obtinut prin calitate, inovatie si dorinta de evolutie constanta.