Desi cuvantul influenta a intrat in limba romana de multa vreme si il regasim in DEX (INFLUÉNTA1, influente, s. f. 1. Actiune exercitata asupra unui lucru sau asupra unei fiinte, putand duce la schimbarea lor; inraurire. ♦ Spec. Actiune pe care o persoana o exercita asupra alteia (deliberat, pentru a-i schimba caracterul, evolutia, sau involuntar, prin prestigiul, autoritatea, puterea de care se bucura) – din pacate termenul de influencer nu este inca tradus si acceptat oficial. Majoritatea celor din domeniu l-au tradus ca influentator care, trebuie sa recunoastem, suna putin ciudat. Pentru a evita aparitia unor confuzii, in acest articol, am decis sa folosim cuvantul original din limba engleza, care explica mai bine la ce anume ne referim.
Cuvantul “ïnfluencer” a inceput sa fie folosit in limba engleza inca de pe la 1660, insa utilizarea lui in ziua de astazi este profund legata de aparitia si evolutia social media.
Ce este, carevasazica, un influencer? Pe scurt, un influencer este o persoana care are capacitatea de a influenta deciziile, comportamentele sau gandurile altor persoane. In context comercial, un influencer este acela care schimba sau influenteaza deciziile de cumparare pe care le are publicul.
O serie intreaga de personaje fictive au fost folosite de catre specialistii in marketing pentru a convinge oamenii sa le cumpere produsele printre cele mai cunoscute fiind: Marlboro Man, Uncle Ben si, cel mai faimos, Mos Craciun. In Romania reteta a fost importata dupa 1989 cu un succes limitat, cel mai familiar influencer fictiv fiind Bunica celor de la Cargill (Untdelemn de la Bunica). Bineinteles ca au existat si persoane reale care au fost folosite pe post de influenceri, iar una dintre cele mai cunoscute dintre acestea este fondatorul KFC – colonelul Sanders.
Daca pana in anii 1990 influencerii erau fie constructe de marketing fictive, fie celebritati din diverse domenii (artisti, sportivi, etc.), o data cu aparitia si adoptarea pe scara larga a internetului si a tehnologiilor informatiei, statutul de influencer s-a democratizat si a devenit accesibil si oamenilor de rand. Primii influenceri provenind din randurile publicului larg si-au inceput carierele la sfarsitul anilor ’90, in SUA, prin blogurile cu sfaturi despre cresterea copiilor – adica mamicile care ofereau celorlalte cititoare sfaturi si idei despre ce activitati sa faca cu copiii, ce reteta sa le gateasca sau cum sa-i ajute sa treaca peste probleme.
Intre timp, lucurile au evoluat si au crescut in complexitate, iar piata influencerilor s-a marit in mod constant si spectaculos, atragand din ce in ce mai multe companii si, implicit, fonduri. Daca in 2016 influencerii au atras 1.7 miliarde USD, se estimeaza ca, pana la finalul lui 2021, companiile vor cheltui in campanii cu influenceri 13.8 miliarde USD.
Influencerul din social media este o persoana care are capacitatea de a influenta deciziile celor care il urmaresc, datorita autoritatii pe care o are in domeniu, a cunostintelor sale, a pozitiei sale, dar mai ales datorita relatiei pe care o are cu grupul de oameni carora li se adreseaza. Spre deosebire de influencerii clasici, care functionau pe canale unidirectionale (dinspre ei catre public), influencerii din social media au o comunicare activa in ambele directii cu cei care ii urmaresc si calitatea acestei comunicari este foarte importanta in construirea brandului personal al influencerului.
Un alt aspect important in relatia dintre influenceri si publicul lor este competenta pe care acesta o are pe nisa pe care actioneaza. Cei care sunt perceputi ca fiind foarte competenti devin, intr-un timp destul de scurt, foarte apreciati de catre publicul interesat in domeniul respectiv.
Influencerii din social media sunt, deci, oameni care si-au construit o reputatie datorita cunostintelor si a expertizei intr-un domeniu anume. Ei creeaza si impartasesc constant si frecvent materiale despre domeniul respectiv pe canalul de social media preferat si construiesc comunitati de oameni interesati si entuziasti care sunt foarte preocupati de opiniile si de subiectele abordate de acestia.
Influencerii se diferentiaza dupa o serie de criterii pe care vom incerca sa le lamurim mai jos:
Dupa tipul canalului social media pe care il folosesc:
- Blogul – este cel mai vechi canal de social media si prima sursa de influenceri moderni. Bloggerii produc, de obicei, materiale scrise sau/si foto, de dimensiuni mari, folosind un format narativ. Acopera orice domeniu imaginabil de la politica la stil de viata si au relatie foarte activa cu comunitatea lor. Initial blogurile erau publicate pe platforme care puneau la dispozitie spatiul si unetele de lucru insa, acum, cei mai multi bloggeri detin propriile domenii si folosesc instrumente personalizate pentru publicare.
- Twitter – initial conceput pentru materiale text de mici dimensiuni, intre timp, a fost permisa si postarea de link-uri sau materiale video. Este foarte popular in US si, in general, se adreseaza utilizatorilor cu varste peste 25 de ani.
- YouTube – creatorii de continut produc materiale video pe care le pun la dispozitia comunitatilor. Lungimea acestora variaza in functie de subiect si de stilul autorului dar sunt, de obicei, de dimensiune mai mare. Cele mai de succes canale de youtube au ca tema gaming-ul, ghiduri despre cum sa faci ceva, emisiuni de tip tv.
- Twitch – a fost creat original pentru comunitatile de gameri si pentru a sustine sesiuni de gaming live. Un neajuns este acela ca materialele nu sunt pastrate pentru o perioada lunga de timp.
- Tik-Tok – este destinat productiei de materiale video de mici dimensiuni si foarte popular in randul tinerilor si adolescentilor.
- Instagram – contine materiale de tip foto sustinute de texte de mici dimensiuni. La fel ca si Tik-Tok este foarte popular in randul tinerilor.
- Facebook – este un mediu complex si intr-o evolutie constanta. Permite impartasirea materialelor de orice tip: text, foto, video insa este mai putin preferat de influenceri, din cauza restrictiilor impuse.
Dupa numarul de urmaritori:
- Nano-influenceri – 1.000 – 10.000 urmaritori;
- Micro-influenceri – 10.000 – 50.000 urmaritori;
- Mid-influenceri – 50.000 – 500.000 urmaritori;
- Macro-influenceri – 500.000 – 1.000.000 urmaritori;
- Mega-influenceri – 1.000.000 – 5.000.000 urmaritori;
- Celebritati – 5.000.000 + urmaritori;
Dupa domeniul sau industria pe care o vizeaza:
- Gaming – unboxing de jocuri, sesiuni de gaming livestream, ghiduri despre jocuri etc.
- Comedie – farse, stand-up, parodii etc.
- Familie – sfaturi pentru parinti, sfaturi despre relatii, etc.;
- Sanatate – meditatie, nutritie, sport, mancare, etc.;
- Moda si frumusete – cosmetice, haine, tutoriale de make-up, etc.;
- Tehnologie – unboxing de produse, ghiduri how-to, etc.;
- Calatorii – destinatii, ghiduri, etc.;
- Auto – prezentari, ghiduri how-to, etc.;
- Muzica – videoclipuri, ghiduri how-to, etc.;
Dupa competenta:
- Profesionistii sunt persoanele cu expertiza si studii intr-un anumit domeniu si sunt cei mai urmariti, publicul lor tinta fiind persoanele intre 25-44 de ani, cu studii si venituri peste medie. Interesul acestora este sa afle informatii de calitate despre sanatate, IT, educatie, nutritie, mass-media, calatorii, fotografie, gatit.
- Oamenii obisnuiti sunt influencerii care au ajuns sa detina acest statut prin comunicare eficienta si constanta, exclusiv online, implicandu-se in cea mai mare parte a timpului in crearea unei comunitati. Aici intra persoanele mature, peste 30 de ani, cu venituri medii, care vor sa afle informatii despre calatorii, moda, vacante, retete de gatit, gadgeturi, idei pentru timp liber.
- Vedetele sunt urmarite in mare parte pentru divertisment si cancan, mai mult decat pentru informatie de calitate. Acestia au o audienta mare, insa media de varsta este 18-34 de ani, cu venituri sub medie.
Desi majoritatea influencerilor au devenit notorii pe un anumit canal, cei mai multi folosesc ulterior un mix de canale pentru a se promova si a atrage urmaritori noi. De exemplu, un streamer de jocuri video pe Twitch isi va salva sesiunile de gaming pe YouTube si va folosi Twitter sau Facebook pentru a anunta cand va avea loc o noua sesiune.
Pe masura ce social media a crescut si s-a diverisificat, au aparut din ce in ce mai multi influenceri, avand ca preocupari domenii din ce in ce mai nisate. Oamenii care lucreaza in marketing au inceput sa recunoasca importanta lor si au inceput sa includa influencerii in strategiile lor de marketing.
Intr-adevar, mai ales pentru anumite produse sau servicii, influencerii pot avea un impact semnificativ, intrucat au comunitati solide si pentru ca oamenii au incredere in ei. Domeniul este, insa, nou si poate fi dificil sa decizi ce este mai bine pentru tine sau pentru compania ta.
Cristian China-Birta sau, mai cunoscut Chinezu, este unul dintre primii bloggeri din Romania care a reusit sa-si transforme pasiunea pentru scris in meserie si se ocupa de marketing digital de mai bine de 15 ani. Recent a lansat: “Ce ne facem, dom’le, cu influencerii astia?” – un ghid despre ce sunt influencerii si cum pot fi folositi cu succes intr-o campanie de marketing. Cartea are aproape 300 de pagini si este scrisa intr-un stil direct, aproape ca si cum ai asculta un podcast. Chinezu’ atinge toate subiectele importante pentru tema: incepand de la intrebarea cea mai importanta, daca merita sa faci o campanie cu influenceri, continuand cu un sfaturi despre unde sa gasesti influencerii potriviti pentru tine, cum ii platesti si cum ii monitorizezi. Este o lucrare utila, in special celor care nu sunt de meserie, dar inteleg ca trebuie sa se tina la curent cu ultimele noutati in domeniu si o gasiti aici.