Succesul este o notiune la care toata lumea viseaza. Indiferent de domeniul in care activeaza, oamenii isi doresc sa aiba succes. Insa termenul este unul foarte vag si subiectiv. Este dificil de gasit o definitie generala pentru ceea ce reprezinta succesul. In sens larg, succesul reprezinta atingerea tuturor obiectivelor setate atunci cand pornesti la un drum. Ai succes atunci cand reusesti sa iti finalizezi studiile, atunci cand obtii locul de munca dorit, dar si atunci cand iti gasesti implinirea in viata personala. 

Sunt foarte multe zone in care succesul poate fi identificat, dar perceptia lui variaza de la om la om. Un domeniu foarte dificil in care poate fi intalnit succesul este cel al afacerilor. Fiind o zona atat de volatila si in care lucrurile se pot schimba de la o zi la alta pentru orice firma, a avea succes in afaceri este ceva dificil de reusit. Ce este, totusi, succesul in afaceri? Ce defineste un om de afaceri de succes si care sunt secretele succesului sau? 

Ce este succesul si care sunt secretele succesului in afaceri

Multi experti din zona de business au definit succesul in afaceri ca fiind echivalent cu fericirea in viata. Cinicii ar spune ca niciunul dintre aceste lucruri nu se pot obtine, insa in mod realist, ambele reprezinta obiective realizabile. Iar marea asemanare dintre ele este ca si succesul, dar si fericirea, sunt definite in mod subiectiv de fiecare om. Conform definitiei din dictionar, succesul este trecerea cu bine a provocarilor sau atingerea obiectivelor pe care un individ si le propune intr-un anumit domeniu.

Insa din perspectiva de business, o definitie interesanta a fost data de Hope Wilson, o femeie de afaceri din Statele Unite ale Americii, experta in marketing. Ea defineste succesul ca fiind „capacitatea de a dezvolta o afacere profitabila care sa functioneze pe baza de onestitate, integritate si care contribuie la bunastarea comunitatii. De asemenea, o afacere de succes reuseste sa aiba profit, oferindu-le angajatilor sai liniste si un echilibru intre viata profesionala si cea personala. Ca oameni de afaceri, cei care vor sa aiba cu adevarat succes trebuie sa se gandeasca si la impactul pe care il au asupra mediului si asupra persoanelor din jurul lor”

Dar aceasta este doar o definitie data de o persoana din zona de business, bazata exclusiv pe propriile sale experiente si pe propria viziune. Fiecare om de afaceri simte si vede succesul in mod diferit, dar elementul comun in perspectiva tuturor este reprezentat de atingerea obiectivelor. Doar ca aceste obiective pot fi diferite. Pentru unii, singurul obiectiv este acela de a face profit. Altii pun pret si pe impactul pe care afacerea lor il are asupra societatii. Oricum ar fi, atingerea obiectivelor este, in general, telul care echivaleaza cu succesul in afaceri. Pentru a ajunge in acel punct, este foarte importanta elaborarea unei strategii. Aceasta strategie si modul in care ea este respectata reprezinta, de fapt, secretele succesului. Iata ce trebuie sa cuprinda un plan strategic pentru un antreprenor care vrea sa isi atinga toate obiectivele:

  1. Seteaza obiectivele in mod clar

Unul dintre trucurile recomandate de mentorii si psihoterapeutii din intreaga lume este scrierea in jurnal in fiecare dimineata. Conform studiilor, a nota ceea ce vrei sa faci in ziua ce urmeaza reprezinta un excelent prim pas catre punerea in practica a respectivelor obiective. Acelasi efect exista si in cazul afacerilor, doar ca echivalentul diminetii este reprezentat de faza de proiectare a business-ului. Iar jurnalul poate fi reprezentat de planul de afaceri. Este foarte util sa iti stabilesti initial obiectivele pe termen scurt, mediu si lung, deoarece atunci cand le pui pe hartie le constientizezi si ti le sedimentezi la nivel psihologic mult mai bine. Fireste, in timp poti reveni asupra lor, poti bifa ceea ce deja ai obtinut si poti adauga noi obective pe lista. 

  • Tehnici de vanzare
  • Finanate si economie
  • Management si leadership
  • Marketing si branding
  • Marketing online
  • Resurse umane
  • PR si comunicare
  • Idei de afaceri
  • Interviuri antrepenori de succes
  • Povesti despre afaceri de succes
  • Tehnici de vanzare

    Tehnici de vanzare

Tehnici de vanzare

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Cum sa fii un lider eficient

    Cum sa fii un lider eficient

Cum sa fii un lider eficient

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Cum sa fii un lider eficient

    Cum sa fii un lider eficient

Cum sa fii un lider eficient

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Instrumente creative pentru reclame virale

    Instrumente creative pentru reclame virale

Instrumente creative pentru reclame virale

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Marketing online

    Marketing online

Marketing online

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Resurse umane

    Resurse umane

Resurse umane

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • PR si comunicare

    PR si comunicare

PR si comunicare

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Start afacere

    Start afacere

Start afacere

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Start afacere

    Start afacere

Start afacere

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Start afacere

    Start afacere

Start afacere

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Fii realist

In general, cei care pornesc intr-o afacere pentru prima oara sunt tentati sa fie extrem de entuziasti si sa isi propuna lucruri dificil de realizat. Desi este perceputa, in general, ca un semn de ambitie si de mentalitate sanatoasa, setarea de obiective foarte indraznete este o arma cu doua taisuri. Asta pentru ca sansele atingerii unui obiectiv foarte ambitios sunt destul de mici, iar potentialul de esec este ridicat. In eventualitatea unui esec, mai ales pentru un afacerist care porneste la drum cu entuziasmul incepatorului, exista si riscul de a abandona ideea la primele rezultate nefavorabile. Tocmai de aceea, desi pasiunea este utila, ea trebuie moderata si echilibrata prin realism. Obiectivele trebuie setate in urma unei analize foarte rationale si care sa ia in calcul toti potentialii factori de influenta. O metoda foarte buna este aceea de a urmari metoda SMART. Aceasta implica setarea de obiective care sa fie Specifice, Masurabile, care sa poata fi Atinse, Relevante si usor de incadrat in Timp. 

  • Studiaza foarte bine mediul in care vei activa

Atunci cand lansezi o afacere, trebuie sa stii ca ceea ce faci tu nu reprezinta singurul factor de influenta asupra rezultatelor pe care le vei avea. Conteaza foarte mult sa cunosti bine industria in care activezi, competitia pe care o ai de infruntat dar, mai ales, publicul pe care vrei sa il cuceresti. Este extrem de important sa dedici mult timp studiului acestor elemente care iti vor influenta din plin gradul de atingere a obiectivelor. Cu cat vei cunoaste mai multe lucruri despre piata, concurenta si public, cu atat iti vei putea adapta mai usor activitatea si vei putea seta obiective realiste. Cumva, secretul succesului numarul 3 este, de fapt, primul pe care trebuie sa il ai in vedere. Inainte de a stabili obiectivele pe care vrei sa le atingi si care iti vor defini calea spre succes, este important sa ai o baza de cunostinte care sa te ajute sa fii realist si adaptabil. 

  • Respecta-ti partenerii, clientii si angajatii

Asa cum ai putut afla si de la punctul 3, niciodata o afacere nu va functiona fara influente din exterior. De altfel, din conceptul de afacere fac parte elemente precum furnizorii, alti parteneri, autoritatile statului, clientii si angajatii. Cu totii trebuie sa fie tratati cu apreciere si respect. Este foarte important sa ai o relatie corecta cu oamenii care pot pune umarul la atingerea obiectivelor pe care ti le-ai stabilit. In lipsa ajutorului celor din jurul tau, afacerea nu are cum sa functioneze bine. Un business care ofera respect va fi si un business respectat. 

Concluzii despre succes

Asadar, ideea de succes in afaceri este subiectiva si variaza de la antreprenor la antreprenor dar, in general, secretele succesului sunt destul de comune. Ele se refera la respectul fata de colaboratori, la buna cunoastere a mediului de activitate, la crearea unui plan bine pus la punct, la stabilirea obiectivelor si, in final, la atingerea lor. Urmand acesi pasi, orice afacerist va putea sa isi cunoasca foarte bine telurile si metodele prin care le poate atinge iar, in final, sa obtina satisfactia succesului. Indiferent ca acesta este reprezentat de statut, impactul afacerii tale la nivelul societatii, popularitatea business-ului pe care il conduci sau nivelul de satisfactie al clientilor, succesul va veni doar atunci cand este rezultat al unei strategii clare. Aceasta strategie trebuie proiectata si respectata cu incredere, dar si adaptata in functie de schimbarile din mediul de afaceri in care activezi.