Cu scenariul mondial actual din ce in ce mai ingrijorator si perspectivele incerte privind pandemia cauzata de COVID-19, multe companii din Romania au inceput deja sa ia masuri pentru a garanta functionarea afacerilor, fara a afecta productivitatea echipelor in aceste vremuri de criza.

Ei bine, nu orice afacere poate functiona in cel mai bun mod posibil in cazul unei situatii devastatoare la nivel global, indifferent daca ofera consultanta, produse sau servicii, fara a fi impuse anumite masuri si modificari in modul de lucru traditional al companiei.

Si cum pandemia evolueaza din ce in ce mai mult in anumite zone, multe companii fac deja schimbul intre munca de la birou si cea de acasa.

Asadar, cum pot managerii sa identifice cele mai bune metode posibile pentru a asigura eficienta si productivitatea angajatilor lor, chiar si in aceste momente foarte dificile?



Ce este Home Office?

Pentru a dezvolta subiectul in cel mai bun mod posibil, sa intelegem mai intai ce inseamna conceptul de Home Office, mai exact: birou la domiciliu.

Aceasta nu este o practica atat de noua pe cat credem noi. In trecut, chiar si in Evul Mediu, burghezia isi plasa atelierele sau magazinele la parter sau deasupra caselor lor.

Aceasta idee a ajuns sa se raspandeasca in secolul al XIX-lea, cand muncitorii au fost dusi la fabrici in timpul Revolutiei Industriale, unde munceau si locuiau totodata.



Mai tarziu, datorita progresului tehnologiei si modernismului functional, aceasta practica s-a remarcat cu adevarat in anii 2000.

Astazi, conceptul de birou la domiciliu este foarte obisnuit pentru freelanceri, afaceri de familie si antreprenori care au sediul in propria resedinta. Cu toate acestea, home office este o practica populara si in randul afacerilor mari, care le permit angajatilor sa lucreze de acasa cateva zile pe luna sau chiar dupa bunul plac, atata timp cat isi respecta sarcinile si obligatiile.

Biroul la domiciliu permite angajatilor sa indeplineasca aceleasi sarcini ca si in cadrul companiilor, din propriile case, fara a se ingrijora asupra cheltuielilor care implica transportul, a timpului dedicat deplasarii sau chiar a dificultatilor de mobilitate in cazurile exceptionale.

Unele companii cred ca acest lucru nu este un obstacol in calea productivitatii echipei si lucreaza deja pe deplin in acest model, folosind spatii precum cafenelele sau pub-urile doar pentru a organiza intalniri sau interviuri.

La ce sa te astepti de la echipa ta cand lucreza de acasa?

Fara indoiala, este esential ca liderii sa fie aproape de echipele lor, chiar daca munca se desfasoara online.

Asa cum rolul angajatilor trebuie respectat pe deplin, si liderii trebuie sa isi indeplineasca sarcinile in mod eficient. Este foarte important ca managerii sa dea dovada de responsabilitate si sa poata fie un exemplu demn de urmat pentru restul membrilor echipei.  

Asadar, cum poti mentine o interactiune eficienta cu echipa chiar si de la distanta?

Acest lucru poate fi inca nou pentru multi manageri, in special in companiile traditionale. Ei bine, administrarea unei echipe care lucreazala domiciliu nu este o sarcina imposibila.  

Asigurarea faptului ca angajatii sunt disponibili in timpul orelor de lucru poate fi, de asemenea, o practica necesara pentru a evita dezacordurile si productivitatea scazuta in locuri de munca care necesita servicii de call center sau asistenta video, de exemplu.

O alta practica buna este ca angajatii sa isi adapteze programele dupa cum le convine, atata timp cat task-urile sunt incheiate cu succes la momentul necesar. Exista dfierente intre angajati in ceea ce priveste cantitatea de energie si motivatie, care pot varia de la o ora la alta. De exemplu, unii dintre ei pot lucra foarte bine in prima parte a zilei, in timp ce altii pot rezolva sarcinile cu mai multa usurinta noaptea tarziu.

Daca un program de munca traditional care implica prezenta zilnica la locul de munca va obliga fiecare membru in parte sa lucreze in intervalul impus, home office le va oferi acestora libertatea de a rezolva sarcinile in functie de nivelul lor de productivitate.

Sa nu uitam de comunicare!

Mentinerea unei bune comunicari intre lideri si ceilalti membri poate fi cel mai bun mod de a asigura productivitatea echipei in perioadele de home-office. Este important sa stabilesti obiectivele si sa le comunici in mod clar tuturor celor implicati in proiectele specifice.

De asemenea, ia in considerare instrumentele digitale care pot aduce beneficii in aceasta perioada.

S-ar putea sa te intrebi daca este util sau nu, in acest moment, sa investesti bani intr-un instrument de gestionare. Un instrument de management poate ajuta la comunicarea intreprinderii in ansamblu, de la cele mai elementare la cele mai complexe niveluri.

Folosind un astfel de instrument, va fi, de asemenea, posibil sa partajezi informatiile necesare angajatilor si sa evaluezi performanta lor individuala si a echipelor, chiar si lucrand de la distanta.

Cum sa asiguri si sa evaluezi productivitatea echipei:

Nu exista o formula magica pentru acest lucru. Primul pas pe care trebuie sa il faci in acest sens este sa te asiguri ca toti mebrii echipei sunt pusi la curent cu sarcinile, obiectivele si termenele lor. Comunicarea si monitorizarea, chiar si de la distanta, sunt din nou extrem de importante.

Una dintre modalitatile bune care garanteaza acest lucru este organizarea sedintelor online periodice, fara a lasa deoparte practica feedback-ului, care se poate face prin apeluri video individuale.

Iata cateva dintre cele mai cunoscute instrumente de comunicare online. Fiecare dintre ele are caracteristici pentru profiluri de utilizator si de echipa diferite. Cea mai buna parte este ca toate au versiuni gratuite care raspund nevoilor standard ale oricarei companii: Google Meet, Skype, Zoom si chiar si Whatsapp, care vine cu noi actualizari si configuratii exceptionale.

Sfaturi pentru a asigura productivitatea echipei care lucreaza de acasa:

✓ Fii pozitiv cu situatia actuala si transmite aceasta pozitivitate si echipei tale;

✓ Arata ca ai incredere in angajatii tai;

✓ Incurajaza-i sa faca tot posibilul, chiar si de la distanta;

✓ Ofera feedback frecvent;

✓ Bazeaza-te mai mult pe lucrul in echipa;

✓ Tine intalniri online pentru explicarea si intelegerea sarcinilor si proiectelor ori de cate ori este necesar;

✓ Stabileste obiective clare;

✓ Fii chiar tu un bun exemplu pentru intreaga echipa;

Astfel, Home Office nu este si nu ar trebui sa fie o problema pentru companii. Asa cum am spus mai devreme, afacerile pot privi aceasta metoda ca pe un avantaj major in ceea ce priveste reducerea unor cheltuieli si castigarea unor resurse de timp semnificative.

Desi scenariul actual cauzat de pandemie este ingrijorator, antreprenorii si ar trebui sa profite de ocazie pentru a dezvolta potentialul oamenilor printr-un nou model de lucru care, in viitor, poate aduce beneficii tuturor intr-un mod foarte pozitiv.

Acesta poate fi un moment bun pentru a revizui conceptele si a actualiza noile moduri de lucru. Nu exista un moment mai potrivit pentru o afacere sa se reinventeze si sa isi depaseasca fortele proprii!