In functie de tipul tau de afacere si de felul in care intentionezi sa utilizezi planul de afaceri, vei avea nevoie de un model de plan de afaceri diferit fata de alt antreprenor.

Un model de plan de afaceri este mai mult decat un document.

Este un ghid care te ajuta sa iti conturezi si sa iti atingi obiectivele. Este, de asemenea, un instrument de management care iti permite sa analizezi rezultatele, sa iei decizii strategice si sa prezinti modul in care afacerea ta va functiona si va creste. Pe scurt, daca te gandesti sa incepi o afacere sau planuiesti sa iti prezinti afacerea investitorilor, scrierea unui plan de afaceri iti poate imbunatati sansele de succes.

Scrierea unui plan de afaceri nu trebuie sa fie complicata. In acest ghid cuprinzator, iti vom arata cum sa scrii rapid si usor un plan de afaceri cu care sa obtii rezultatele dorite. Nu iti face griji, nu trebuie sa ai o diploma in afaceri sau contabilitate pentru a crea un plan de afaceri grozav. Acest ghid iti va arata cum sa iti finalizezi planul pas cu pas, fara nicio complexitate sau frustrare.

De ce sa ai un model de plan de afaceri pregatit?

Ai nevoie de un plan de afaceri deoarece majoritatea institutiile bancare nu vor investi intr-un startup sau intr-o afacere mica fara un plan solid, scris. Nu numai ca un plan de afaceri te ajuta sa te concentrezi pe obiective concrete, dar ofera partilor externe siguranta ca te-ai gandit la viitor.

  • Afacerile care detin un plan cresc cu 30% mai repede decat cele fara unul.
  • Proprietarii cu planuri de afaceri au de doua ori mai multe sanse sa creasca, sa obtina investitii sau sa obtina imprumuturi decat cei fara.
  • Antreprenorii cu un plan de afaceri au o probabilitate crescuta cu 129% de a creste dincolo de faza de pornire si o probabilitate crescuta cu 260% de a creste de la „idee” la „afacere noua”.
  • Poate ca cea mai puternica dovada provine din meta-analiza din 2010 a Journal of Business Venturing a 46 de studii separate pe 11.046 de organizatii: concluziile sale confirma ca „planificarea afacerilor creste performanta atat a firmelor mici noi, cat si a celor consacrate”.

Indiferent daca esti un proprietar de afaceri experimentat sau abia incepi sa te gandesti sa  incepi o afacere , cerintele vin in alerta la tine. In mijlocul listelor de sarcini si al intalnirilor, determinarea modului de redactare a unui plan de afaceri – cu atat mai putin a urmari un sablon de plan de afaceri – este adesea consumatoare de timp.



Dar aproape 70% dintre proprietarii de afaceri care au facut nici asta si recomanda sa scrie un plan de afaceri inainte de a incepe o afacere, conform  unui sondaj recent QuickBooks . La urma urmei, atunci cand sunt facute corect, planurile de afaceri au profituri enorme.

Si totusi, mai mult de 10% dintre potentialii proprietari de afaceri au spus ca nu intentioneaza sa scrie un plan de afaceri. Alti 10% nu sunt siguri daca au nevoie de un plan.

Este mai mult decat vechiul cliseu: un esec de a planifica este un plan de a esua. De fapt, acum exista o multime de date despre diferenta pe care o face un plan de afaceri scris, in special pentru companiile mici sau in crestere.



Inca nu esti sigur daca un plan de afaceri merita timpul si investitia? Nu poti sari direct la gestionarea afacerii tale? Ai putea, dar vei pierde unele beneficii cheie pe care le ofera un plan de afaceri. A avea un plan de afaceri te va ajuta in urmatoarele moduri:

  1. Dezvolta-ti afacerea mai repede

Scrierea unui plan de afaceri inseamna stabilirea unei fundatii pentru afacerea ta. Nu prezici viitorul, ci lucrezi prin strategia de baza a afacerii tale care te va ajuta sa cresti. Acest document initial nu este menit sa fie perfect, ci este conceput pentru a fi revizuit si ajustat pentru a te ajuta sa identifici si sa atingi obiectivele.

Fara un plan de afaceri ca baza, va fi mult mai dificil sa urmaresti progresul, sa faci ajustari si sa ai la dispozitie informatii istorice la care sa faci referire atunci cand iei decizii dificile. Crearea unui plan de afaceri iti asigura o foaie de parcurs care nu prezinta doar unde intentionezi sa mergi, ci si unde ai fost deja.

2. Prezinti planul de afaceri si obtii finantare

Investitorii si furnizorii de credite trebuie sa stie ca ai o traiectorie solida a afacerii tale. Trebuie sa dovedesti ca exista o nevoie realizabila si durabila pentru solutia ta, ca ai o strategie de afaceri puternica si ca aceasta poate fi stabila financiar. Asta inseamna sa ai la dispozitie pentru potentialii investitori situatiile financiare, previziunile si o explicatie logica a modelului tau de afaceri.

Scrierea planului de afaceri te ajuta sa pui toate acele piese impreuna si sa creezi conexiuni intre ele pentru a spune o poveste coerenta despre afacerea ta.

3. Iei decizii strategice sigure

Adesea, cele mai importante decizii pe care le vei lua pentru afacerea ta sunt in mijlocul perioadelor volatile de crestere, declin sau chiar crize externe. Acest lucru necesita sa iei decizii extrem de importante mult mai repede decat ti-ar placea. Fara informatii actualizate de planificare si prognoza, aceste decizii pot fi mai putin sigure sau strategice decat ar trebui sa fie.

Avand un plan de afaceri scris pe care il revizuiesti in mod regulat, poti lua decizii increzatoare. Vei avea toate informatiile necesare pentru a sti cand poti face noi angajari, poti lansa o noua linie de produse sau poti face o achizitie majora. In acelasi timp, poti sa planifici din timp in cazul in care o decizie nu functioneaza conform asteptarilor, minimizand riscul potential.

Intr-un fel iti vei concepe un model de plan de afaceri daca intentionezi sa il prezinti unui potential finantator. In cu totul alt fel vei face un model de plan de afaceri in cazul in care il vei folosi pentru uz intern impreuna cu echipa ta de management. Fiecare model de plan de afaceri este diferit ca structura, dimensiune, mod de prezentare, nivel de detaliere al continutului si prin prisma modului in care accentueaza anumite aspecte ale afacerii decat alt model de plan de afaceri.

Exista mai multe tipuri dupa care iti poti face un model de plan de afaceri.

In general, tipurile pentru un model de plan de afaceri se impart in 3 categorii mari: mini planuri, planuri operationale si planuri de prezentare:

  1. Mini planul. Un mini plan de afaceri are maximum 10 pagini si contine aspectele cheie ale afacerii: conceptul afacerii, planul de marketing, necesarul de finantare si previziuni financiare. Acest tip de plan de afaceri reprezinta modalitatea ideala de a testa o idee, de a cunoaste interesul unui potential partener sau investitor. Poate reprezenta un instrument util pe baza caruia sa iti concepi ulterior un plan de afaceri mai detaliat. Un astfel de mini plan nu poate inlocui un plan de afaceri detaliat, asa ca atunci cand te hotarasti sa il trimiti mai departe unui potential partener sau investitor asigura-te ca acesta nu asteapta un plan de afaceri complex. Fii sigur ca ai un model de plan de afaceri pregatit temeinic.
  2. Planul operational (de lucru).Un astfel de model de plan de afaceri este de obicei utilizat pentru managementul afacerii. Contine mai multe detalii si limbajul folosit este informal.

Un model de plan de afaceri realizat pentru uz intern poate sa nu prezinte elemente ca CV-urile echipei de management, imagini cu produsele sau echipamentele firmei, etc.

Modul de prezentare al unui plan de lucru nu este relevant: nu trebuie sa il listezi pe hartie de calitate sau sa il prinzi intr-un dosar elegant, este de ajuns sa il capsezi si sa scrii pe el cu un marker Plan de afaceri, pentru ca in acest caz continutul lui este cel care te intereseaza.

  1. Planul de prezentare.Informatia cuprinsa in planul de prezentare e asemanatoare cu cea inclusa in planul anterior, dar trebuie pus accent mai mare pe formatarea documentului. Acest tip de plan de afaceri e potrivit pentru a fi prezentat persoanelor din afara companiei, fie ca e vorba de un viitor partener sau de un potential investitor.

Important aici este faptul ca oamenii carora urmeaza sa le fie prezentat planul nu sunt familiarizati cu afacerea ta, deci nu trebuie sa lasi aspecte care pot fi interpretate, ci sa explici totul cat se poate de clar.

Iata cateva materiale aditionale care pot fi incluse intr-un model de plan de afaceri:

  • Analiza SWOTAnaliza SWOT contine Punctele tari, Punctele Slabe, Oportunitatile si Amenintarile indica potentialilor investitori ca intelegi mediul competitiv in care activeaza compania si ca afacerea ta poate face fata acestuia.
  • Cele cinci forte ale lui Porter:Modelul lui Porter este un instrument clasic de planificare a afacerilor si este utilizat de companii pentru a evalua factorii cheie care influenteaza mediul de afaceri. Acesta analiza este extrem de utila in cazul start-up-urilor sau pentru companiile care vor sa intre pe o piata noua.
  • Glosar de termeni: este necesar daca in cadrul acestui plan de afaceri exista multi termeni tehnici sau un jargon specific industriei in care activeaza compania. E necesar sa afli care este nivelul de cunostinte al potentialilor investitori.
  • Elemente de editare: elemente grafice si de editare care cresc lizibilitatea si calitatea prezentarii planului de afacere. De exemplu: pagina de titlu cu logo si detaliile companiei, tabele, grafice, cuprins, diagrame.

Inainte de a prezenta cuiva un model de plan de afaceri, este foarte important sa fie verificat si reverificat pentru a te asigura ca nu au scapat greseli sau neconcordante in text. De obicei cele mai multe greseli se strecoara atunci cand se fac modificari intr-o parte a documentului sau intr-o anexa, de exemplu in previziunile de cash-flow si acestea nu se mai coreleaza cu cifrele incluse anterior in plan. Decscarca un model de plan de afaceri pentru un start-up aici.