De la anul – voi merge la sală, voi mânca mai sănătos, voi fi mai organizat, voi citi o carte pe săptămănă, voi învăța o limbă străină, voi economisi mai mult… Probabil și tu ți-ai setat măcar o dată unul din aceste obiective pentru noul an. Dar câte din ele au devenit realitate și câte au fost abandonate?

Mai mult de jumătate din obiectivele setate eșuează, iar acest lucru se întâmplă în principal pentru că nu sunt cele potrivite pentru tine. Și un obiectiv poate fi greșit, iar acestea sunt trei dintre motivele principale:

  • Este un obiectiv creat pe baza a ceea ce altcineva (sau societatea) îți spune să schimbi.
  • Este mult prea vag.
  • Nu ai la bază un plan realist care să aducă la îndeplinire obiectivul.

În rândurile care urmează îți vom arăta cum să identifici soluția potrivită pentru a-ți îmbunătăți viața și cum să creezi un plan care să te ajute să-ți atingi obiectivele.

Setează-ți obiective SMART

Pentru ca un obiectiv să fie SMART acesta trebuie să se îndeplinească următoarele funcții:



  • Să fie SPECIFIC – Obiectivul pe care îl setezi trebuie să fie cât mai clar și concis. Spre exemplu, atunci când spui „Vreau să slăbesc!” acesta este un obiectiv mult prea vag. Transformă-l în: „În 2023 voi face 10.000 de pași zilnic și voi merge la sală de 4 ori pe săptămână”
  • Să fie MĂSURABIL – „Anul acesta voi renunța la fumat” – puteți măsura succesul acestui obiectiv ținând cont de numărul de țigări pe care le fumați într-o lună sau într-o săptămână. Înregistrarea progresului într-un jurnal sau notarea pe telefon te ajută să urmărești progresul, indiferent de obiectivul tău.
  • Să fie REALIZABIL – Gândește-te dacă obiectivul tău e realist. Întreabă-te dacă este realizabil având în vedere circumstanțele actuale și cum atingerea obiectivului va contribui la atingerea unor noi obiective, pe termen lung.
  • Să fie RELEVANT – Un obiectiv relevant este strâns legat de prioritățile și valorile tale. Găsirea „ De ce-ului” pentru care ți-ai stabilit obiectivul te poate ajuta să faci progrese și să te ții de el să-l duci la îndeplinire. De exemplu: „Vreau să slăbesc 10 kg în patru luni pentru nunta mea din vară”.
  • Să fie ÎNCADRAT ÎN TIMP – Odată ce obiectivul este încardat în timp se creează o stare de urgență. De exemplu, în loc să-ți propui să slăbești 6 kg, setează-ți să slăbești 2 kg la fiecare 2 săptămâni.

Nu începe prin a decide brusc că vrei să slăbești, să faci mai mult sport, să mănânci sănătos, să te lași de fumat, să înveți o limbă străină, să petreci mai mult timp cu familia ta sau alte astfel de lucruri… Când hotărârea luată este cu adevărat detaliată și specifică, este mai greu să renunți la ea.

Schimbări mici în fiecare zi

Chiar și o îmbunătățire de 1% poate face minuni pe termen lung. Fă câte un pas mic în fiecare zi – scrie ceva, desenează, citește, studiază, mergi, aleargă. Înconjoară-te de experiențe și sentimente plăcute și vei vedea că vor rămâne mereu cu tine. Obiceiurile vor funcționa și mai bine dacă iei în considerare și punctele forte și abilitățile tale naturale.

Alege ce contează pentru tine

Încearcă să-ți alegi obiectivele care înseamnă cu adevărat ceva pentru tine, ceva ce te reprezintă. Știm că timpul zboară cât ai clipi, iar anul 2023 ni se va părea la fel de scurt ca anii anteriori. De aceea, găsește-ți obiectivele pe care vrei într-adevăr să le faci să devină realitate. Iar la final gândește-te – ce vreau de la acest obiectiv? Fericire? Împlinire?  Sau poate Succes?



Nu lăsa ca ceea ce vezi în jur să-ți dicteze ceea ce ar trebui să realizezi și pune în prim plan doar ce crezi tu că este potrivit pentru tine.

Atitudinea contează

Din momentul în care deschizi ochii în fiecare dimineață, te poziționezi pentru succes sau eșec. Dacă începi ziua cu o atitudine negativă, vei consuma o tonă de energie pentru fiecare lucru mic pe care încerci să-l realizezi pe parcursul zilei. Începe ziua cu o atitudine de recunoștință și apreciere. Acest lucru îți va oferi baza de care aveți nevoie pentru ați duce la îndeplinire obiectivele.

Găsește modalități pentru a-ți încărca atitudinea cu pozitivitatea de care ai nevoie – fie că asta înseamnă o plimbare, să mănănci o înghețată, să te uiți la un film bun sau să petreci timpul cu prietenii/familia.  

Spre exemplu, pentru a atinge un obiectiv legat de carieră, vizualizează-te mereu ca o versiune mai puternică, mai împlinită și mai fericită a ta și nu pune critica pe primul loc în caz că nu ai atins toți pașii necesari în călătoria ta spre mai bine. Atitudinea unui câștigător te va face să vezi optimismul în fiecare situație și te va ajuta să gestionezi mult mai lejer situațiile dificile.

Sărbătorește victoriile

Uită de perfecțiune! Chiar dacă la un moment dat ai dat greș, nu-ți concentra atitudinea pe un eșec. Învață din toate greșelile și sărbătorește-ți victoriile de-a lungul călătoriei, atât ale tale, cât și ale celor din jurul tău. Sărbătorirea succeselor de-a lungul timpului îți va reda impulsul pozitiv de care ai nevoie și te va propulsa către câștigul final pentru care ai muncit atât de mult.

Trebuie să înțelegem că obiectivele mari nu se pot realiza peste noapte și avem mult prea des tendința de a ne focusa pe rezultatul final decât pe pașii mici dar semnificativi pe care îi facem ca să ajungem la rezultat. De aceea este important să sărbătorim victoriile mici, pentru a ne crește motivația și a ne menține pe drumul care ne va aduce rezultatele dorite.

Concluzie

Oricât de clișeice poate au devenit, obiectivele de la început de an sunt o oportunitate de a ne dezvolta. Cu toții ni le-am setat măcar o dată în viață, și de cele mai multe ori au rămas doar scrise pe listă. Dar acest lucru nu mai trebuie să devină iar o dezamăgire anuală. Uneori, la puntea dintre eșec și succes stă chiar alegerea obiectivului potrivit și parcursul pe care îl ai pentru a-l duce la capăt, iar transformarea acestora în realitate este posibilă atăta timp cât ai planul corect de acțiune.