Gandeste-te la cel mai bun sef pe care l-ai avut vreodata. Cum era acea persoana? Mai important: cum te-ai simtit sa lucrezi pentru un lider atat de bun? Probabil te-a motivat sa faci cea mai buna treaba.

Acum gandeste-te la cel mai rau sef al tau. Poate ca acea persoana tocmai te-a motivat sa cauti un nou loc de munca. Liderii pe care ii urmam nu sunt intotdeauna manageri – poate ca te-ai lasat inspirat de un antrenor, profesor sau personalitate politica. Cu totii putem veni cu exemple de lideri remarcabili pe care i-am cunoscut sau urmarit.

Sa definim leadershipul si sa ne uitam la 18 caracteristici importante de conducere. Vom analiza, de asemenea, cateva sfaturi pentru dezvoltarea abilitatilor de conducere, precum si cum sa exersam aceste abilitati la locul de munca.



Ce este leadershipul?

Conducerea inseamna mai mult decat autoritate si ideea propriu-zisa de a fi la conducere. De fapt, un lider de succes nici nu are nevoie sa aiba un titlu oficial. Acest lucru se datoreaza faptului ca un titlu nu inseamna automat ca esti un lider – mai ales unul bun. Si a nu avea un titlu nu inseamna ca nu poti fi un lider.

Conducerea eficienta nu inseamna sa dai oamenilor ordine. Este vorba despre a fi o sursa de curaj si sprijin pentru altii, astfel incat acestia sa poata obtine succesul pentru ei insisi si pentru organizatie. Sa ne uitam la ce defineste un lider bun si cum sa-l identificam pe unul mai putin bun.



Ce defineste un lider bun?

Fiecare lider are un stil unic, dar cei buni au ceva in comun: pot lua o viziune si o pot transforma in rezultate reale. Adevaratii lideri au capacitatea de a-i inspira pe cei pe care ii conduc. Dar aceste caracteristici de conducere iluzorii sunt greu de gasit.

Prea multe organizatii nu au acest talent de conducere. Doar 42% dintre liderii de afaceri si 30% dintre profesionistii in HR spun ca aceasta calitate de conducere a companiei este in crestere. Iata vestea buna: abilitatile de conducere pot fi dezvoltate. Orice persoana motivata are potentialul de a deveni un lider bun sau chiar exceptional.

Cum sa observi un lider mai putin bun

Uneori, calitatile unui lider excelent si ale unuia teribil sunt surprinzator de asemanatoare. Ia increderea in sine, de exemplu. Un lider bun poate accepta cu incredere provocarile si poate lua decizii mari si riscante. Dar si liderii mai putin buni pot avea multa incredere. Ideile lor nu sunt niciodata gresite si au increderea ca stiu deja tot ce trebuie sa stie.

Deci, care este diferenta reala dintre un lider bun si unul mai putin bun? Iata cum poti identifica un lider slab:

Ei nu inspira.

Leadershipul nu este ceva pe care il faci singur, ci este despre oamenii pe care ii conduci. Oamenii sunt bucurosi sa urmeze lideri excelenti. Acesti lideri ii ridica pe toti cei din jurul lor, nu doar pe ei insisi.

Multe dintre cele 18 caracteristici de conducere din acest articol sunt importante pentru inspirarea altora. Un lider inspirator face ca intreaga echipa sa se simta bine, sa comunice bine, ajutandu-i pe toti sa reuseasca si dand un exemplu excelent.

Nu au viziune.

Liderii mai putin buni pot face multe din aceleasi lucruri pe care le fac liderii buni, cum ar fi sa-si asume riscuri si sa aiba idei creative. Dar deciziile liderului trebuie sa aiba un scop. Daca nu pare sa existe o viziune clara si usor de comunicat in spatele a ceea ce li se cere angajatilor sa faca, acestia isi vor pierde rapid increderea in seful lor.

Ei nu obtin rezultate.

E simplu. Niciun lider nu reuseste tot timpul in orice, dar cei buni vor avea ceva de aratat pentru eforturile lor. Nu conteaza cate atribute de conducere are o persoana daca nu le poate pune pe toate laolalta pentru a atinge obiective mari.

18 calitati excelente de leadership

1. Conducere

Marii lideri nu sunt pasivi. Sunt foarte motivati si cred cu adevarat in viziunea organizatiei. Aceasta pasiune este contagioasa. Angajatii cu un lider motivat sunt motivati sa munceasca mai mult ei insisi.

2. Stabilitate

Nu este usor sa fii responsabil. 37% dintre manageri raporteaza ca au simtit mult stres in cea mai recenta zi de lucru. Dar cand esti lider, nu poti lasa provocarile non-stop sa te doboare prea mult.

Este in regula sa te simti frustrat uneori, dar liderii buni lucreaza continuu la starea lor mentala si merg inainte in ciuda greutatilor. De fapt, adesea le face placere sa depaseasca obstacolele prin rezolvarea creativa a problemelor.

3. Integritate

Este esential ca liderii sa actioneze cu autenticitate, onestitate, integritate si fiabilitate. Angajatii trebuie sa stie ca un lider se va comporta etic, ca nu va spune una si va face alta sau ca, daca fac o greseala, isi vor asuma responsabilitatea in loc sa invinovateasca echipa.

Integritatea inseamna a trata angajatii in mod corect si a sustine valorile companiei. Acest lucru nu numai ca inspira incredere in alti membri ai echipei, dar ii incurajeaza si sa actioneze cu integritate.

Calitatea suprema pentru conducere este, fara indoiala, integritatea. Fara el, niciun succes real nu este posibil, fie ca este intr-un grup de colt de strada, pe un teren de fotbal, intr-o armata sau intr-un birou.” — Dwight D. Eisenhower

4. Dorinta de a invata

Daca esti promovat intr-o pozitie de conducere, probabil ca stii deja multe. Ti-ai dezvoltat abilitatile si ai castigat experienta in domeniul tau. Dar intotdeauna exista mai multe de invatat. Marii lideri sunt intr-o cautare constanta pentru cunoastere si dezvoltare personala.

5. Constientizarea de sine

Constiinta de sine merge mana in mana cu dorinta de a invata. In acest caz, este dorinta de a invata despre tine si ce ai putea face mai bine.

Liderii eficienti sunt umili. Isi inteleg punctele forte si lucreaza pentru a-si imbunatati punctele slabe. Constientizarea de sine poate ajuta, de asemenea, un lider sa dezvolte un stil de conducere care sa se potriveasca personalitatii sale.

O modalitate buna pentru lideri de a dezvolta constiinta de sine este sa solicite feedback de la angajati sau colegi. Nu te lasa insultat de critici – acestea sunt pur si simplu informatii care te vor ajuta sa devii un lider mai bun.

6. Increderea

Liderii trebuie sa ia decizii mari. Aceste decizii vin adesea cu riscuri la fel de mari. Este infricosator sa fii lider. Atunci cand tu esti cel care isi asuma riscul, vei da vina pe tine daca lucrurile merg prost. Dar asta este doar o parte a acestei pozitii.

Pentru a fi un lider, trebuie sa ai incredere pentru a actiona decisiv in situatii cu mize mari. Mai mult, intotdeauna exista oameni care nu sunt de acord cu deciziile liderului. Desi este important sa asculti alte puncte de vedere, un lider nu poate da inapoi in fata criticilor sau conflictelor.

7. Pozitivitate

Ca lider, nu trebuie sa fii ursuz tot timpul. Dar trebuie sa transmiti un sentiment de optimism subalternilor tai. Angajatilor le place sa lucreze pentru oameni pozitivi. Dintre managerii evaluati de catre angajatii lor ca fiind adevarati lideri, 79% au o atitudine pozitiva.

8. Realism

Desi o atitudine pozitiva este apreciata de angajati, asteptarile nerealiste nu sunt. Un mare lider se asteapta ca membrii echipei lui sa reuseasca si apoi sa faca posibile lucrurile. Daca angajatii constientizeaza ca nu reusesc niciodata sa realizeze ceea ce le cere seful, vor inceta sa mai incerce.

Un lider bun mentine obiectivele optimiste, dar rezonabile, astfel incat echipa sa poata experimenta un sentiment de realizare daca isi finalizeaza munca.

9. Creativitate

Creativitatea este abilitatea secundara numarul unu, care nu exista in spatiul de lucru. Liderii creativi rezolva problemele in moduri unice, inovatoare. Sunt dispusi sa experimenteze si sa gandeasca in afara cutiei.

Creativitatea inseamna cautarea celei mai bune solutii, chiar si atunci cand nu este cea tipica. Este, de asemenea, sa gandesti realizt cand situatiile se schimba. Iar un lider creativ nu incearca sa fie un geniu singuratic. In schimb, ei profita de potentialul inovator al oamenilor lor.

Liderii au planuri. Ei au viziuni despre ceea ce ar putea fi si cum ar trebui sa mearga lucrurile. Dar nu totul merge intotdeauna conform planului. Liderii creativi sunt gata sa ajusteze si sa creeze noi optiuni sau abordari bazate pe informatii noi sau pe o situatie in evolutie.

Cand o idee sau un plan nu functioneaza, liderii creativi cauta noi modalitati de a folosi resursele si de a-si aduce echipele impreuna pentru a dezvolta noi perspective si abordari inovatoare ale problemelor pe care incearca sa le rezolve.

Inovatia face distinctia intre un lider si un adept.” – Steve Jobs

10. Abilitati de comunicare

Un lider bun se refera la comunicare . Daca nu esti un comunicator eficient cu oamenii pe care ar trebui sa ii conduci, niciuna dintre celelalte calitati sau caracteristici de conducere de pe aceasta lista nu inseamna nimic.

Claritatea este deosebit de importanta. Potrivit studiului Predictive Index People Management, dintre managerii calificati „mai putini buni” de catre angajatii lor, 58% nu comunica clar. Acest lucru poate fi extrem de frustrant pentru intreaga echipa.

Deci, dezvoltarea unor abilitati bune de comunicare este o parte importanta a devenirii unui lider puternic.

11. Abilitati de ascultare

A comunica bine nu inseamna doar a vorbi. Ascultarea este esentiala pentru construirea increderii si a relatiilor cu echipa ta. Abilitatile bune de ascultare il ajuta pe lider sa inteleaga de ce au nevoie angajatii si unde sunt punctele lor forte. Le arata angajatilor ca sefului lor chiar ii pasa.

Aceasta poate fi o calitate greu de dezvoltat pentru lideri, deoarece uneori este in contradictie cu alte calitati bune de conducere. Liderii puternici sunt increzatori si plini de idei interesante, ceea ce ii face pe multi dintre ei predispusi sa domine conversatia.

Cei mai buni lideri echilibreaza caracteristicile opuse si stiu sa se implice complet cu ceea ce spune o alta persoana, ramanand in acelasi timp deschis la minte in ceea ce priveste parerile diferite ale celorlalti.

12. Empatie

Un lider empatic este plin de compasiune si stie sa se conecteze cu ceilalti. Ii pasa de nevoile si sperantele membrilor echipei lui. In loc sa traga concluzii gresite daca performanta unui angajat scade, ei cauta sa inteleaga cauza principala.

Acest tip de inteligenta emotionala construieste incredere si ajuta liderul sa aiba o perspectiva mai buna asupra echipei lor.

Inteligenta emotionala este capacitatea de a folosi emotia pentru a-ti creste succesul propriu si al celorlalti” – Annie McKee

13. Luarea deciziilor

O parte din a fi lider este sa iei decizii – multe. Din acest motiv, un lider trebuie sa stie sa ia decizii concrete si eficiente.

Liderii vor trebui sa ia mici decizii in fiecare zi. Dar vor trebui, de asemenea, sa ia decizii mari care le afecteaza echipa si chiar organizatia.

14. Atitudine strategica

Angajatii care sunt promovati intr-o pozitie de conducere au adesea o mare atentie la detalii. Au fost excelenti in rolurile anterioare, deoarece fiecare pas al procesului a fost corect.

Dar liderii trebuie sa vada imaginea de ansamblu.

Liderii pot fi implicati in tactici si operatiuni in diferite grade. Dar trebuie sa stie si cand sa se concentreze pe strategie si sa incredinteze micile detalii unui alt membru al echipei.

15.Descoperirea noilor talente

Liderii buni creeaza noi lideri.

O parte din leadership este alegerea oamenilor potriviti pentru post si apoi ajutarea acelor oameni sa-si dezvolte propriile abilitati. Un mare lider poate recunoaste si promova trasaturile de conducere chiar si la cei mai tineri membri ai echipei.

16. Capacitatea de a motiva

Liderii adevarati isi inspira si isi motiveaza echipa.

Intr-un cadru de lucru, o modalitate excelenta de a face acest lucru este sa arati apreciere fata de membrii echipei si sa le recunosti realizarile. 79% dintre oamenii care si-au parasit locul de munca spun ca este din cauza „lipsei de apreciere”.

Leadershipul de calitate presupune motivarea angajatilor in sine. Implicarea acestora este mai mare atunci cand managerul lor face o treaba grozava.

Leadership-ul este greu de definit, iar o buna conducere chiar si mai greu. Dar daca poti convinge oamenii sa te urmeze pana la marginile pamantului, esti un mare lider” – Indra Nooyi

17. Capacitatea de a delega

Ca un bun lider, iti pasa profund ca fiecare aspect al muncii echipei tale este bine facut. Dar este important sa ai incredere in angajatii tai pentru a se ocupa de piesele puzzle-ului.

In schimb, vor avea incredere in tine pentru a prelua conducerea viziunii si strategiei. Delegarea responsabilitatilor ii poate ajuta pe toti sa simta ca contribuie la echipa, ca isi asuma orice miscare.

18. Expertiza profesionala

Liderii ar trebui sa fie foarte calificati si cunoscatori in domeniul lor.

Asta nu inseamna intotdeauna competenta tehnica. De exemplu, CEO-ul unei companii de software ar putea sa nu stie cum sa scrie cod. Dar cu siguranta ar trebui sa aiba o cunoastere profunda a industriei si a produselor. Este acel tip de expertiza care ii permite unui mare lider sa creeze o viziune inteligenta si realizabila.