Circa 6 din 10 oameni de afaceri din tara noastra actioneaza potrivit unei strategii de comunicare. O cercetare realizata de agentia PR Confident Commmunications arata faptul ca numai 3 din 10 antreprenori fac apel la companii specializate in PR, iar ceilalti, de pana la 70%, isi construiesc singuri strategia de promovare a afacerilor.
Cercetarea studiaza inclinatia unor oameni de afaceri din Romania pentru a externaliza serviciile de relatii publice si comunicare si a fost realizata cu ajutorul unor interviuri derulate cu circa 50 de antreprenori din moda, avocatura, fonduri UE, HR, media si consultanta.
Majoritatea firmelor care au acceptat sa faca parte din aceasta cercetare au pana la 100 de angajati si cifre de afaceri anuale situate intre 1-2 milioane de euro.
Potrivit acestui studiu, cele mai folosite canale de comunicare de catre antreprenorii din Romania sunt site-urile web, blogurile si retelele de socializare – pentru 40 de procente dintre acestia. In top mai urmeaza relatiile cu presa, in cazul a 35 % dintre cei chestionati, dar si parteneriatele strategice – pentru circa un sfert din respondenti.
Conform cercetarii, 45% dintre oamenii de afaceri romani si-au exprimat acordul cu privire la faptul ca cel mai important rol al relatiilor publice este cel de a majora efectele notorietatii brandului, credibilitatea companiei pentru o treime dintre ei, iar circa un sfert dintre cei chestionati afirma ca PR-ul este necesar sa aiba un impact direct in vanzari.
Care sunt criteriile de alegere a unei companii specializate in comunicare?
Referitor la clasamentul criteriilor potrivit carora un antreprenor alege o agentie de comunicare in detrimentul alteia, in Romania, cel mai mare impact il au referintele personale pentru 4 din 10 oameni de afaceri, apoi portofoliul de clienti al agentiei – 35% sau intalnirile in persoana pentru o cincime dintre cei chestionati.
Cand vine vorba despre banii pe care sunt dispusi sa ii achite in fiecare luna antreprenorii pentru PR, circa 65% dintre respondenti afirma ca pot plati intre 1000 si 2500 de euro, un sfert dintre acestia sunt dispusi sa achite intre 500 si 100 de euro lunar, iar unul din zece ar putea plati pana la 4000 de euro in acest sens.
Concluzia specialistilor a fost aceea ca posesorii unor afaceri mici sau medii reprezinta un segment care nu a fost inca exploatat foarte bine de catre companiile specializate in comunicare si PR din tara noastra.
Cercetarea mai arata ca unii antreprenori considera ca PR-ul ajunge in situatia de a merita investitia numai in clipa cand se va constata o majorare a vanzarilor unor produse sau servicii ale firmei. 9 din 10 dintre cei chestionati afirma ca sunt de acord cu asertiunea ca serviciile de relatii publice specializate i-ar ajuta in cresterea propriei afaceri.
Aceasta cercetare a fost efectuata de compania de cercetare de piata B2B Trendelligent.
Mihai Matei