Angajatii care sunt luati peste picior de colegii de munca incep adesea sa se simta indreptatiti sa-i trateze pe ceilalti in acelasi mod. Iata cum sa opresti acest cerc vicios.

Exista cateva tehnici importante pe care poti sa le folosesti cu un angajat dificil, cum ar fi: ascultarea lui, oferirea unui feedback constructiv si comunicarea cu colegii lui de munca. Totodata, ar trebui sa pastrezi o documentatie detaliata a tuturor incidentelor, deoarece, daca lucrurile escaladeaza pana in acel punct, nu este intotdeauna usor sa concediezi angajatii fara dovada faptelor incriminatorii.

Acest articol este destinat oamenilor de afaceri sau managerilor care au de-a face cu angajati lipsiti de respect sau care creeaza medii de lucru toxice.

Angajatii nerespectati de colegii lor de munca incep sa creada ca sunt indreptatiti sa-i trateze pe ceilalti in acelasi mod, ceea ce ajunge sa creeze un mediu de lucru toxic, au descoperit cercetarile.



Problema provine din faptul ca un angajat submineaza pe altul, potrivit unui studiu publicat in Journal of Applied Psychology. KiYoung Lee, unul dintre autorii studiului si profesor asistent la Universitatea din Buffalo School of Management, a declarat ca subminarea este un comportament intentionat, care impiedica alti angajati sa aiba succes sau sa creeze si sa mentina relatii pozitive la locul de munca. Exemplele includ gesturi si tratamente subtile catre un anumit coleg de munca, desconsiderarea ideilor acestuia in fata celorlalti si retinerea sau ascunderea intentionata a informatiilor pentru a intarzia progresul unui coleg.

Acest tip de agresiune interpersonala costa organizatiile aproximativ 6 miliarde de dolari in fiecare an in probleme de sanatate, cifra de afaceri a angajatilor si pierderea productivitatii”, a spus Lee intr-un comunicat.

Ce este un comportament dificil la locul de munca?

Comportamentul dificil la locul de munca este orice comportament neprofesionist, inadecvat, grosolan, neplacut, deranjant sau jignitor. Acest tip de comportament tinde sa raneasca pe altii si sa provoace stres in randul angajatilor.



Comportamentul dificil se poate incadra in mai multe categorii. Comportamentul necivilizat arata o neglijare totala fata de ceilalti. Abuzul verbal este un limbaj dur si jignitor. Comportamentul abraziv provoaca suficienta suferinta emotionala incat sa perturbe eficacitatea organizatiei. Comportamentul agresiv reprezinta actiuni negative repetate fata de anumite persoane, care conduc la crearea unui mediu toxic la locul de munca si la modificarea relatiilor de putere in randul organizatiei.

Iata cateva exemple specifice de comportament nerespectuos la locul de munca:

  • Barfa sau minciuna;
  • Tonul ridicat  sau ostil;
  • Folosirea unor cuvinte sau afirmatii neadecvate;
  • Injosirea cuiva;
  • Afisarea unor atitudini sau credinte partinitoare;
  • Manifestari fizice (de exemplu, aruncarea obiectelor atunci cand esti suparat).

Cum sa previi un comportament dificil la locul de munca

Cheia pentru stoparea raspandirii acestui tip de comportament este angajarea oamenilor cu caracter stabil si moralitate solida, a spus Lee. „Cand angajatii au o identitate morala ridicata, nu sunt susceptibili la acest proces.

Lee a adaugat ca angajatorii pot limita subminarea la locul de munca, subliniind valorile morale din cadrul organizatiei. Repetarea lor sau expunerea vizibila a acestora sunt, din nou, o idee buna. De asemenea, un manager care este un exemplu pentru un comportament adecvat la locul de munca este cea mai buna solutie. Oamenii il privesc ca pe un lider si ii copiaza comportamentul.

Pot oferi mai multa instruire in domeniul eticii sau pot incerca sa creeze un mediu in care valorile morale sa fie mai evidente„, a spus el. „Afisarea pur si simplu a afiselor si lozincilor cu valori morale va fi, de asemenea, foarte utila, deoarece activeaza mai multa identitate [morala] in mintea angajatilor.”

In calitate de manager, trebuie sa-ti respecti angajatii si sa ai rabdare fata de acestia iar ei vor fi inclinati sa iti urmeze comportamentul model. Asta inseamna sa respiri adanc si sa te detasezi inainte de a reactiona la situatii frustrante. Sprijina angajatii chiar si in zilele lor proaste si evalueaza continuu cultura companiei, in asa fel incat sa te asiguri ca este pozitiva si productiva.

Cum te descurci cu angajatii dificili?

Iata cateva metode pe care le poti incerca daca ai angajati dificili:

1. Ramai calm. Cand cineva este lipsit de respect, este tentant sa reactionezi cu furie in acel moment. Cu toate acestea, pastrarea calmului si respectului pana la sfarsit te va ajuta sa impiedici intensificarea reactiilor, facand loc unei discutii mai productive.

2. Asculta. Uneori, pare mai usor sa ignori comportamentul nepotrivit al unei persoane, decat sa il confrunti. Cu toate acestea, cand incepi sa asculti ce spune acea persoana, este posibil sa gasesti si alte probleme mai mari, pe care ar trebui sa incerci sa le rezolvi.

3. Ofera feedback clar. In loc sa te plangi de angajatii nerespectuosi, da-le feedback. Explica-le care sunt problemele si ce pot face ca sa le rezolve. Fii clar cu privire la ce schimbari trebuie sa faca si, mai ales, cum trebuie sa le faca.

4. Documenteaza incidentele. Pastreaza evidente clare despre comportamentul nerespectuos al angajatului. Este posibil sa ai nevoie de istoricul incidentelor, mai ales daca angajatul ia masuri legale, cum ar fi intentarea unui proces pentru rezilierea nedrepta a contractului de munca.

5. Fii constant. Liniile directoare stabilite de tine ar trebui sa fie aceleasi pentru toti angajatii. De exemplu, stabileste ca o sarcina sa fie realizata intr-o zi specifica a fiecarei saptamani. Daca sarcina nu este realizata, atunci reactia ta trebuie sa fie aceeasi de fiecare data. Nu poti sa-l scuzi o saptamana, dar sa te enervezi in urmatoarea.

6. Aplica regulile. Stabileste care vor fi consecintele pentru angajatii dificili, daca acestia nu isi schimba comportamentul. Comunica-le asteptarile tale, ce trebuie sa imbunatateasca si enumera-le sanctiunile disciplinare, daca aceste asteptari nu sunt indeplinite. Daca angajatul continua sa aiba aceeasi atitudine, asigura-te ca pui in aplicare aceste consecinte.

7. Verifica ceilalti angajati. Comportamentul nerespectuos, chiar de la un singur angajat, poate crea o atmosfera toxica la munca. In calitate de manager, este posibil sa nu fii singurul care se confrunta cu lipsa de respect. Asigura-te ca angajatii tai nu sunt intimidati, ridiculizati sau tratati prost de catre nimeni la locul de munca. Daca sunt, ia masurile corespunzatoare pentru a te asigura ca se simt sustinuti si in siguranta.

Daca ti-a placut articolul nostru si ti-a adus plus valoare in viata ta personala si profesionala, distrubuie-l prietenilor tai si, de ce nu, chiar si angajatilor. 😊