Radu Nemes este un avocat de succes, iar de 17 ani este managing partner al casei de avocatura ONV LAW, pe care a si fondat-o. Este un profesionist, pasionat de domeniul in care activeaza. 

Il admiram pe Radu pentru ca este un antreprenor cu viziune, extrem de bine pregatit in aria in care activeaza si care face diferenta in piata atat de concurentiala in care lupta zi de zi. Ne-am hotarat sa aflam de la el cum este viata de antreprenor in Romania, care sunt atat plusurile, cat si minusurile acesteia si ce sfaturi are de impartasit.

 

  • Radu, Portal Management se pozitioneaza ca o sursa de inspiratie pentru performanta in afaceri. Asadar, te rugam sa ne spui ce anume te motiveaza pe tine. Ce te determina sa continui sa te dezvolti si sa iti conduci afacerea pe drumul catre succes?

 

Despre motivatie se poate vorbi extrem de mult si cu multe nuante. Pe mine ma motiveaza schimbarea produsa in viata oamenilor, in fiecare zi, printr-o vorba buna, un zambet, o fapta buna. Pe de alta parte, fiecare zi vine la rand, iar noi, uneori, nu facem altceva decat sa participam, din pacate, absenti, la ceea ce se intampla, in asteptarea unor reusite care sa ne faca sa ne gasim motivatia care sa ne duca mai departe.

Cred in disciplina conduitei zilnice si in efortul facut pentru pastrarea acestei discipline, in special cu propriile limitari.



Cred in valori, in principii sanatoase si intr-un bun simt in echipa si in conduita de business. Daca astea se regasesc, inseamna ca drumul este cel bun, spre succes. Alti parametri relevanti (gen profit, cifra de afaceri, numarul si tipologia clientilor, etc.) se pot schimba in timp, ca o consecinta a conduitei si a valorilor organizatiei.

 

  • Sa ne uitam putin in urma. Povesteste-ne cum a inceput cariera ta si care au fost primii tai pasi in viata profesionala.

 



Am intrat in profesie in 1998 iar in 2000 am fondat societatea impreuna cu un prieten si coleg. Am activat o perioada si in invatamantul universitar, dar am realizat ca parcursul academic nu mi se potrivea si in 2003 am ales sa ma dedic in intregime profesiei.

 

  • Acum, ca am aflat de unde ai inceput, spune-ne care a fost motivul care te-a determinat sa intri in lumea antreprenoriatului.

 

O anumita doza de visare si curaj, cred, alaturi de motive obiective. Optiunile in aceasta profesie, dupa definitivare, sunt putine. Fie sa o iei pe drumul asta singur sau impreuna cu cineva intr-o forma de asociere, fie sa te alaturi unei echipe de avocati gata formata. La momentul in care s-a nascut societatea, lucram in invatamant, iar asta imi ocupa destul de mult din timp. Prin urmare, a colabora cu una dintre firmele de pe piata (atunci nu existau prea multe firme de avocati in Bucuresti) nu era o optiune viabila din cauza timpului afectat activitatii didactice. Prin urmare, singura varianta obiectiv posibila era aceea a antreprenoriatului. 

 

  • Activezi intr-o piata extrem de concurentiala, in care nu este usor sa rezisti. Totusi, ONV LAW este prezenta in aceasta piata de 17 ani. Cu ce va diferentiati fata de alte case de avocatura si cum ati reusit sa rezistati atata timp pe piata?

 

Cred ca principalul diferentiator este cultura organizationala. Valorile organizatiei (integritate, spirit de echipa, calitate, pasiune si creativitate) sunt adanc inradacinate in echipa. Nu cred ca suntem foarte diferiti in ceea ce facem. La un anumit nivel nu poti rezista daca serviciile pe care le prestezi nu sunt de calitate. Dar „pariul” facut de noi a fost modul in care actionam in interiorul organizatiei, si anume acela de ne trata unii pe altii asa cum asteapta orice client sa fie tratat de un profesionist. Adica, ne raportam unii la altii ca la niste clienti interni, fara legatura cu pozitia pe care o avem sau cu ceea ce facem in organizatie. Inseamna incredere, curtoazie, asertivitate, buna credinta si bun simt.

Calitatea interactiunii cu un profesionist, in orice serviciu profesional prestat, are intotdeauna trei componente: prima este legata de calitatea serviciilor livrate, a doua este modul de livrare al acestora si a treia vizeaza calitatea relatiilor cu clientii (interni sau externi).

Cu alte cuvinte, poti sa fii „profesionistul desavarsit”, dar cu o personalitate greu de digerat, cu scapari grave in conduita si raportarea la cei cu care interactionezi, si sa stai sa te intrebi retoric de ce nu atragi clienti, de ce nu retii clienti sau de ce nu esti recomandat. Ori, mutand discutia in managementul echipei, de ce pleaca oamenii de langa tine sau de ce opun rezistenta fiecarei decizii pe care o iei.

 

  • Care au fost cele mai mari piedici cu care v-ati confruntat si cum ati reusit sa treceti peste ele?

 

Nu as aborda aici piedicile care pot sa apara pe o piata specifica si atipica, asa cum este cea din Romania si care de cele mai multe ori sunt un dat. Mai degraba as starui putin asupra celor care sunt in sfera noastra de control relativ. Cele mai mari provocari vin intotdeauna din zona interactiunilor cu oamenii, de cele mai multe ori din neintelegeri in comunicare si din gresita raportare la asteptarile celorlalti. Provocarile oricarui antreprenor sunt, in principal, cele de echipa, mai cu seama atunci cand cresterea organizatiei se face fara control strategic. Armonizarea personalitatilor diferite, o structura clara si eficienta, determina succesul echipei. Asa ca marile provocari vin din zona pastrarii oamenilor din echipa motivati si cat mai aliniati. A intelege granita dintre viata privata si viata profesionala, a folosi toti termenii care au aparut in ultimii ani (mindfulness, engagement, empowerment, happiness, EI etc) la justa valoare si fara fetisizare dincolo de ratiune a unor exemple care din motive culturale si nu numai, nu se pot permuta pe orice piata si in orice industrie. Ceea ce am sesizat de-a lungul anilor este ca oamenii cu o energie asemanatoare se atrag, iar cei care nu reusesc sa se alinieze echipei, mai devreme sau mai tarziu, vor pleca.

 

  • Mergem inainte si privim spre viitor. Unde vezi ONV LAW in 5 ani? In ce punct ti-ai dori sa ajungeti si ce plan ai facut pentru asta?

 

Dupa cum spunea Aristotel, suntem ceea ce facem in mod repetat, prin urmare, excelenta nu este un act, ci un obicei perpetuat. Ne vom mari echipa si vom continua actiunile, atitudinile si conduitele bune pe care le avem si vom corecta inerentele erori sau lucruri care au tendinta de a ne ingreuna drumul. 

 

  • Stim foarte bine ca in tara noastra, multe actiuni sunt mai anevoioase decat ar trebui. Spune-ne care sunt piedicile intampinate de un antreprenor in Romania?

 

Piedicile intampinate de orice antreprenor in Romania sunt cele cunoscute deja. Mai exact, birocratia excesiva si instabilitatea politica, cu efecte dezastruoase pentru stabilitatea economica. Intr-un fel, parca sistemul este perpetuat si incurajat sa testeze limitele oricarei persoane, printr-o legislatie (in special cea fiscala) neadaptata dinamismului cu care se misca mediul economic si realitatilor pietei din Romania. 

 

  • Ce i-ai sfatui pe antreprenorii aflati la inceput de drum?

 

Nu stiu daca sunt in masura sa dau sfaturi. Cred in valori si guvernarea corporatista bazata pe acestea. Bunul simt, buna cuviinta si moderatia, cred ca sunt marile provocari ale oricarei persoane care incepe pe drumul asta. Rabdarea este o calitate pe care as mentiona-o, dar nu este punctul forte al tinerilor, si inteleg de ce. A invata sa ai rabdare cu tine si cei din jur, sa ai intelegere fata de tine si cei din jur, este extrem de important. Rateurile, erorile si greselile sunt inerente, iar lectiile invatate din fiecare dintre ele ajung sa ne defineasca traseul. Sa aiba tenacitatea de a-si urmari scopul, indiferent de piedicile intalnite, fiindca ele apar fie ca vrem, fie ca nu vrem. Modul in care depasim aceste obstacole tine de modul in care reusim sa ne raportam la ele. Daca le vedem mari, ele vor fi mari, daca nu, ele vor fi simple provocari. Exista, in general, ceea ce eu numesc „postulatul prioritatilor”, iar asta inseamna ca exista lucruri care sunt cu adevarat importante pentru viata unei organizatii, iar altele, nu. Cum, spre exemplu, ar fi a-ti stabili scopul ca organizatie versus a avea cel mai modern site. Daca vreti, diferenta intre sanatate si igiena cosmetica a organismului. Altfel, daca prioritatile nu ne sunt clare, exista riscul sa ajungem sa fim extrem de priceputi la lucruri irelevante.

 

  • Daca ai avea din nou 18 ani si ar trebui sa alegi ce vei face cu viata ta, ce ai alege? Ce ai face diferit, privind cu ochii de acum? Cum ar arata evolutia Radu Nemes?

 

Intrebarile sunt filozofice…Nu as schimba nimic, fiindca schimband ceva din alegerile facute, nu as mai fi cel de azi, si sincer, nu stiu daca mi-ar placea de noul eu. Glumesc! Sunt multe lucruri pe care mi-as dori sa le fi facut altfel, cuvinte pe care sa nu le fi rostit si lucruri pe care sa le fi facut altfel, dar sunt in acelasi timp perfect constient ca eram cea mai buna versiune a mea la acel moment. Poate mai multa implicare in zona sociala si politica, oricat de neatractiva pare cea din urma, fiindca, prin neimplicare, nu lasi locul unora pe care i-am putea considera mai potriviti, ci dimpotriva, celor, pe care din pacate la noi, ii vezi actionand cu efecte dezastruoase pentru tara noastra. 

 

  • Acum, ca am aflat o multime de lucruri despre Radu-profesionistul, spune-ne cate ceva si despre Radu-omul. Care sunt pasiunile tale? Ai vreun hobby?

 

Imi place enorm sa schiez si fac asta ori de cate ori am ocazia. Adica, la prima zapada serioasa, echipamentul de schi ajunge in masina si mai iese din masina prin martie – aprilie, cand se termina sezonul.

In plus, de curand (de vreo trei ani, mai exact), m-am apucat sa invat chitara si as putea spune ca, dincolo de placerea de a face sunete prin intermediul unui instrument, este si o metoda utila de decompensare a stresului cotidian si de a invata lucruri noi, aparent complicate.

 

  • Traditia Portal Management: in final, te rugam sa lasi aici cateva cuvinte care sa motiveze si sa inspire cititorii nostrii. Acesta va deveni “citatul Radu Nemes”:

 

Cand crezi ca stii, nu stii. Cand te indoiesti de ceea ce crezi ca stii, incepi sa intelegi.