Piata publicitatii online a crescut cu pana la 22% in al doilea semestru din 2016 . O crestere majora fata de anul 2015, spune studiul Romanian Online Advertising Study ( ROADS), derulat de IAB Romania cu sustinerea CwP. Concret vorbind, in 2016 piata publicitatii online din Romania a avut, per total, incasari in valoare de 2016 41 de milioane Euro (190,541,366 lei).

Studiul a fost facut in comparatie cu primul semestru din 2016(H1), dar si al doilea semestru din 2015 (H2). Iar raportul a evidentiat ca al doilea semestru din 2016, a inregistrat o crestere cu 36% fata de primul semestru, iar cu 19% fata de al doilea semestru din 2015. Studiul a fost realizat pe un segment de firme, un esantion, iar comparatia a fost realizata pe incasarile realizate de firmele din esantion pe anii 2015-2016.

 

Unde s-a vazut, clar, ca piata publicitatii online a inregistrat o crestere majora in 2016?

 



In domenii precum e-commerce, telecom si produse cosmetice.  Topul si tendintele pe 2016 in piata publicitatii online, suna astfel:

In topul investitorilor in piata publicitatii online se afla firme din domeniile:

1. Telecom.

Industria Telecom a investit in ultimii 7 ani cei mai multi bani in publicitatea online, concret vorbind in 2016 acestia au investit 6 milioane de euro in publicitatea online.



2. Financiar

Segmentul de business din aria financiarului a investit in publicitatea online 3,5 milioane de euro.

3. Produse cosmetice

Produsele cosmetice sunt inca in top, pe locul 5 al investitiilor 3,5 milioane de euro.

4. Bauturi

Industria consumabilelor lichide, a scazut anul acesta cu o pozitie in topul investitorilor in publicitatea online, investind 3 milioane de euro in publicitate.

5. Magazine online.

Pe ultima pozitie din clasament se afla magazinele online, cu o investitie de 2,9 milioane de euro in publicitate. Practic, magazinele online au scazut cel mai mult la capitolul investitii, fata de anul trecut unde se clasau pe pozitia a 2-a.

 

In ce tipuri de materiale publicitare online s-a investit cel mai mult?

 

Pe primul loc in lista trendurilor ascendente sunt materialele de tip bannere sau continut vizual. Cu toate acestea, se pare ca agentiile de publicitate au raportat ca oamenii prefera sa investeasca, in primul si primul rand, in publicitatea social media si in motoare de cautare, publicitate de tip seo-sem. Insa, la capitolul investiilor topul arata astfel:

1. Materiale de tip Embed – 10 milioane de euro

Concret, orice inseamna afis, banner, de la cele mai mici, la cele de tipul skyscraper.

2. Interruptive formats – aproximativ 4 milioane de euro

Aici intra orice fel de continut de tip pop-up, reclama care iti intrerupe vizionarea unui video si asa mai departe. Practic, orice fel de continut, care te poate intrerupe din ceea ce faceai in online.

3. Continut – 3 milioane de euro.

Indiferent ca vorbim despre continutul propriu-zise: texte, articole pe bloguri, newslettere. Sau, spatiu de expunere de pe site-uri, bloguri, newslettere, motoare de cautare si asa mai departe.

4. Zona mobile – 3,4 milioane de euro

Formatele rich media display, reclamele tip mesaj, interstitiale, paid-for search si reclame audio/video optimizate pentru mediul mobil, in-app advertising, SMS, MMS sau optimizarea rezultatelor cautarilor pe mobil

5. Zona video -1,4 milioane de euro.

Anul acesta, 2017, continutul de tip video se afla in topul tendintelor. Lucru vizibil si la nivelul pietei Romanesti, unde se observa o crestere de la an la an, la nivelul publicitatii online de tip video.

 

”Cifrele anului 2016 arata imbucurator si trebuie sa pastram un ritm de crestere comparabil atat individual cat si impreuna ca industrie. Vom lucra in continuare si la extinderea acoperirii ROADS, singurul studiu care calculeaza exact, agregat si anonimizat, totalul vanzarilor de publicitate online al companiilor participante.” a declarat Gabriel Patru, presedinte al Asociatiei IAB Romania.

Pe fondul unei cresteri economice robuste la nivel de tara, alimentata de consum, piata publicitatii online din Romania a inregistrat o crestere puternica anul trecut, confirmand potentialul foarte mare al acestui segment, despre care se vorbeste de multa vreme, insa care nu s-a concretizat in anii anteriori. Pentru a capitaliza insa aceasta evolutie favorabila, publisherii trebuie insa sa vina cu continut de calitate, care sa satisfaca nevoia companiilor de a targeta diferite nise de piata”

 

( Bogdan Belciu, Partener, Servicii de Consultanta pentru Management, PwC Romania.  )