Domeniul resurselor umane este unul dintre cele mai complexe de pe piata si – atentie – unul care cu greu va disparea, cu toata evolutia inteligentei artificiale. Oameni fiind, simtim mereu nevoia de interactiune cu alte persoane din o multime de puncte de vedere si acest lucru nu va disparea usor, fie ca suntem extroverti sau introverti.

Indiferent ca lucrezi sau intentionezi sa lucrezi la o companie de stat sau una privata, rolul de referent (inspector) de resurse umane este indispensabil si, cu cat compania este mai mare, cu atat numarul acestor specialisti creste si se imparte in mai multe ramificatii.

Despre cele mai des intalnite o sa iti povestim azi si ce anume presupune fiecare dintre ele. Desigur, exista si referentul de HR generalist, care poate sa cunoasca modul de lucru al fiecarui subdomeniu in parte si poate sa se mute dintr-o echipa in alta oricand este nevoie. Pentru mai multa eficacitate insa, este important ca pentru fiecare feliuta din acest domeniu sa fie cel putin un specialist.

Cele 3 cele mai intaltine subdomenii ale resurselor umane sunt:



  • recrutare si selectie;
  • dezvoltarea personalului si evaluarea performantei;
  • relatiile de munca si gestionarea conflictelor.

Pe fiecare dintre acestea le vom analiza in parte iar tu, atunci cand va veni momentul sa alegi ce ti se potriveste mai bine, sa poti sa iei o decizie cat mai informata.

3 subdomenii ale resurselor umane in care poti sa activezi

Partea cea mai buna este ca, odata ce ajungi sa lucrezi in acest domeniu, poti sa te muti dintr-o parte in alta urmand cursuri de perfectionare. Acest lucru este unul facil deoarece, odata ce ai o baza solida a informatiilor, este mai la indemana sa acumulezi altele noi, adiacente.

1. Recrutare si selectie

Probabil prima si cea mai importanta parte, atunci cand vine vorba despre orice echipa de HR, este cea de recrutare si selectie. Acesta este momentul in care cauti si alegi persoanele care sa compuna sau sa intregeasca o echipa deja existenta.



Acestia trebuie sa fie la nivelul asteptarilor companiei si, de asemenea, cerintele companiei sa se muleze pe cunostintele lor.

Acest proces de recrutare si selectie este deosebit de important deoarece o echipa inchegata trebuie sa inteleaga de la inceput care sunt valorile companiei si sa functioneze in concordanta cu acestea.

Recrutarea si selectia nu sunt cele mai usoare procese, deoarece exista un pool mare de candidati din care trebuie sa alegi si decizia nu este intotdeauna una usoara.

2. Dezvoltarea personalului si evaluarea performantei

In orice companie ai lucra, unul dintre lucrurile de baza este acela de a avea grija ca restul colegilor sunt mereu la curent cu noutatile din domeniu si ca, astfel, pot sa isi faca treaba la standarde inalte si sa se simta mai confortabil la locul de munca.

Astfel, este indicat ca in organizatia in care lucrezi sa existe cel putin o persoana care sa se ocupe de incurajarea colegilor de a participa la cursuri si conferinte care sa ii ajute sa evolueze atat din punct de vedere personal, cat si profesional. Alegerea celor mai potrivite cursuri va cadea, desigur, tot in sarcina acestui specialist HR.

Mai apoi, in functie de termeni bine stabiliti alaturi de manager sau team leader, o data pe an – sau de mai multe ori, in functie de nevoi – este bine sa existe o evaluare a personalului cu ce a mers bine, ce trebuie imbunatatit si ce scopuri sa aiba fiecare pentru viitor.

De aceste doua activitati se ocupa tot o persoana de la HR impreuna cu alte persoane din echipa.

3. Relatiile de munca si gestionarea conflictelor

In fiecare colectiv vor exista grupuri de persoane care se vor intelege bine si altele intre care vor exista conflicte mai mici sau mai mari.

Unul dintre cele mai importante roluri ale unei persoane de HR este acela de a avea grija ca aceste conflicte sa nu apara sau, in caz ca acest lucru se intampla, sa le aplaneze in asa fel incat sa nu strice buna functionare a uneia sau a mai multor echipe.

Din pacate, de cele mai multe ori, conflictele de intampla si a face ceva impotriva acestui fapt este aproape imposibil. Mai important, insa, este sa stii cum sa le gestionezi atunci cand apar si sa ajuti persoanele in cauza sa comunica eficient si sa aiba o colaborare mai buna.

Aceste trei sub-domenii ale resurselor umane sunt deosebit de importante pentru buna functionare a oricarei companii si a dezvoltarii angajatilor.

Niciodata sa nu subestimezi importanta persoanelor din departamentul de resurse umane din orice companie si, daca vrei sa o iei pe acest drum, sa stii ca este unul cu provocari, dar si frumos in acelasi timp.