Importanta brandingului nu a avut niciodata o greutate atat de mare ca in ziua de astazi. De fapt, studiile au aratat ca Millennials considera brandingul ca fiind aproape parte integranta a identitatii companiilor, cum sunt, de altfel, preferintele religioase. Acest nivel de angajament si evaluare nu poate fi subestimat! Tocmai din aceasta cauza, si nu numai, brandingul este parte necesara fara echivoc a unui brand.

Brandingul iti poate creste sau distruge afacerea. Ca atare, este mai mult decat important sa construiesti eficient un brand; este fara echivoc vital. Daca doresti sa pastrezi consumatorii – si o sa o faci, deoarece clientii care revin reprezinta aproximativ un sfert din toate achizitiile online – atunci brandingul este de neinlocuit.

De la primele impresii pana la clienti loiali, activi pe termen lung, brandingul puternic aduce beneficii fiecarui aspect al afacerii tale. La fel ca majoritatea lucrurilor, totusi, construirea unui brand este mai usor de spus decat de facut, mai ales intr-o lume din ce in ce mai competitiva si complexa, care se bazeaza in mare masura pe implicarea clientilor in online.

Deci, cum construiesti un brand mai bun? Desi nu exista o abordare general valabila, exista unele practici universale care pot fi aplicate oricarui tip de afacere. Citeste mai departe pentru a descoperi cele mai bune 9 practici pentru un branding eficient!



1. Brandul tau este ceea ce spun oamenii ca este

Ce inspira loialitatea unui client? Detaliile variaza de la o tranzactie la alta, dar firul unificator este intotdeauna acelasi: un sentiment de conexiune personala si incredere. Oamenii recomanda rareori un mecanic auto pentru ca are cele mai bune abilitati de reparare. Ei spun: „Intotdeauna s-a purtat cinstit cu mine. Am incredere in el.” Totul se schimba cand vine vorba de un restaurant de familie din cartier: „Prima data cand am mancat acolo, proprietarul a venit la masa noastra si am avut o conversatie cu el. A doua oara si-a amintit numele noastre.”

Acesta este un brand, pe scurt. Nu este vorba de sigla, slogan sau declaratia de misiune a companiei. Este ceea ce spun oamenii despre tine cand iesi pe strada. Este vorba de perceptie, este vorba de reputatie. De ce esti diferit de concurenta ta?

2. Brandingul tau trebuie sa fie semnificativ

O strategie clara de brand provine dintr-o strategie de afaceri bine structurata. In centrul oricarui brand de succes se afla ideea de consistenta in comunicare si de consistenta a experientei. Cu alte cuvinte, brandul le spune clientilor pe ce se pot baza: de la produsele, serviciile, pana la angajati. Este un angajament prin care tu ai grija de nevoile lor si le oferi o experienta constant pozitiva cu brandul tau.



O afacere axata pe calitatea acestor experiente valoreaza mai mult decat o prezentare banala pe site, in care se regasesc expresii uzate: „furnizor de incredere” sau „serviciu excelent la nivel international”. Oamenii cred ca reprezinta un brand doar spunand „noi suntem liderii mondiali” sau folosind termeni precum „serviciu”. De fapt, este exact invers, pentru ca toata lumea spune asta.

Ce poti spune pentru a iesi in evidenta? Incepe prin a te gandi mai degraba la clienti, decat la companie. Intreaba-i ce pretuiesc ei cel mai mult in colaborarea cu tine sau in alegerea produselor tale si ce servicii ai putea adauga pentru a le sustine afacerile sau pentru a le usura viata. Interactiunea directa cu clientii iti ofera un avantaj in a raspunde nevoilor acestora – si acesta este nucleul unui brand puternic, mai ales pentru afacerile mici.

3.  Afla de ce are nevoie piata

Cand oamenii incearca sa creeze un brand, primul lucru pe care il fac este sa ia ceea ce percep ca fiind cel mai important atribut al majoritatii clientilor lor si sa sustina ca il au. O strategie mai buna? Arata-le ca intelegi provocarile cu care se confrunta si beneficiile pe care le vor obtine in urma interactiunii cu brandul tau. In loc sa vinzi produse sau servicii, ofera-le solutii care par adaptate nevoilor lor.

De exemplu, poti vinde placinte la 18 lei felia. S-ar putea sa nu te astepti ca creezi vreun desert de 5 stele, mai ales cand economia e in scadere. Dar poti crea un branding incredibil cu o combinatie de ingrediente proaspete, din surse locale, de inalta calitate si o prezentare funny. Intr-o perioada stresanta, produsele tale pot indeplini dorinta oamenilor de a se rasfata putin.

Acest exemplu ilustreaza modul in care strategia de brand nu este domeniul exclusiv al marilor intreprinderi. De fapt, relatiile personale ale companiilor mici cu clientii lor pot crea un avantaj in crearea unui branding puternic. Este vorba despre modul in care raspunzi la urgentele clientilor, modul in care gestionezi plangerile legate de produse – chiar si modul in care angajatii ii intampina pe clienti atunci cand nu esti prezent. Experienta colectiva are loc indiferent daca o controlezi sau nu.

4. Continua legatura prin conversatie

Nu o poti controla complet, dar o poti ghida ascultand si raspunzand nevoilor clientilor. Aceasta inseamna implicarea clientilor fizic, prin telefon, in scris sau virtual, in conformitate cu preferintele lor de a primi informatii.

Platformele sociale iti ofera acces fara precedent la informatii despre locurile in care reusesti sa impresionezi clientii, unde eforturile scad sau se intorc si unde apar oportunitati de consolidare a legaturilor cu comunitatea pe care o deserveste afacerea ta. Poti folosi aceste platforme pentru a solicita contributii, ceea ce este o modalitate excelenta nu numai de a consolida relatiile, ci si de a-ti converti clientii cei mai dedicati in cei mai mari sustinatori ai brandului – oameni care te ajuta sa raspandesti mesajul.

Autenticitatea este esentiala: auto-promovarea nu este tocmai naturala, iar veteranii retelelor de socializare o ignora. Dar sunt deschisi sa primeasca mesaje care au legatura cu brandul tau, daca contin informatii despre interesele si nevoile lor. Cand abordezi cu spiritul potrivit, ai ocazia de a face aceste interactiuni cu adevarat emotionale, experiente de colaborare. Poti obtine informatii minunate in timp real despre brandul tau. Iar tu trebuie sa reactionati in consecinta.

5.  Asigura-ti pozitia clara

Feedback-ul ofera o perspectiva noua asupra punctelor tari ale companie si asupra modului in care poti sa te bazezi pe ele pentru a fi furnizorul preferat al produselor sau serviciilor tale. Clientii vor aprecia asistenta post-vanzare? Solutii personalizate? Te antrenezi pentru a profita la maximum de achizitiile lor? Gandeste-te la modul in care poti adauga valoare intr-un mod care ii face pe clienti sa se bazeze mai mult pe – si sa fie mai loiali fata de – brandingul companiei tale.

Pentru a te concentra asupra acestor puncte, aseaza brandingul dincolo de pret. De asemenea, nu te bazati pe brand pe a avea cel mai rapid serviciu, cea mai recenta inovatie sau cea mai creativa solutie; cineva s-ar putea sa te copieze. Cum ii ajuta pe clienti sa-si rezolve provocarile si sa-si atinga obiectivele? Imbunatateste asta pana la cei mai simpli termeni si condu afacerea avand aaceasta baza solida.

In cele din urma, diferentierea nu inseamna diferentierea fata de concurenta ta. Este vorba despre modul in care iti implici oamenii si partile interesate, astfel incat acestia sa simta in mintea lor ca esti diferit.

Cu cat interactionati mai mult cu clientii tai, cu atat vei fi mai bine informat despre nevoile lor, prioritatile lor si perceptia lor despre valoarea companiei. Si asta iti va spune ce mesaje de branding sa abordezi in promovare.

6.  Brandingul este un sport de echipa

Pentru a atinge aceste obiective de autenticitate si consecventa, brandingul tau trebuie sa fie demonstrat de fiecare membru al echipei tale. Fiecare membru al organizatiei are un rol in modelarea brandingului.

Avand in vedere acest lucru, fa constientizarea marcii o cerinta universala a locului de munca. Recruteaza pentru aceasta si spune angajatilor ca acesta este unul dintre criteriile pentru acordarea unei mariri, promovari sau unui bonus. Si fa-ti timp pentru a te asigura ca echipa ta articuleaza mesajul de branding al companiei in mod consecvent in toate mediile de comunicare.

Chiar trebuie sa-ti educi angajatii pentru a contribui la brand. Daca nu faci ca intreaga companie sa inteleaga esenta companiei si sa traiasca brandingul, mesajul iti va lipsi.”

7.  Traieste-ti brandul

Alinierea produselor, serviciilor si comportamentului cu mesajul tau este cheia pentru mentinerea increderii, loialitatii si afacerii clientilor tai. Tot ceea ce faci ar trebui sa iti intareasca mesajul marcii.

De exemplu, daca ai in componenta logo-ului culoarea verde, este important pentru afacerea ta si pentru clientii tai sa utilizezi hartie reciclata, ambalaje si materiale de transport cu continut cat mai apropae de natura. Daca comercializezi produse sau servicii concepute pentru a simplifica viata clientilor tai, consolideaza acest concept in stabilirea preturilor: stabileste pretul acticoleleor cu 50 RON, nu 49,95 RON. Daca clientii tai principali sunt familii tinere, fii atent la parintii care au copii mici si multe cosuri de cumparaturi si ofera-le ajutor in a-si duce pachetele la masina.

Oamenii se leaga de convingerile de baza pe care le traiesc si cred ca este foarte atractiv din punct de vedere al brandului. Si lucrul interesant este ca nu poti replica asta. Este usor sa reproduci caracteristicile produsului, pachetele de servicii si punctele de vedere, dar este dificil sa reproduci un sistem de convingeri de baza, care apoi infuzeaza fiecare element al organizatiei.

8.  Pastreaza brandul in viata si pe scara ascendenta

Gandirea din aceasta perspectiva iti permite nu doar sa iti spui povestea, ci sa arati de ce compania ta face ceea ce face si de ce ar trebui sa conteze pentru oamenii pe care doresti sa ii servesti. In acest proces, iti vei pozitiona marca pentru a face o impresie de durata si pentru a-si pastra vitalitatea si relevanta, chiar daca piata se schimba si nevoile clientilor evolueaza.

Odata ce ai stabilit un mesaj care este fidel afacerii si valorilor tale, este esential sa continui sa asculti clientii si sa fii la curent cu conditiile pietei. Brandingul nu este o sarcina pe care o abordezi si pe care o finalizezi. Trebuie sa-ti reevaluezi mesajele si sa le revitalizi pe masura ce extinzi operatiunile sau chiar reinventezi afacerea; asa vei atrage noi clienti si perspective.

Daca brandingul nu evolueaza, atunci compania se va deteriora foarte repede. Asta nu inseamna sa te reinventezi complet in fiecare an, dar intr-adevar, necesita o intelegere aprofundata a conditiilor de afaceri, a dorintelor pietei, a schimbarilor de reglementare si inca o multime de alti factori. Deci acest tip de evolutie, de crestere este absolut necesar.

Ia in considerare responsabilitatea sociala corporativa. Nu cu multi ani in urma, clientii se concentrau in primul rand pe conduita de afaceri a unei companii. Dar astazi, multi oameni sunt la fel de preocupati de cetatenia corporativa. Pentru acel segment de piata, nu mai este suficient ca proprietarii de afaceri sa se angajeze in sprijin caritabil. Ei trebuie sa fie implicati si sa aduca contributii pozitive la comunitatile pe care compania le deserveste. O afacere cu o marca puternica, dar elastica, poate integra fara probleme implicarea comunitatii in identitatea sa.

9. Brandurile bune creeaza prietenii

Aici, din nou, multi proprietari de afaceri mici se bucura de un avantaj de branding ca rezultat al interactiunii lor stranse cu clientii. Cand isi asculta clientii multi proprietari de afaceri mici descopera ca marca lor reprezinta micile lucruri pe care le realizeaza pentru a-i face pe clienti fericiti.

Ne intoarcem la acel mecanic in care ai incredere si la acel proprietar de restaurant care isi aminteste numele tau. Cei mai multi dintre noi doresc sa ne simtim apreciati in postura de clienti si cei mai multi dintre noi prefera sa faca afaceri cu oameni cu care impartasim valori, prioritati si un sentiment de conexiune personala. Construieste-ti brandingul pana la punctul in care crezi ca insasi clientii fac afaceri cu tine, nu cu o compania ta. Trateaza-i asa cum esti tratat de catre furnizorii de servicii pe care ii pretuiesti cel mai mult. Cand gestionezi relatiile cu clientii in mod consecvent si intr-un mod real, brandingul va surprinde esenta afacerii tale si va inspira loialitate.

Daca ti-a placut articolul nostru, distribuie-l colegilor si apropiatilor tai.