Afilierea a devenit foarte populara pe internet in ultimii ani pentru oricine cauta o modalitate de a genera venituri suplimentare sau de a contribui la promovarea produselor sau serviciilor lor.

Astfel, o persoana cu experienta in vanzari, numita afiliata, ajuta la promovarea produselor digitale ale unor terti. Acest proces poate fi facut prin intermediul retelelor sociale, blogurilor, videoclipurilor de pe YouTube sau prin e-mail marketing, de exemplu. Ori de cate afiliatul reuseste sa finalizeze o vanzare cu succes, primeste un comision.

Desi programul de afiliere a castigat mai multa popularitate recent, nu este o noutate in lumea vanzarilor. Daca ne gandim la bine-cunoscutii dealeri de produse cosmetice, vom intelege ca functionarea celor doua strategii este foarte similara.

Usurinta de a face afaceri fara a fi nevoie sa creezi un produs propriu a atras tot mai multi oameni interesati de programele de afiliere. In articolul de astazi am vorbit in detaliu despre acest segment care, desi majoritatea il asociaza cu Influence Marketing, este mai degraba o realitate a universului antreprenoriatului digital.



Asadar, un program de afiliere este o strategie de marketing care uneste cele doua capete ale procesului de vanzare: creator / producator si vanzator / afiliat.

Procesul este destul de simplu:

  • O persoana specializata in vanzari, respectiv afiliatul, poate contribui la promovarea unui produs sau serviciu al unei alte persoane, numita producator, folosindu-se de un link de afiliere exclusiv;
  • Afiliatul poate face apoi publicitate acestui link pe mai multe canale, cum ar fi un blog sau un site web, folosindu-se de un banner creat special, un canal de YouTube, postari in retelele sociale si Newslettere.
  • Ori de cate ori se face o vanzare prin acest link exclusiv, afiliatul primeste un comision stabilit impreuna cu producatorul.

Pentru ca acest proces sa se intample, este necesara o platforma online, care pune la dispozitie produsele, genereaza linkuri de promovare, livreaza comisioanele in siguranta, pe langa alte caracteristici care ajuta atat producatorul, cat si afiliatul sa isi valorifice vanzarile.



Cheia succesului din spatele programului de afiliere este ca acest sistem reuneste oameni cu interese comune. Practic, intreg procesul se bazeaza pe doua personaje principale:

1. Producatorul

Acesta produce materiale in cele mai diverse formate, precum carti electronice, reviste, ghiduri virtuale, cursuri video, podcast-uri, aplicatii sau software-uri.

Aceste articole pot acoperi in continuare numeroase domenii – de la subiecte precum cultura, sanatatea si bucataria, la subiecte mai dense, cum ar fi managementul financiar, marketingul corporativ si tehnologia informatiei.

Producatorii inteleg profilul consumatorului actual, care doreste sa cumpere produse virtuale punand accent pe aspecte precum costuri mai mici, livrare rapida si durabilitate.

Dar producatorii nu vor doar sa produca, ci si sa vanda!

Din acest motiv, ei apeleaza la afiliati pentru a-si creste veniturile. In schimb, acestia ofera comisioane pentru vanzarile efectuate.

Putem spune astfel ca programul de afiliere este o strada cu doua sensuri care uneste producatorii si afiliatii intr-o mare afacere virtuala. La sfarsitul acestei cai, ambele parti castiga, deoarece profitul uneia este si profitul celeilalte.

2. Afiliatul

La randul sau, afiliatul este persoana care promoveaza produsele create de terti si primeste comisioane pentru fiecare vanzare efectuata.

Facand o analogie, el este precum un vanzator.

Cu toate acestea, deoarece vorbim de o piata digitala si, prin urmare, contactul cu clientul este doar virtual, afiliatul nu trebuie doar sa incerce sa vanda un produs clientilor care merg la un magazin pentru a cauta marfa respectiva, ci trebuie sa construiasca o imagine de credibilitate si incredere pentru a le castiga atentia. Astfel, afiliatul este o persoana cu o viziune inovatoare si dispusa sa foloseasca internetul in avantajul sau.

Cum au aparut programele de afiliere?

Marketingul afiliat poate parea foarte modern, revolutionar si inovatoar. Cu toate acestea, el a luat nastere in 1989.

Totul a inceput cand omul de afaceri american William J. Tobim, fondatorul PC Flowers and Gifts, a realizat potentialul publicitatii virtuale si a lansat Prodigy – care a devenit cunoscut ca primul program de marketing afiliat din istorie.

De-a lungul anilor, in Statele Unite au aparut mici initiative in cadrul aceluiasi concept.

In iulie 1996, Amazon a revolutionat piata prin lansarea unui program de afiliere la scara globala pentru a-si face publicitate produselor. Si mai departe, in anii 2000, marketingul afiliat a devenit o realitate in intreaga lume, inclusiv in Romania.

Succesul programelor de afiliere se datoreaza, in mare parte, acestei istorii solide de peste doua decenii. De-a lungul anilor acesta a devenit un model viabil din punct de vedere economic si fara riscuri.

Astazi, exista o piata larga pentru programele de afiliere si acest lucru poate fi vazut mai ales atunci cand vine vorba de comercializarea produselor digitale.

Este cu adevarat posibil sa castigi bani participand la un program de afiliere?

Da! Multi oameni din intreaga lume traiesc din veniturile generate din programele de afiliere, facand din afilierea produselor si serviciilor o reala profesie.

Exista, de asemenea, cei care lucreaza ca afiliat pentru a genera venituri suplimentare, lucru ce poate fi la fel de avantajos precum construirea unei cariere ca antreprenor digital. 

Dar, la fel ca orice alta profesie, castigul banilor din afiliere depinde de eforturile prorpii!