Pe o piata din ce in ce mai competitiva, gasirea modalitatilor de a dezvolta strategii de afaceri practice este una dintre cele mai mari provocari pentru un antreprenor. Printre cele mai bune moduri de a face acest lucru este utilizarea psihologiei organizationale.
In acest sens, psihologia organizationala ajuta la promovarea calitatii vietii angajatilor si la explorarea mai usoara a oportunitatilor de afaceri.
Ce este psihologia organizationala?
Psihologia organizationala este un domeniu al psihologiei care se ocupa de munca. Principalul sau obiectiv este alinierea intereselor companiei si a nevoilor angajatilor. Astfel, aceasta incearca sa promoveze calitatea vietii si a conditiilor favorabile de munca, in asa fel incat angajatii sa fie mai productivi.
Logica este destul de simpla: cand angajatii se simt bine in mediul lor de munca, produc mai mult si lucreaza mai eficient.
Exista cativa factori care influenteaza acest lucru, cum ar fi respectarea timpului de pauza si de odihna, siguranta la locul de munca, relatiile bune intre angajati si manageri si etica profesionala, printre altele.
Psihologia organizationala este reprezentata in companii de sectorul HR. Rolul sau este de a crea conditiile necesare pentru imbunatatirea mediului organizational si stimularea productivitatii. De asemenea, actioneaza ca mediator intre interesele organizatiei si angajati.
In ce domenii opereaza psihologia organizationala?
Activitatea psihologiei organizationale depaseste cu mult simpla solutionare a conflictelor interne ale unei companii. De fapt, vizeaza mai multe segmente diferite.
Recrutare si selectie
Cand ne gandim la rolul unui psiholog in contextul organizational, ne gandim imediat la recrutarea si selectarea angajatilor.
La urma urmei, persoana care se afla in aceasta functie are cunostintele necesare pentru a depista caracteristicile si potentialul unui candidat si pentru a evalua daca se potriveste posturilor disponibile.
In timpul proceselor de recrutare si selectie, psihologul pune in practica toate cunostintele pe care le-a dobandit in timpul formarii sale in psihologie. Aceste metode ii permit sa adune suficiente informatii pentru a alege candidatul care se potriveste cel mai bine cerintelor postului si culturii organizatiei.
Rezolvarea problemelor
Unul dintre cele mai importante instrumente strategice pentru imbunatatirea managementului unei companii este identificarea climatului organizational. Acest proces permite dezvaluirea unor puncte slabe ale echipei.
Intelegerea modului in care se simt angajatii in fata situatiilor dificile este esentiala pentru imbunatatirea punctelor negative si consolidarea celor pozitive. Si cu cat este mai mare satisfactia, motivatia si implicarea angajatilor, cu atat mediul de munca va fi mai productiv.
Evaluarea performantei
Pentru ca angajatii si compania sa obtina rezultatele asteptate, este foarte important sa fie identificate punctele forte si cele care au nevoie de imbunatatiri. Acesta este scopul evaluarilor de performanta.
Efectuata individual sau in echipe, evaluarea poate fi utilizata atat pentru selectia de noi membri, cat si pentru ajustarile interne.
Instruirea si dezvoltarea personalului
Un alt punct de activitate in psihologia organizationala este pregatirea si dezvoltarea personalului, lucru care are impact direct asupra succesului si performantei companiei.
Pe masura ce piata devine din ce in ce mai competitiva, este esential ca organizatiile sa investeasca in formarea angajatilor lor prin diverse programe de training, cursuri si intalniri, printre alte instrumente.
De ce este importanta psihologia organizationala pentru o companie?
Psihologia organizationala ajuta la rezolvarea mai eficienta a problemelor si obstacolelor de la locul de munca, iar solutiile sunt construite colectiv, cu ajutorul angajatilor.
In plus, psihologia organizationala promoveaza, de asemenea, mai multe masuri pentru imbunatatirea calitatii vietii profesionistilor, cum ar fi ergonomia, rezolvarea conflictelor si imbunatatirea conditiilor de munca.
Un alt factor important este faptul ca psihologia organizationala ajuta la consolidarea culturii organizatiei si la conturarea strategiilor pentru ca ea sa fie completa. Acest lucru contribuie la mentinerea unui mediu sanatos pentru intreaga echipa!