Identificarea unei idei de afaceri reprezinta pentru multi potentiali antreprenori marea provocare atunci cand vor sa se lanseze in lumea business-ului. A gasi calea catre succes este echivalata de multi cu identificarea ideii care poate aduce profit garantat, pe termen cat mai lung.

Marea greseala pe care o fac cei ce se concentreaza exclusiv pe idee este reprezentata de faptul ca nu fac o analiza aprofundata asupra modului in care vor pune in practica ideea. Aceasta analiza poarta denumirea de plan de afaceri, concept esential pentru orice antreprenor care vrea sa creeze un business de succes pe termen lung. Planul de afaceri este util atat pentru a avea o activitate controlata si calculata, dar si pentru a convinge potentialii parteneri de seriozitatea si fiabilitatea ideii de business in cauza. 

De altfel, niciun om cu adevarat interesat de lumea afacerilor si care vrea sa porneasca la un drum de succes nu face primii pasi fara a stabili, mai intai, un plan. Ideea de plan de afaceri a devenit indispensabila in lumea business-ului, fie ca este vorba despre afaceri mici, gestionate poate chiar de un singur om, fie ca este vorba despre proiecte grandioase, ce presupun investitii semnificative.

Intr-un mediu concurential tot mai agresiv, este foarte important ca antreprenorii sa isi calculeze in prealabil pasii si sa isi cunoasca limitele si slabiciunile, in asa fel incat sa poata preintampina orice potential obstacol. De asemenea, planul de afaceri denota seriozitate si este elementul cheie pentru a castiga increderea investitorilor ori a partenerilor. Iata tot ce trebuie sa stii despre conceptul de plan de afaceri si de ce este atat de important sa ai unul, daca vrei sa te bucuri de un business de succes



Totul despre conceptul de plan de afaceri

Un plan de afaceri sau, asa cum este numit la nivel international, business plan, poate fi definit ca fiind un set de documente scrise prin care sunt descrise toate elementele conectate la o idee de afacere. Sunt incadrate aici caracteristicile afacerii, publicul tinta, resursele de care dispune afacerea, aptitudinile celor implicati, avantajele fata de competitorii direti si indirecti, dar si orice alt element considerat relevant pentru fiecare business in parte. 

Pentru un antreprenor, este foarte important de stiut faptul ca elaborarea unui plan de afaceri nu se face „pe genunchi”, ci reprezinta un proces complex, care poate implica foarte mult timp si efort. Un plan de afaceri de baza este elaborat in aproximativ 100 de ore, ceea ce s-ar traduce prin 2,5 saptamani lucratoare. Asta in timp ce planurile aferente ideilor de afaceri extrem de complexe pot fi puse la punct intr-un termen de trei ori mai generos! Insa indiferent de cat de greu ar parea procesul, intocmirea unui plan de afaceri este esentiala inainte de a porni in lumea business-ului. 



Necesitatea de a crea un plan de afaceri serios poate fi usor explicata prin intermediul rolurilor pe care le indeplineste acesta. Dar despre rolurile planului de afaceri vei afla mai multe in cele ce urmeaza. Ceea ce trebuie sa retii despre acest concept este ca desi prezinta o serie de idei si analize potentiale sau intangibile, planul de afaceri spune foarte multe despre viziunea unui antreprenor, dar influenteaza si pasii acestuia din viitor. Tocmai de aceea, trebuie sa pui la cale planul de afaceri bazandu-te pe informatii solide si neezitand sa apelezi la consiliere de specialitate. 

Ce cuprinde un plan de afaceri

Asadar, in sens general, planul de afaceri ofera o imagine de ansamblu asupra a ceea ce are la dispozitie un business in raport cu ceea ce isi propune sa realizeze pe termen mediu si lung. Intr-o maniera mai explicita, iata toate informatiile pe care trebuie sa le cuprinda un plan de afaceri intocmit cu rigurozitate: 

  • detalii despre activitatea companiei – daca este conceput pentru a fi prezentat potentialilor parteneri sau investitori, este foarte important ca business plan-ul sa cuprinda detalii legate de istoricul firmei si de evolutia sa in timp. Totodata, conteaza sa fie mentionate si toate detaliile despre activitatea actuala a companiei;
  • ideea de business si potentialul existent – tot in perspectiva unor potentiale negocieri cu finantatorii, este foarte important de mentionat in planul de afaceri oportunitatile de care afacerea poate profita pe piata si avantajele pe care le are fata de concurenta, prin specificul sau;
  • totul despre produs sau serviciu – nu doar pentru finantatorii potentiali, ci si pentru antreprenor, este foarte importanta o buna cunoastere a potentialului afacerii sale, dar si a produselor si serviciilor pe care le ofera. In planul de afacere trebuie mentionate toate detaliile care definesc elementele pe care firma le ofera clientilor sai;
  • detalii despre piata – si piata conteaza foarte mult pentru o afacere, iar in business plan trebuie prezentate detaliile despre potentialul publicului tinta, tot ce tine de concurenta, dar si alte elemente care ar putea influenta desfasurarea activitatii. Pot fi incluse aici, spre exemplu, informatii despre domeniul legislativ relevant;
  • detalii financiare – in special din perspectiva potentialilor investitori, este important ca planul de afaceri sa contina detalii despre sursele de finantare, buget, necesarul pentru fiecare exercitiu financiar, dar si prognoze financiare;
  • informatii despre echipa – pentru a avea succes in afaceri, este foarte importanta buna cunoastere a colaboratorilor. Intr-un business plan trebuie cuprins orice detaliu despre cati oameni vor fi sau sunt implicati, ce rol au si ce alt necesar de resurse umane ar mai putea exista.

Ce rol are planul de afaceri

Definitia si componenta unui plan de afaceri spun multe despre menirea pe care acest concept o are in existenta unui business si in viata unui antreprenor. Insa rolurile sau functiile pe care planul de afaceri le detine trebuie definite clar, pentru a fi intelese si apreciate la adevarata lor valoare. Ele sunt in numar de patru si ofera o excelenta imagine de ansamblu asupra importantei intocmirii unui astfel de plan. Asadar, acestea sunt principalele functii ale planului de afaceri: 

  1. Definirea si dezvoltarea ideii de business – asa cum ai putut afla inca de la inceputul acestui material, simpla existenta a unei idei de afaceri nu este echivalenta cu succesul garantat al unui business. Prin intermediul planului de afaceri, ideea este dezvoltata si pot fi gasite reperele necesare pentru punerea ei in practica. In acest sens, planul de afaceri ajuta foarte mult antreprenorii aflati la inceput de drum.
  2. Evaluarea performantelor afacerii, pe parcursul existentei sale – planul de afaceri nu se realizeaza doar pentru startul unui business, ci si pentru dezvoltarea eficienta a unei afaceri deja existente. Prin intermediul sau pot fi realizate si interpretate analize detaliate ale performantelor firmei pana la momentul actual;
  3. Analiza si evaluarea unor noi idei de business – firmele de succes sunt intotdeauna interesate sa dezvolte noi concepte sau sa se extinda. Analiza unor astfel de oportunitati poate fi facilitata tot prin intermediul unui plan de afaceri;
  4. Obtinerea de finantare – esentiala pentru orice afacere, finantarea nu poate fi obtinuta din surse externe in lipsa unor garantii de rentabilitate. Orice investitor ia in calcul masura in care investitia sa se va dovedi a fi profitabila pe termen mediu si lung. Doar un plan de afaceri bine pus la punct, cu argumente si detalii convingatoare, il vor determina pe finantator sa creada in ideea ta.

In concluzie, un plan de afaceri trebuie pus la punct cu mare atentie atat pentru a-l ajuta pe antreprenor sa isi inteleaga si gestioneze mai bine afacerea, cat si pentru a-i convinge pe potentialii finantatori sa investeasca in business-ul sau.