Te-ai gandit vreodata la culori ca la un factor de mare impact in decizia de cumparare a consumatorilor tai? Crezi ca ar putea exista o legatura intre culorile unui brand si succesul sau in vanzari?

Ei bine, toata lumea stie ca McDonald’s foloseste rosu si galben in vizualurile sale. Aceasta alegere se bazeaza pe capacitatea acestor culori de a stimula sentimentul de foame.

Unele dintre studiile despre culorile din design-ul brandurilor arata ca acestea joaca un rol major in modul in care publicul percepe mesajul. Practic, culoarea ar trebui sa se potriveasca pozitionarii pe care brandul doreste sa o imprime in mintea oamenilor.

Si, in acest context, culoarea este foarte mult luata in considerare, fiind unul dintre cei mai importanti factori in modul in care percepem si interpretam mesajul incorporat intr-un vizual.



Ei bine, psihologia culorilor este strans legata de tehnicile de vanzare ale multor branduri.

Iata cateva statistici care sustin acest lucru:

  • 90% din deciziile impulsive de cumparare se bazeaza pe culoare;
  • Culoarea poate creste recunoasterea unui brand cu 80%;
  • Reclamele color atrag cu 42% mai mult atentia oamenilor decat cele alb-negru.

In acest context, am discutat mai departe despre cateva semnificatii si efecte ale culorilor care pot aduce cresteri asupra vanzarilor.



#1. Rosu: pasiune si aventura

Culoarea care iti face inima sa bata mai repede, fie ca este vorba de sentimentul de dragoste sau de adrenalina care declansaza acest lucru.

Rosul transmite curaj, aventura, forta, senzualitate, agresivitate, dar si pericol. Asadar, rosul este o culoare de avertizare!

Din acest motiv, este potrivit atat pentru marcile de imbracaminte si parfumuri, cat si pentru anumite tipuri de restaurante, marci sportive, activitati pentru timpul liber.

In general, afacerile care vand experiente sunt cele care folosesc rosu in identitatea lor vizuala.

#2. Galben/Auriu

Aceasta culoare se traduce prin prosperitate si libertate, pe langa optimism si fericire.

Ea este o culoare luminoasa si ajuta la gasirea laturii pozitive a lucrurilor.

Utilizat pe scara larga de companiile de energie si produse alimentare, galbenul poate fi folosit si ca element complementar in vizualurile bancilor si companiilor de asigurari.

Totodata, galbenul este deseori folosit pentru culoarea fonturilor in mai multe arii de activitate. De regula, brandurile de lux precum bauturile alcoolice sau casele de moda si design interior folosesc texte aurii pentru vizualurile lor.

#3. Portocaliu

Un amestec de galben si rosu, portocaliul combina energia cu prosperitatea, devenind o culoare puternica pentru banci, asa cum este cazul ING.

Portocaliul este primitor si energic, cu o nota mai moderna si mai distractiva.

Pe langa afacerile financiare sau cele alimentare, hotelurile sunt un alt exemplu care utilizeaza portocaliul in vizualurile lor.

#4. Roz

Nu trebuie sa ne ghidam dupa stereotipuri si sa credem ca doar femeilor le place rozul.

Rozul poate fi, de asemenea, asociat cu inocenta si copilaria si, impreuna cu alte culori, poate crea un impact puternic in staregia vizuala a unei companii.

Ca si in cazul culorilor McDonald’s, rozul amplifica o pofta alimentara, de data aceasta fiind vorba de dulciuri.

Cofetariile, magazinele alimentare, anumite restaurante sau branduri de parfumuri dulci folosesc deseori rozul in comunicarea lor vizuala.

#5. Albastru

Albastrul este culoarea increderii si traditiei, a ceea ce este sigur, calm si infinit.

Companiile care doresc sa aiba o reputatie solida, precum firme de avocatura, banci, companii de asigurari si universitati, tind sa abuzeze de albastru in vizualurile lor.

Ramurile sanatatii, calatoriilor aeriene si maritime, pe langa tehnologie, folosesc de asemenea albastrul.

#6. Verde

Culoarea noastra, verdele, este o oaza a vitalitatii si a calmului absolut.

De asemenea, este asociat cu reluarea unui ciclu, cu energie si fertilitate.

Este culoarea preferata a multor companii din domeniul sanatatii, pet shop-uri, produse naturale si biodegradabile.

#7. Negru

Nu este de mirare ca evenimentele formale se bazeaza pe dress code care impune purtarea costumelor si cravatelor negre.

Negrul este despre lux, eleganta si rafinament.

Multe branduri folosesc negrul pentru a semnala exclusivitatea si bunul gust, ca in cazul Mont Blanc sau al whisky-ului Johnnie Walker.

#8. Violet/mov

Aceasta culoare combina stabilitatea calma a albastrului si energia apriga a rosului. Culoarea mov este adesea asociata cu regalitatea, nobilimea, luxul, puterea si ambitia. Violetul reprezinta, de asemenea, semnificatii ale bogatiei, extravagantei, creativitatii, mandriei, misterului, independentei si magiei.

Chiar daca nu este extrem de folosit in identitatea vizuala a brandurilor de lux, movul este deseori utilizat de bandurile care vor sa transmita un mesaj unic si doresc sa iti diferentieze produsele/serviciile de concurentii de pe piata: Milka, care vinde un alt fel de ciocolata fata de cele existente sau cazul Whiskas, care vinde mancare pentru pisici, dar propune publicului un produs deosebit de celelalte companii care produc hrana pentru animale. 

Reusesc toate aceste culori sa aduca o contributie pentru vanzari? Ei bine, totul depinde de context. Culorile care au un efect asupra deciziei de cumparare pentru un anumit band pot sa nu fie la fel de eficiente in cazul altuia. Ce ar fi Coca Cola fara celebrul si unicul sau rosu? Ei bine, e ca si cum ne-am imagina Facebook altfel decat albastru.