Razvan Norocel este un antreprenor cu o vechime de 20 ani pe piata de business din Romania, care crede in faptul ca afacerea lui, indiferent care ar fi ea, trebuie sa faca oamenii mai fericiti, mai linistiti, mai eficienti, lucru pe care l-a invatat pe parcursul timpului si care sta la baza actiunilor lui. A terminat Facultatea de Educatie Fizica si Sport, din pasiune, apoi, tot din pasiune, plus o doza de rational, a absolvit Facultatea de Marketing. Conduce Moretto – proiectul lui de suflet si acum este pe cale sa lanseze un nou proiect international, The Path, un ajutor in organizarea si atingerea obiectivelor oricarei persoane. 

  • Deoarece sloganul nostru este “inspiratie pentru performanta in afaceri” spune-ne te rugam, ce te-a inspirat pe tine de-a lungul timpului in atingerea scuccesului si ce te inspira in continuare?

Neavand modele autohtone, la inceput am fost inspirat de povestile antreprenorilor de succes de afara : Richard Branson , Donald Trump, Kiosaky . Recunosc, de mic copil am avut o inclinatie catre „antreprenoriat’’ . In scoala generala inregistram casete cu muzica si le vindem colegilor. Erau primii ani de dupa ’89,  iar «bani» si «afaceri»  erau cuvinte ce imi rasunau in cap . Apoi am incercat mai toate MLM-urile de pe la noi – am avut chiar si o taraba in piata . Eram foarte tineri, plini de visuri de imbogatire si ne jucam de-a afacerile, iar cartile despre succes, despre dezvoltare personala ne hraneau ‘’nebunia‘’.

Azi ma inspira aceeasi oameni de afaceri, Richard Banson, Stive Jobs, ma inspira clientii nostrii, dar si ideea de a deveni zilnic tot mai bun.

 



  • Ai avut parte de vreun esec profesional pana in momentul de fata? Daca da, ce ai facut pentru a-l depasi?

Au fost multe esecuri  si greseli de-a lungul timpului. Amuzant este faptul ca pe unele le repet, dar imi asum.

Neavand experienta, am invatat ce inseamna antreprenoriat pe banii si timpul meu. Cele mai multe esecuri au fost facute si pe seama increderii avute in diversi parteneri de afaceri, parteneri care nu s-au dovedit a fi tocmai cei mai onesti si buni platitori. De asemenea, limitele de comunicare au dus la probleme interne. Ce sa mai, de la faliment, la «tepe», la despartiri de asociati care imi erau initial prieteni (si aici ma doare cel mai tare) le-am facut pe toate.

Totusi, sunt foarte mandru de un lucru si anume ca mereu mi-am platit datoriile fata de oameni.



Cand iti este greu, nu prea ai ce sa faci. Se stie ca asa e viata: cu suisuri si coborari, dar foarte important este sa nu coboare si caracterul tau.

Daca ma uit acum in urma la toate esecurile, realizez ca ele sunt si vor fi, insa le poti transforma in povesti de succes doar daca esti sincer cu tine si iti inveti lectia. In caz contrar, ele se repeta.

O alta lectie importanta este modalitatea in care am ajuns sa privesc lucrurile. Daca au fost cazuri in care m-am stresat degeaba si am cautat alti vinovati, acum imi asum eu toata vina si ma intereseaza doar ce pot sa fac pentru a nu repeta greselile, ba chiar pentru a imbunatati intregul proces. 

  • Care a fost pasul decisiv in a alege sa pornesti cu afacerea pe care o ai in prezent?

Moretto – este copilul meu de suflet. Am inceput sub mentoratul directorului meu comercial de la Parmalat si a asociatului acestuia. Bineinteles ca am facut multe lucruri de capul meu, caci la 25 de ani sangele clocoteste si ai impresia ca esti cel mai tare. Nu ai rabdare si sari etape.

O perioada de circa opt ani am lucrat in corporatie, apoi, timp un an am invatat ce inseamna business in timpul liber, alergand sa mai prind clienti, pentru ca mai apoi sa imi deschid propria firma.

Au fost momente in care am fost implicat in mai multe proiecte, dar toate in domeniul cafelei. Au existat chiar si perioade de timp in care ma retrageam din companie pentru a vedea daca sistemul este bun si rezista si fara mine. In aceste perioade ma angajam in alte firme si incercam sa invat cat mai mult posibil.

Marea greseala in antreprenoriat este sa iti faci o firma si sa incepi sa le faci pe toate in loc sa iti faci partea la care te pricepi. Eu, unul, nu am ratat aceasta greseala si uneori chiar si in ziua de azi ma mai surprind…

  • Pana a deveni antreprenor, cu ce te-ai ocupat? Ce le recomanzi celor care vor sa devina antreprenori?

Am inceput cu samplinguri pentru Danone, apoi pentru Parmalat . Eram in Mega Image Baba Novac, aveam o tava plina cu paharele de lapte Parmalat si tocmai terminam de vorbit cu o doamna. Cand m-am uitat in dreapta, parca era demonstratie – cam 20 de oameni, care mai de care mai atent si mai crispat, erau asezati frumos in spatele unui tip micut cu ochelari. Si incep povestile: cu laptele, cu UHT –ul, cu tehnologia, vitamina, proteina, ce sa mai, tot tacamul, in timp ce ii dadeam sa guste. Tipul servea cate un paharel si dadea din cap, auzind cuvintele care il interesau (stiam foarte bine cum se face sampling, caci la Danone pentru un sampling de doua zile ne-au inchis  trei zile  intr-o camera si ne-au spalat creierul). A baut, mi-a zambit, i-a spus ceva in italiana tipului de langa el si s-a intors cu un mare zambet. In spatele lui s-a auzit un rasuflat usurat general – era nr 2 in Parmalat World si tocmai ma angajase merchandiser (nici nu stiam ce inseamna, dar am aflat dupa o luna si asa au trecut 8 ani). 

Daca oamenii care doresc sa devina antreprenori pleaca din corporatie, le recomand sa fie siguri de faptul ca o sa le trebuiasca ceva ani sa se obisnuiasca cu noua postura. Le-as mai recomanda sa invete tot ce se poate despre aria in care vor sa se lanseze, sa isi faca bine calculele si sa planifice in amanunt totul, sa studieze concurentii, dar nu ca pe niste inamici, ci pentru a inveta, sa vorbeasca apoi cu antreperenori mai experimentati si sa le ceara sfaturi, sa isi gaseasca un contabil si un avocat bun, o insitutie bancara careia sa-i prezinte planul de afaceri si sa-si noteze obiectiile, sa isi prezinte planul unor investitori si, la fel, sa isi noteze obiectiile lor.

Stiu ca nu o sa fie un drum de margarete si ca o sa vi se para ca toti au ceva impotriva voastra, dar strangeti din dinti si fiti calmi si calculati.

Iar ca sfat final, du-te in fata oglinzii si uita-te in ochii tai. Daca povestea are logica si daca ai identificat o serie de persoane (destul de multe)  carora sa le rezolvi o problema, go, go, go!

Nu sta pe ganduri prea mult. Inveti cu primi clienti. Fii cinstit cu tine si cu clientii tai.

  • Stim ca ai terminat o facultate de Educatie Fizica si Sport, dar si o facultate de Marketing. De ce sport si de ce marketing? Ce te-a determinat sa faci aceste alegeri oarecum opuse?

Nu sunt chiar opuse cele doua domenii. Facultatea de Educatie Fizica si Sport a fost optiunea mea pentru ca am facut sport de performanta si era o continuare fireasca, dar, in acelasi timp, intotdeauna m-au atras banii. Sunt un tip destul de simplu si nu ascund faptul ca pentru mine banii sunt un element esential. Astfel, in momentul in care m-am angajat intr-o corporatie, marketingul a fost domeniul care m-a atras si am ales sa il si studiez.

Si astazi imbin cele doua domenii – sportul si businessul. Consider ca disciplina si obiceiul de a te antrena zi de zi pentru a te autodepasi este valabil in ambele. De fapt, afacerile de succes se bazeaza pe multa disciplina, determinare si multe multe ore de lucru. Uneori castigi, alte ori pierzi. Important este sa continui.

 

  •  Ai face ceva diferit de ceea ce faci acum daca te-ai afla din nou la inceput de drum?

La nivel declarativ da, dar viata imi demonstreaza ca avem tendinta de a repeta. Asa ca tot ce fac acum este sa fiu foarte atent la scopul final si sa merg cu pasi foarte mici. Ma intereseaza setarea de obiceiuri care sa ma duca spre performanta si in zilele in care motivatia e mai slaba.

  • Stim ca esti implicat in niste cauze umanitare. Spune-ne mai multe despre asta si ce anume te-a determinat sa faci acest lucru?

Exista un principiu foarte vechi: daca dai, ai ! Ce semeni, aia culegi, iar actiunile tale vorbesc despre tine!

Da, sunt implicat in cauze si doresc sa ma implic si mai productiv – iubesc mult povestea aceasta. Cine a fost implicat stie ca este o sursa de bucurie si implinire personala. Alerg si donez dar imi incurajez si cunoscutii sa doneze pentru anumite cauze.

La inceput o faci ca sa-ti mai ‘’speli pacatele’’, apoi iti dai seama ca face parte din tine, ca a ajuta pe cineva este de fapt o exprimare a propriei tale puteri, a persoanei care esti tu cu adevarat. Un om puternic ridica oanenii de langa el. Am cunoscut oameni minunati, am invatat lucruri noi, am primit recomandari pentru afacerea mea si am vazut locuri minunate .

Toate lucrurile sunt legate intre ele: planul personal si afacerile. Afacerile sunt, de fapt, schimburi intre oameni. Daca esti dispus sa iti ajuti clientul, si el o sa fie dispus sa iti plateasca si sa lucreze cu tine.

  • Cum reusesti sa te imparti intre afacere, viata personala si cauzele umanitare in care esti implicat?

Usor nu este, dar pentru acest lucru am pus pe hartie ceea ce vreau cu adevarat, ceea ce este important pentru mine. In plus, am creat si un instrument de time management si productivitate personala si ….The Path care la ora actuala este cel mai puternic instrument.

  • Care sunt planurile tale de viitor din punct de vedere profesional?

The Path si Moretto sunt  proiectele la care lucrez .

Imi doresc ca The Path sa devina cat mai cunoscut la nivel national si international . Stiu sigur ca la nivel international o sa explodeze si o sa fie foarte bine primit deoarece feedback-urile din afara tarii sunt extraordinare . Dar imi doresc sa reuseasca si la nivel national, pentru a creste nivelul de trai al romanilor. Vreau sa ne mearga bine.

  • In final, te rugam sa ne lasi un gand care sa ramana pe Portal Management ca un citat celebru, o sursa de inspiratie pentru antreprenori.

Un gand  ar fi ca peste un an o sa-ti fi dorit sa fi inceput acum si fie ca actiunile tale sa reflecte visurile si nu temerile!