Invatarea competentelor de comunicare eficienta este un proces simplu care iti permite sa te exprimi si sa iti imbunatatesti atat relatiile personale, cat si cele profesionale. A sti sa asculti bine si sa comunici clar te va ajuta sa te exprimi in interviurile de angajare, intalnirile de afaceri si, de asemenea, in viata personala.
Ce reprezinta competentele de comunicare eficienta?
A fi un comunicator eficient inseamna sa fii capabil sa asculti in mod activ si sa te exprimi clar celor din jurul tau. Din pacate, nu exista nicio abilitate sau tehnica care sa te faca un comunicator mai bun. Comunicarea eficienta necesita un set divers de abilitati care sa acopere atat indicii de comunicare verbala, cat si nonverbala, precum si ascultarea atenta.
De ce sunt importante competentele de comunicare eficienta?
Comunicarea eficienta este vitala atat la locul de munca, cat si in afara acestuia, deoarece iti permite sa iti traduci clar intentiile si sentimentele in mesaje usor de inteles. Comunicarea eficienta te face un angajat mai productiv si reduce consecintele nedorite care apar ca urmare a comunicarii incorecte. Dezvoltarea unui proces de comunicare eficient te ajuta sa intelegi ce spun altii si te transforma intr-un colaborator si un membru al echipei mai buni.
4 abilitati care iti imbunatatesc competentele de comunicare
Dezvoltarea unor obiceiuri de comunicare mai bune necesita mai multe abilitati importante, care functioneaza in tandem unele cu altele. Unele dintre aceste abilitati implica modul in care vorbesti sau iti misti corpul, iar altele sunt abilitati interpersonale bazate mai mult pe emotie. Iata cateva abilitati pe care le poseda bunii comunicatori:
Abilitati de ascultare
Comunicarea clara incepe cu ascultarea activa. Daca esti concentrat doar pe modul in care te exprimi, sunt sanse sa nu asculti sau sa reactionezi la ceea ce aduc altii. Un comunicator eficient foloseste o varietate de stiluri de ascultare. El acorda o mare atentie la ceea ce se spune si ii face pe altii sa se simta auziti si luati in considerare.
Empatie
A fi capabil sa intelegi sentimentele celor din jurul tau este o parte integranta din a fi un comunicator eficient. Empatizare inseamna atat intelegerea, cat si relatia cu sentimentele altcuiva. Avand o inteligenta emotionala ridicata, demonstrezi capacitatea de a empatie, construiesti relatii intre tine si ceilalti si iti cresti capacitatea de a comunica.
Abilitati de comunicare nonverbala
Pe langa mesajele verbale, comunicarea eficienta se bazeaza pe indicii nonverbale. Dezvoltarea constientizarii limbajului corpului si a tonului vocii iti va imbunatati abilitatile de comunicare si prezentare.
Munca in echipa
Capacitatea de a te implica activ in formarea echipelor si de a colabora constant cu colegii este o parte importanta a dezvoltarii abilitatilor de comunicare in afaceri. Cu cat construiesti relatii si legaturi puternice cu ceilalti la locul de munca, cu atat vei putea comunica mai eficient cu ei.
Cum sa iti imbunatatesti competentele de comunicare
Daca simti ca iti lipsesc abilitatile de baza necesare pentru o buna comunicare, exista o serie de modalitati fiabile de a le imbunatati. Iata cateva sfaturi pentru dezvoltarea abilitatilor de comunicare:
1. Practici ascultarea activa
Comunicatorii eficienti sunt intotdeauna buni ascultatori. Ascultarea activa inseamna a te implica cu ceea ce spun oamenii, oferind raspunsuri afirmative si punand intrebari ulterioare pentru a arata ca esti atent.
„Asculta mai mult decat vorbesti.” Aceasta este ceea ce Richard Branson le spune oamenilor de afaceri care doresc sa se conecteze cu ceilalti. Pentru a comunica eficient, mai intai ascultati ce au de spus altii. Apoi poti oferi un raspuns atent care sa arate ca ai tinut cont de acele idei.
2. Concentreaza-te pe comunicarea nonverbala
Stapanirea indiciilor nonverbale si a semnalelor nonverbale poate ajuta la prevenirea comunicarii gresite si poate semnala interesul celor din jur. Acorda atentie expresiilor faciale si limbajului corpului atunci cand vorbesti cu cineva intr-un cadru profesional. Indiciile tale nonverbale afecteaza prima impresie pe care o faci cuiva. Mentinerea contactului vizual, limitarea gesturilor mainii si o postura buna sunt foarte importante atunci cand intalnesti pe cineva pentru prima data.
Un studiu a constatat ca comunicarea nonverbala a reprezentat 55% din modul in care un public a perceput un prezentator. Asta inseamna ca majoritatea a ceea ce spui nu este comunicat prin cuvinte, ci prin indicii fizice.
Pentru a comunica clar si cu incredere, adopta o postura adecvata. Evita sa te apleci, sa iti incrucisaezi bratele sau sa faci sa pari mai mic decat esti. In schimb, umple spatiul care ti se ofera, mentine contactul vizual si (daca este cazul) deplaseaza-te prin sala.
3. Gestioneaza-ti propriile emotii
De dragul unei comunicari clare si al bunastarii tale personale, este important sa-ti gestionezi emotiile si sa le exprimi in mod corespunzator in context. Permiterea unor emotii puternice sa se strecoare in mod inutil intr-un cadru profesional poate duce la o comunicare slaba si la conflicte.
4. Solicita feedback
Nu e nicio rusine sa ceri de la colegi feedback sincer cu privire la abilitatile tale de comunicare. Cere sfatul colegilor sau subordonatilor tai cu privire la imbunatatirea abilitatilor de comunicare; te poate ajuta sa intelegi mai bine cum te simti in mediul de lucru. Cultiva-ti dorinta de a cauta alte puncte de vedere si de a crea relatii mai bune cu colegii tai de munca.
5. Practica vorbitul in public
Vorbirea in public poate parea descurajanta, dar nu exista o modalitate mai buna de a dezvolta abilitati bune de comunicare, decat prin cautarea oportunitatilor de vorbire in public. Marii comunicatori sunt capabili sa-si exprime clar sentimentele, indiferent daca vorbesc cu un grup mare sau vorbesc fata in fata cu o alta persoana. A vorbi regulat in fata unui grup iti va sublinia punctele forte si punctele slabe si te va forta sa dezvolti obiceiuri grozave de comunicare.
6. Dezvolta un filtru
Comunicatorii eficienti au, in general, abilitati sociale foarte dezvoltate si sunt capabili sa gestioneze modul in care isi exprima gandurile si sentimentele celor din jur. Afla ce este potrivit sa exprimi in diferite contexte interpersonale. Dezvoltarea unui filtru te ajuta la completarea altor tehnici de comunicare si te asigura ca iti mentii un anumit nivel si vei evita conflictele la locul de munca.
7. Evitati sa va bazati pe mijloace vizuale
Steve Jobs a instituit o regula la Apple care a interzis toate prezentarile PowerPoint. In mod similar, Sheryl Sandberg a instituit o interdictie PowerPoint pe Facebook. Ambii lideri si-au dat seama ca prezentarile PowerPoint pot impiedica mai degraba decat sa ajute comunicarea.
Fii pregatit sa folosesti cuvinte, povestiri convingatoare si indicii nonverbale pentru a comunica punctul tau cu publicul. Evita utilizarea mijloacelor vizuale, decat daca este absolut necesar.
8. Implica audienta in discutie
Indiferent de cat de convingator este vorbitorul, toate publicurile au o atentie limitata. Pentru a deveni un comunicator mai eficient, fa interactive prezentarile si discutiile. Pune o intrebare publicului, incurajeaza-i pe oameni sa-si spuna gandurile in timpul unei sesiuni de brainstorming sau cel putin pune intrebari ipotetice pentru a stimula audienta.
9. Incepe si termina cu punctele cheie
Comunicarea clara este de o importanta capitala. Pentru a te asigura ca publicul intelege principalele concluzii dintr-o prezentare, repeta punctele cheie la inceput si la sfarsit. Acest lucru poate fi realizat, de asemenea, oferind participantilor prezentare de o singura pagina, care include puncte cheie pe care publicul ar trebui sa le ia in considerare pe parcursul prezentarii.
10. Utilizeaza abordarea PIP
Un cadru comun folosit de expertii in afaceri, cum ar fi cei de la McKinsey, este abordarea <<scop, importanta, previzualizare (PIP)>> in cadrul introducerii prezentarilor. Urmand aceasta abordare, vorbitorul afirma mai intai scopul prezentarii, apoi impartaseste de ce este importanta prezentarea, analizand implicatiile si posibilele rezultate.
In cele din urma, prezentatorul ofera o previzualizare a subiectelor care vor fi discutate. Acest cadru este o modalitate utila de a atrage publicul entuziasmat de prezentare, ajutandu-l sa se concentreze asupra mesajuluitau si asupra concluziilor cheie.
11. Inregistreaza prezentari importante pentru posteritate
Poate fi nevoie de mult timp si energie pentru a comunica eficient. In cazurile in care este posibil sa fie nevoie sa oferi aceeasi prezentare de mai multe ori, ia in considerare inregistrarea si distribuirea ei in viitor.
Platforme precum Wistia si Zoom le permit vorbitorilor sa se inregistreze in timpul prezentarii. Aceste platforme de inregistrare video permit prezentatorilor sa editeze videoclipul pentru a-l face mai captivant si mai util. De asemenea, ofera administratorilor valori despre implicarea spectatorilor.
Prezentarile inregistrate pot fi utile in special pentru comunicatorii care trebuie sa ofere in mod regulat instruire intr-o companie, care are rulaj mare de oameni.
12. Stapaneste arta cronometrarii
In timp ce unele dintre glumele lor ar putea sa nu fie potrivite pentru locul de munca, comediantii sunt cu siguranta comunicatori eficienti. Comicii, printre care Chris Rock si Dave Chappelle, pot gazdui spectacole de comedie captivante de 90 de minute, pentru ca au stapanit arta sincronizarii. Marii comedianti, ca toti marii comunicatori, sunt capabili sa-si simta publicul pentru a determina cand sa treaca la un subiect nou sau cand sa reitereze o idee.
13. Fii confortabil vorbind extemporaneu
Cand avocatii prezinta un caz in fata Curtii, de obicei vorbesc extemporaneu. Adica, avocatii noteaza o serie de subiecte pe care intentioneaza sa le discute, dar nu memoreaza ceea ce ar spune cuvant cu cuvant. Aceasta metoda de comunicare permite avocatilor care prezinta un caz sa acopere toate punctele necesare, oferindu-le in acelasi timp flexibilitate in ceea ce priveste modul de comunicare in functie de reactia sau intrebarile publicului.
Comunicatorii ar trebui sa ia in considerare adoptarea unui stil de vorbire extemporaneu. Este nevoie de practica, dar iti permite o comunicare mai naturala si poate ajuta la implicarea publicului.
14. Cunoaste-ti publicul
Pentru a comunica eficient, este important sa iti cunosti mai intai publicul. Fiecare public este diferit si va avea preferinte si norme culturale diferite, care ar trebui luate in considerare atunci cand comunica. O modalitate buna de a intelege asteptarile este de a cere membrilor audientei exemple de buni comunicatori din cadrul organizatiei.
15. noutate pentru a imbunatati focusul publicului
Un studiu recent a aratat ca oamenii retin, in general, mai multe informatii atunci cand li se prezinta situatii noi, spre deosebire de situatii cunoscute deja. Pentru a ajuta membrii publicului sa retina informatiile, ia in considerare introducerea unui fel de eveniment nou intr-o prezentare. Acesta ar putea fi ceva amuzant sau ceva care pur si simplu surprinde oamenii.
16. Concentreaza-te pe a castiga respect in loc de rasetele publicului
Poate fi tentant sa comunici cu ceilalti intr-un mod usor, liber si natural; la urma urmei, aceasta poate fi o modalitate buna de a-ti face prieteni intr-un cadru profesional. Dar aminteste-ti ca cei mai de succes comunicatori sunt cei care si-au castigat respectul, mai degraba decat rasete. Faptul ca spui o gluma sau doua pentru a incalzi un public poate fi eficient, dar evita sa inchei o prezentare printr-o gluma.
Comunicarea clara este una dintre cele mai eficiente abilitati pe care le poti cultiva ca lider de afaceri. Nu uita sa comunici folosind indicii nonverbale si verbale. Asculta cu atentie ceea ce au de spus altii si comunica excesiv in moduri noi pentru a te asigura ca tot continutul conversatiei a fost important pentru public.
Daca ti-a placut articolul nostru despre competentele de comunicare, impartaseste-l cu prietenii si apropiatii tai.