Burnout este un tip de stres specific, care are legatura cu munca – o stare de epuizare fizica sau emotionala, care implica, de asemenea, un sentiment de realizare redusa si pierderea identitatii personale.

Burnout” nu este un diagnostic medical. Unii experti cred ca alte afectiuni, cum ar fi depresia, sunt in spatele epuizarii. Cercetatorii subliniaza ca factorii individuali, cum ar fi trasaturile de personalitate si viata de familie, influenteaza persoanele care sufera de epuizarea la locul de munca.

Cele mai multe persoane care sufera de burnout au o functie de conducere sau au multe responsabilitati. Acesta este cazul cel mai ,,fericit”, pentru ca rezolvarea este odihna si reorganizarea si gestionarea taskurilor. Cazul cel mai ,,nefericit” este al acelor persoane workaholice, care inconstient compara burnout-ul cu stima de sine profesionala si atingerea unor functii importante. Sunt acele persoane care isi doresc sa ajunga in topul companiei si sa demonstreze mai mult decat este necesar prin munca pana la epuizare, lucrul peste program etc.

Oricare ar fi cauza, epuizarea la job iti poate afecta sanatatea fizica si mentala. Noi iti prezentam cateva simptome si cauze cu care te poti confrunta daca suferi de sindromul burnout la locul de munca si cum poti scapa de el.

Simptomele burnout-ului

Intreaba-te pe tine insuti:

  1. Ai devenit cinic sau critic la locul de munca?
  2. Tragi de tine sa muncesti si si iti este greu sa te apuci de treaba?
  3. Ai devenit iritabil sau nerabdator cu colegii de munca sau clientii?
  4. Iti lipseste energia pentru a fi productiv constant?
  5. Ti-e greu sa te concentrezi?
  6. Iti lipseste satisfactia fata de realizarile tale?
  7. Te simti dezamagit de jobul tau?
  8. Folosesti alimente, medicamente sau alcool pentru a te simti mai bine sau pur si simplu pentru a nu te simti?
  9. Ti-ai schimbat obiceiurile de somn?
  10. Esti tulburat de dureri de cap inexplicabile, probleme de stomac sau intestin sau alte dureri fizice?

Daca ai raspuns afirmativ la oricare dintre aceste intrebari, este posibil sa te confrunti cu sindromul burnout. Ia in considerare o discutie cu un medic, deoarece aceste simptome pot fi, de asemenea, legate de stilul tau de viata, de sanatatea ta fizica ori psihica, sau poti suferi de depresie.

  • Tehnici de vanzare
  • Finanate si economie
  • Management si leadership
  • Marketing si branding
  • Marketing online
  • Resurse umane
  • PR si comunicare
  • Idei de afaceri
  • Interviuri antrepenori de succes
  • Povesti despre afaceri de succes
  • Tehnici de vanzare

    Tehnici de vanzare

Tehnici de vanzare

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Cum sa fii un lider eficient

    Cum sa fii un lider eficient

Cum sa fii un lider eficient

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Cum sa fii un lider eficient

    Cum sa fii un lider eficient

Cum sa fii un lider eficient

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Instrumente creative pentru reclame virale

    Instrumente creative pentru reclame virale

Instrumente creative pentru reclame virale

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Marketing online

    Marketing online

Marketing online

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Resurse umane

    Resurse umane

Resurse umane

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • PR si comunicare

    PR si comunicare

PR si comunicare

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Start afacere

    Start afacere

Start afacere

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Start afacere

    Start afacere

Start afacere

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Start afacere

    Start afacere

Start afacere

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

Posibile cauze ale sindromului burnout la locul de munca

Epuizarea la locul de munca poate rezulta din diversi factori, inclusiv:

  1. Lipsa controlului. Incapacitatea de a influenta deciziile care iti afecteaza locul de munca – cum ar fi programul, sarcinile sau volumul de munca – ar putea duce la burnout. La fel, ar putea fi lipsa resurselor de care ai nevoie pentru a-ti indeplini sarcinile.
  2. Asteptari neclare la locul de munca. Daca nu esti clar cu privire la gradul de autoritate pe care il ai sau la ce activitati se asteapta managerul sau colegii tai sa intreprinzi, este putin probabil sa te simti confortabil la locul de munca.
  3. Dinamica disfunctionala la locul de munca. Poate ca ai parte de bulling la birou sau te simti subminat de colegi sau de seful tau, care iti verifica activitatea. Acest lucru poate contribui la burnout.
  4. Extreme in activitatea ta. Atunci cand un loc de munca este monoton sau haotic, ai nevoie de energie constanta pentru a ramane concentrat – ceea ce poate duce la oboseala si epuizare la locul de munca.
  5. Lipsa sprijinului social. Daca te simti izolat la locul de munca si in viata ta personala, s-ar putea sa te simti si mai stresat.
  6. Dezechilibru munca-viata. Daca munca ta iti ocupa atat de mult timp si efort incat nu ai energie sa petreci timp cu familia si prietenii, s-ar putea sa te confrunti cu sindromul burnout.

Factori de risc in burnout

Urmatorii factori pot contribui la sindromul burnout:

  1. Ai o sarcina grea si lucrezi ore lungi;
  2. Te lupti cu echilibrul dintre viata profesionala si cea privata;
  3. Esti subordonat unui coleg cu un grad mai mare decat tine;
  4. Simti ca ai putin sau deloc control asupra muncii tale.

Consecintele burnout-ului

Ignorarea burnout-ului poate avea consecinte semnificative, inclusiv:

  1. Stres excesiv;
  2. Oboseala;
  3. Insomnie;
  4. Tristete, furie sau iritabilitate;
  5. Utilizarea abuziva a alcoolului sau a substantelor;
  6. Boala de inima;
  7. Tensiune arteriala crescuta;
  8. Diabetul de tip 2;
  9. Vulnerabilitate la boli.

Gestionarea burnout-ului

Actioneaza! Ce trebuie sa faci?

  1. Evalueaza-ti optiunile. Discuta aceste probleme cu managerul tau. Poate puteti lucra impreuna pentru a schimba asteptarile sau pentru a ajunge la compromisuri sau solutii. Incercati sa stabiliti obiective pentru ceea ce trebuie facut si ce poate astepta.
  2. Cauta sprijin. Fie ca discuti cu colegii de munca, prietenii sau cu cei dragi, sprijinul si colaborarea te pot ajuta sa faci fata. Daca ai acces la un program de asistenta pentru angajati, profita de serviciile acestea.
  3. Incearca o activitate relaxanta. Exploreaza programe care pot ameliora stresul, cum ar fi yoga sau meditatia.
  4. Fa cateva exercitii. Activitatea fizica regulata te poate ajuta sa faci fata stresului. De asemenea, iti poate lua mintea de la taskuri complicate din acea zi.
  5. Odihneste-te. Somnul restabileste bunastarea si te ajuta sa iti protejezi sanatatea.
  6. Sanatatea mintala. Concentreaza-te asupra respiratiei si fii constient de ceea ce simti in fiecare moment, fara a interpreta sau a judeca. Intr-un cadru colectiv, aceasta practica implica confruntarea cu situatii noi, unde trebuie sa iti pui la bataie rabdarea, judecata si acceptabilitatea fata de oameni si situatii.
  7. Pastreaza-ti mintea deschisa pe masura ce iei in considerare optiunile. Incearca sa nu lasi o slujba solicitanta sau nerecompensabila sa iti submineze sanatatea.

Daca ti-a placut articolul nostru si il gasesti util, distribuie-l sa ajunga la oamenii care au nevoie de aceste informatii.