In ziua de azi, oamenii incep sa dea din ce in ce mai multa atentie design-ului, in special companiile din domeniul tehnologic. Putem privi exemplul oferit de Apple, care a demonstrat ca atentia la design poate adauga valoare semnificativa produsului. Apple in urma cu cativa ani era doar o companie de calculatoare, dar in timp au inceput sa aiba o strategie concentrata pe design, ceea ce a condus la un succes major, un succes pe care multi se straduiesc sa il atinga. Desi suna relativ simplu, nu este atat de accesibil cum pare initial. Pentru o companie care se concentreaza exclusiv pe gradul de performanta al produselor, integrarea esteticii poate fi un aspect destul de dificil pentru ca in ansamblu, design-ul este un domeniu delicat, iar designerii sunt ciudati. Vorbesc mereu despre balanta si forme, iar cel mai terifiant este ca vorbesc despre frumusete. Pentru un inginer specializat in tehnologie, un designer pare slab, subiectiv si in general suspect, de aceea nu prea ii acorda incredere. Frumusetea in domeniul tehnologic poate parea o chestiune de perspectiva, din care nu ai niciun beneficiu concret, iar multi pot spune ca tine foarte mult de preferintele fiecaruia.
“De gustibus non est disputandum”(proverb latin, Gusturile nu se discuta ); gusturile tin de preferintele fiecaruia si, de asemena, de cultura, iar ele evolueaza in timp. Pentru a clarifica putin cum stau lucrurile de fapt in domeniul design-ului, am sa ofer cateva exemple.
Clarence Leonard „Kelly” Johnson (aka Kelly Johnson)
Sper ca acest nume va fi recunoscut de cativa dintre cititori. Este unul dintre cei mai mari ingineri aeronautici ai secolului 20. A lucrat in cadrul Lockheed Corporation si a condus foarte bine programul de lucru in cadrul acestei companii. In timpul vietii lui a proiectat mai multe tipuri de avioane, dar cel pe care il gasesc cel mai interesant este modelul SR 71 (imagine)
Ce este interesant la acest model este ca, desi a zburat pentru prima data in urma cu mai mult de 50 de ani, inca detine toate recordurile pentru viteza si inaltime in randul aeronavelor. Singurele nave care au zburat mai sus sau mai rapid decat acest avion aveau rachete atasate. Kelly nu a fost doar un inginer extraordinar, ci si un manager exceptional, lucru care consider ca nu este cunoscut si celebrat suficient, pentru ca sunt putini manageri buni in domeniu. El a fost in stare sa organizeze o echipa de ingineri, iar cand avea noi membri in echipa, unul dintre conceptele pe care avea grija sa le predea era “Daca un avion arata frumos, atunci va zbura in acelasi mod”. Ia-ti putin timp sa te gandesti la aceasta afirmatie. De ce ar trebui sa fie adevarat? Te uiti la aceste avioane proiectate de Kelly si te gandesti “este minunat”. Care poate fi conexiunea intre modul in care un produs arata si modul in care functioneaza? Indiferent de ce intelegi prin aceasta afirmatie, estetica acestui avion este recunoscuta unanim, si acum intreb eu: Cum este atunci design-ul subiectiv? Trebuie sa recunoastem intr-un final ca decizia unui designer este de fapt obiectiva.
“Frumusetea este primul test, nu este loc permanent in aceasta lume pentru matematica urata.”-Godfrey Harold Hardy – Matematician
Niciodata ceva urat nu poate fi cea mai buna solutie. In cadrul unui studiu facut in anul 2014 in UK, absolventii la matematica au fost pusi sa evalueze niste ecuatii matematice ca fiind frumoase, urate sau pur si simplu neture. Subiectii au fost conectati la IRM (Imagistica prin rezonanta magnetica) in timpul testului pentru a monitoriza activitatea creierului si a vedea cum reactioneaza. Rezultatul a fost urmatorul: atunci cand le-a fost expusa o ecuatie pe care au evaluato ca fiind frumoasa, creierul lor a reactionat similar cu al unei persoane care sta in fata unei lucrari artistice impresionante. Cu alte cuvinte, experienta estetica a fost similara. Ecuatia evaluata ca frumoasa unanim a fost eiπ+1=0 (formula lui Euler).
Dupa cum spune romanul „Ambalajul vinde marfa”, este vital sa iei in considerare faptul ca un consumator de rand este mai inclinat sa cumpere un produs care arata frumos, pentru ca, desi designerii nu sunt subiectivi, clientii sunt.