Eastlines este o afacere in sine romaneasca, ce s-a nascut insa si a crescut in Marea Britanie.

Domeniile de activitate principale sunt curieratul de la usa la usa si transportul international de grupaje intre Marea Britanie si Romania, iar lor deviza sugestiva: „Clipe de bucurie, de la usa la usa!” spune cate ceva si despre intentiile lor generoase.

Cum a reusit un antreprenor roman sa dezvolte o afacere romaneasca la Londra si sa depaseasca granitele, folosindu-se de acest lucru drept un avantaj? Cum reusesc sa aduca zilnic clipe de bucurie? Cum au reusit angajatii sa se adapteze, cu pregatirea din Romania, la realitatea altei tari?



In acest interviu vom vorbi cu fondatorul si administratorul companiei, Laurentiu D. Dicu, pentru a descoperi informatii relevante si a invata cate ceva de la un om cu experienta in acest domeniu.

 

  1. Buna, Laurentiu! Dupa cum stii, Portal Management se pozitioneaza ca o sursa de inspiratie pentru performanta in afaceri. Prin urmare, te rugam sa ne spui ce anume te motiveaza si te determina sa continui in drumul spre succes.

 



Cred ca mica mea inclinare spre anteprenoriat si comert mostenita oarecum din familie a descoperit resorturile economiei de piata pe la inceputul anilor 90 si de atunci am incercat tot felul de afaceri in diferite domenii. Sunt, asadar, nelinistit, curios si foarte exigent. Ma uit cu un ochi critic la lucrurile ce ma inconjoara si ma gandesc intotdeauna cum le-as imbunatati sau ce le lipseste. La fel procedez si in afaceri, imi place sa gasesc oportunitati sau nise pe piata pe care cred ca le-as putea acoperi mai bine decat o fac altii si vreau ca produsul meu sa fie cel mai bun. Exista o anumita doza de orgoliu si ambitie ce ma impinge sa perseverez si sa depasesc diferitele incercari.

 

  1. Ne poti spune in cateva cuvinte cum au fost puse bazele Eastlines? Cum arata Eastlines acum 10 ani?

 

Acum mai bine de 10 ani, Eastlines avea doi angajati si prelua in chirie primul sau spatiu comercial la Londra, la strada, in Colindale, o zona cu o mare comunitate de romani. Plecasem cu un concept ce aduna la un loc, pe langa o cafea buna, tot felul de servicii mai ales pentru romanii nostri aflati la Londra: internet cafe, transfer de bani, agentie de bilete de avion si autocar, cartele telefonice. Tinta noastra era sa ajungem sa avem o baza suficienta de clienti care sa ne cunoasca si sa aiba incredere in noi, astfel incat sa putem lansa serviciul de transport coletarie catre Romania. La inceput am fost agentie de colectare a coletelor pentru un mic transportator ce deja activa in domeniu, apoi am inceput noi sa preluam pachete si de la domiciliu. Ulterior am ajuns sa avem prima autoutilitara si sa incepem sa ne dezvoltam logistic, pe masura cresterii numarului de clienti si a volumelor de colete. Am renuntat la internet cafe in 2009 si ne-am axat, de atunci, doar pe curierat.

 

  1. Spune-ne cum a reusit o afacere romaneasca sa se descurce in Marea Britanie. Exista vreun secret, vreo reteta de urmat?

As spune ca economia de piata in Marea Britanie se apropie de perfectiune, asa cum invatam la cursul de economie. Nu sunt piedici birocratice, nu trebuie sa cotizezi pe undeva ca sa reusesti. Astazi sunt sute de afaceri romanesti la Londra si multi romani ce n-au reusit sa faca mare lucru in tara au acum afaceri prospere in Regatul Unit. Oportunitatile mediului de afaceri sunt imense fata de Romania: iti poti inmatricula online o companie in 8 ore, nu ai nevoie de avize, licente, aprobari, acte, stampile pentru aproape niciunul din domeniile in care vrei sa activezi, contabilitatea in sistemul anglo-saxon este mult mai simpla si relaxata, exista tot felul de facilitati bancare si tehnologice pe care le poti accesa si in general nu-ti sta nimeni in spate sa te controleze toata ziua.

Se munceste, in general, mult mai mult insa si oamenii nu prea au timp de zile libere, sarbatori cu rosu in calendar sau petreceri… Ca afacere romaneasca trebuie sa depasesti si anumite idei preconcepute sau neincrederi pe care unii factori decizionali le pot avea fata de tine, concurenta este extrem de acerba in toate domeniile, trebuie sa fii serios, foarte informat, conectat cu toate noutatile din domeniul tau si extrem de dinamic, pentru a fi mai vizibil si accesat de clienti.

 

  1. Cum au reusit sa se adapteze oamenii, cu pregatirea de acasa, la realitatea unei tari atat de diferite? Exista dificultati din acest punct de vedere?

 

Romanii se pricep, in general, cam la toate. Sau, cel putin, asa vor sa creada… Suntem, intr-adevar, destul de adaptabili si nevoile de acasa, saracia, ne-au invatat multe. In Anglia multi au descoperit insa ca trebuie sa fie foarte buni in meseria lor daca vor sa isi pastreze locurile de munca, sa munceasca mult mai mult, trebuie sa invete continuu si sa fie foarte deschisi la noile tehnologii. E amuzant cateodata cand auzi de la cineva tot felul de expresii englezesti, atunci cand vorbeste despre ce se intampla la el la munca. E pur si simplu dovada ca a trebuit sa invete meserie, tehnici si lucreaza cu echipamente noi, pe care nu le-a intalnit sau nu exista in Romania.

Ma gandesc uneori ca toata diaspora romaneasca integrata in economia statelor din vestul Europei, cele 4-5 milioane de romani plecati, se afla de fapt intr-un gigantic curs intensiv de pregatire profesionala si anteprenoriala. Toti invatam zi de zi lucruri noi, suntem mult mai conectati cu noutatile decat cei de acasa, devenim mai competitivi dar si mai deschisi fata de vecinul de alta religie sau culoare. Imi doresc ca foarte multi dintre noi sa se intoarca in Romania, la un moment dat, cu experienta si cunostintele lor, pentru a le folosi in domeniile lor si a schimba cate ceva atat la nivel profesional cat si al conceptiilor si disciplinei in munca.

 

  1. Care au fost cele mai mari obstacole pe care le-a intampinat Eastlines de-a lungul timpului?

 

Ne-am dorit intotdeauna sa fim competitivi, sa avem cele mai bune servicii la preturile cele mai mici. Acestea au fost inca de la inceput si au ramas provocarile noastre majore de zi cu zi. Ne luptam cu reducerea costurilor pe infrastructura proprie si la contractori, cu atitudinea si comportamentul angajatilor in fata clientilor, cu atentia si eficienta preluarii comenzilor in call-center, a procesarii coletelor in depozite, viteza in tranzitul international. Acordam cea mai mare atentie posibila plangerilor din partea clientilor si incercam sa identificam punctele noastre slabe pentru a le remedia.

De cativa ani a devenit cu adevarat problematica insa lipsa de personal, mai ales in Romania, disponibil a fi angajat. Nici noi si nici subcontractorii nostri nu mai putem gasi suficienti angajati, mai ales bine pregatiti in meseria lor, ceea ce duce la sincope in activitate, o anumita scadere a calitatii pe care o putem oferi clientilor nostri cat si o crestere a costurilor cu personalul.

 

  1. Brexit-ul a reprezentat un dezavantaj? Cum afecteaza directia de mers a companiei pentru viitor?

 

Pe mine Brexit-ul nu m-a surprins. Sper insa sa nu se realizeze pe deplin, in termenii duri de care se vorbeste la nivel guvernamental. In conditiile globalizarii si integrarii inter-economice la nivel mondial, toti vom fi afectati mai mult sau mai putin.

Pana la clarificarea legislativa, ca urmare a negocierilor cu Bruxelles, noi am stopat temporar orice investitie in dezvoltarea retelei noastre in Marea Britanie, unde aveam anumite planuri de francizare si deschidere de noi puncte de lucru in Birmingham si Manchester. Ne-am concentrat pe dezvoltarea logistica in Romania, unde in august 2017 am dat in folosinta un nou hub la Ramnicu Valcea, incluzand depozit, birouri, call-center, dispecerat, toate oferind suport activitatii de la Londra.

Ne concentram acum pe o mai mare dezvoltare a serviciilor dedicate clientilor persoane juridice (transport international grupaje de marfuri, marfa paletizata, distributie, suport logistic local) in ideea in care, in cazul impunerii unor declaratii vamale sau a unor taxe vamale ca urmare a Brexit-ului, acesti clienti se vor putea acomoda mai rapid noilor realitati.

Continuam, bineinteles, sa investim si in tehnologie. Avem un website nou, un program pentru clienti de fidelizare cu puncte bonus ce devin reduceri, lansam in curand si aplicatia de telefon Eastlines.

Speram ca Brexit-ul sa ne permita sa ne putem dezvolta in continuare, sa crestem volumele si logistica si sa continuam sa jucam un rol important in viata romanilor din Marea Britanie si nu numai.

 

  1. Cum a reusit Eastlines sa se diferentieze de competitie?

La Eastlines a fost intotdeauna important sa fim in fata competitorilor si in slujba clientilor. Pe vremea cand romanii isi trimiteau cadourile catre cei dragi din tara prin tot felul de soferi de tir la ocazie, cu autocarul sau prin posta, noi am lansat primul serviciu profesionist de coletarie la usa la usa, cu acoperire de 100% in Marea Britanie si Romania, dorind sa fim mereu la timp si in siguranta.

Am fost prima companie dedicata comunitatii romanesti foarte prezente pe internet acum 10 ani, cu website unde aveai posibilitatea comenzii online (eastlines.ro), a platii cu cardul bancar, a urmaririi statusului comenzii in tranzit. Ne indemnam atunci clientii sa ne foloseasca cat mai mult online: „Tu dai clic, noi facem restul!”

Am adus de atunci permanent inovatii tehnologice in slujba clientilor nostri si am incercat intotdeauna sa ne desfasuram activitatea cat mai profesionist: avem doua depozite-sediu situate in zone cu comunitati importante de romani, am introdus un sistem de identificare cu coduri de bare a coletelor si cu scanarea lor in etapele principale din tranzit, am deschis un call-center ce ofera suport clientilor, curierii proceseaza la client comenzile prin dispozitive PDA specifice, dispeceratul lucreaza cu un soft ce permite vizualizarea comenzilor pe harta, alocarea comenzilor pe curieri si urmarirea lor prin tracking GPS.

Cresterea volumelor de comenzi ne-a permis si cresterea vitezei in tranzit a coletelor. Astazi lucram cu 24 de camioane ce incarca, sunt in tranzit sau se pregatesc de incarcare, fapt ce ne permite sa avem in fiecare zi un grupaj ce pleaca de la Londra spre Romania. Suntem singura companie de curierat care poate asigura un astfel de ritm direct catre Romania si retur.

Am cladit in timp o retea logistica ce ne permite livrarea la usa a oricarei comenzi, de la un plic cu documente la canapele, mobila si marfa paletizata, de la un kilogram la o tona.

Avem, de asemenea, servicii speciale dedicate celor ce vor sa faca cumparaturi din Marea Britanie si sa le primeasca direct la adresa de acasa, in Romania. Am inventat inca din 2010 pentru acesti clienti, in acest sens, DirectUK (directuk.ro), un complex de servicii ce cumuleaza punerea la dispozitie a unei adrese pe baza de abonament, primirea livrarilor in numele abonatului, depozitare si suport stoc, consolidarea livrarilor mici in colete eficente si livrarea la adresa la preturile cele mai mici.

Este foarte importanta si imaginea cladita de noi in timp si data permanent de o prezenta profesionista cu autoutilitare inscriptionate cu logo-ul si detaliile noastre de contact, cu angajati echipati in culorile companiei noastre.

In concluzie, atuurile noastre sunt: siguranta, viteza, capacitatea mare de transport, facilitatile tehnologice de ultima ora si suportul pe care il oferim constant clientilor.

 

  1. Stim ca ati introdus, mai nou, transportul de marfuri paletizate sau in regim de grupaj, pentru persoane fizice. In acest fel, se pot transporta cantitati mari de marfa. In afara de mobila, care sunt principalele bunuri transportate in acest fel?

Dupa ce am lansat cu mare succes, acum un an de zile, serviciul nostru Economic, ce permite trimiterea de comenzi de peste 100 de kilograme la preturi foarte mici, plecand de la £0.49/kg, am inregistrat cereri tot mai mari de transport de marfa paletizata atat pentru diferite companii, interesate in export-impot, distributie sau retail cat si pentru persoane fizice.

Paletizarea permite o anumita protectie a produselor trimise, acestea ramanand pe suportul de lemn in pozitia si protejarea gandita de expeditor si mai ales o mai mare si usoara manevrabilitate prin mijlocele noastre logistice (autoutilitare cu lift, motostivuitoare, etc).

Plecand de la aceste principii putem oferi solutii eficiente si ieftine de transport pentru cele mai variate nevoi. La trimiterea pe paleti clientii nostri ajung sa plateasca chiar £0.29/kg.

Multi clienti isi paletizeaza, la cerere, intreaga expediere, considerand solutia mai ieftina si eficienta, altii trimit motoare de masini, diferite utilaje si electrocasnice. Sunt alti clienti care expediaza materiale de constructii, scule si echipamente pe care intentioneaza sa le foloseasca acasa in Romania sau mobila asamblata sau nu.

Avem astazi solutii sa livram orice fel de comenzi la domiciliu oriunde in Romania, in orice sat, comuna sau oras din orice judet, din Sighetu Marmatiei in Delta Dunarii si Bucuresti.

  1. In final, dupa cum cere traditia, te rugam sa ne lasi cateva cuvinte care sa ii inspire pe cititorii nostri. Acestea vor deveni „citatul Laurentiu Dicu”.

Nu fi disperat „sa faci bani” in afaceri. Propune-ti cu rabdare sa fii cel mai bun pe nisa ta de piata, sa ai cele mai bune servicii sau produse. Banii vor veni implicit.