Povestea Nike incepe cu un mic punct de distributie de pantofi sport, in portbagajul masinii lui Phil Knight. De la aceste circumstante apparent nefavorabile a pornit compania care a creat o adevarata cultura si o multime de tendinte in moda.

Ideea de baza a pornit din doua directii: nevoia lui Bill Bowerman, antrenor de atletism in Oregon, de pantofi de alergare mult mai durabili si dorinta lui Phil Knight de a-si asigura un trai decent, fara sa se desprinda de pasiunea lui pentru atletism.

Astfel, la inceputul anilor ’60, in timp ce studia la Universitatea din Stanford, Knight a avut de realizat un plan de afacere. Bazandu-se pe necesitatea unor pantofi sport de calitate si durabili a lui Bowerman si pe ideea ca in Japonia se realizeaza produse calitative la preturi reduse, a construit planul unei afaceri care sa comercializeze in Statele Unite pantofi de alergare produsi in Japonia. Profesorii i-au apreciat ideea, dar proiectul nu a trecut la nicio faza superioara.

In 1963 Knigh a calatorit in Japonia, fara un scop precis, dar si-a programat o intalnire cu un producator japonez de pantofi sport, Tiger, o subdivizie a companiei Onitsuka. Aparent, acest lucru a fost prezentat ca un capriciu, dar, cand a ajuns fata in fata cu omul de afaceri, Knight i-a spus acestuia ca este reprezentantul unui distribuitor american interesat de produsele Tiger. Pe moment, a inventat numele Blue Ribbon Sports, care a devenit partener al companiei japoneze, Knight plasand prima comanda catre aceasta.



In 1964, Knight avea deja vanzari de 8.000 de dolari din pantofii Tigers si a efectuat urmatoarea comanda. In tot acest timp, l-a avut alaturi in afaceri pe antrenorul Bowerman, urmatorul pas fiind angajarea unui om de vanzari cu norma intreaga, pe Jeff Johnson.

Dupa ce au atins milionul de dolari din vanzari, toti trei au conceput numele Nike. Inregistrarile arata ca la finele anilor ’70, Blue Ribbon Sports a devenit in mod oficial Nike, iar vanzarile au atins 270 de milioane de dolari.

In anii ’80 si ’90, echipa Nike a inceput sa isi construiasca o imagine foarte puternica, fiind nevoie si sa o schimbe pe cea deja detinuta. Astfel, a fost nevoie sa scape de identitatea de vechime, care devenea o slabiciune si sa o transforme in ideea de “experimentat, dar modern”.  Acest lucru a fost un real succes. “Advertising Age” i-au numit Marketerii Anului 1996, an in care veniturile Nike se apropiau de 7 miliarde de dolari.



Ne amintim cu totii de faima brandului din anii 2000, dar probabil ca nu toti stim ca vanzarile depaseau 12 miliarde de dolari.

Si totul de la porbagajul unei masini…