Andra Pintican este Fondatorul Scoalii de HR si Centrului de Cariera, cu o experienta de peste 10 ani in acest domeniu. Pe Andra o gasiti pe LinkedIn, cu un copy impecabil, acolo unde pune in discutie situatii si actualitati ale resurselor umane in Romania.
Cu un stil fresh si o atentie mereu indreptata catre oameni, Andra este cea care isi doreste sa scoata la suprafata identitatea noastra, mai mult decat ceea ce suntem in spatele laptopurilor. Cu o deosebita placere va invitam sa cititi interviul pe care l-am pregatit si speram sa starneasca astazi in voi dorinta de identitate mai mult decat ieri.
________________________________________________________________________________________________________________________________
Portal Management: Stim ca, uneori, daca nu ai un sprijin si o situatie care sa iti permita sa te deschizi si sa te cunosti, este greu sa te hotarasti ce anume iti doresti sa faci in viata. Cum ai ajuns tu in acest punct si ce te-a facut sa iti doresti sa lucrezi cu si pentru oameni in domeniul resurselor umane?
Andra Pintican: Am ajuns in Resurse Umane, la fel ca 61% dintre colegii de breasla: din intamplare. Eram secretara intr-o firma si din curiozitate, mi-am bagat nasul in documentatia HR. Cand au avut nevoie de un om pe HR, m-au mutat pe un rol de Inspector Resurse Umane. Acesta a fost un prim pas spre materializarea misiunii mele, care s-a manifestat inca de mic copil.
Undeva intre 5-8 ani, copiii incep si manifesta talentul nativ. Eu am aceasta credinta profunda, ca fiecare dintre noi avem un rol bine definit in comunitate, inca de mici. Suntem niste mici piese de puzzle, menite sa ne asezam frumos, fiecare la locul ei si sa contribuim fructuos unul la viata celuilalt. Avem nevoie mare unii de ceilalti. Si inca de pe la 7 ani “treaba” mea era sa ii inteleg si sa ii apar pe altii.
Scriam poezii despre discriminare, tineam prelegeri in fata clasei despre integrarea colegilor rromi sau intram in consiliul profesorilor sa explic de ce nu e corect cand profesorii nu se ocupa de “oile negre”. Si azi nu fac nimic diferit. E cam la fel, dar in alt context. E o traire divina, zi de zi, sa simti ca esti cine ESTI TU pe bune, nu cine ti s-a spus sa fii. Asa ca nu e de mirare ca am “ajuns din intamplare” in Resurse Umane si ca azi, sunt People Advocate.
Portal Management: Ne place tare mult contentul tau si credem cu cea mai mare simpatie ca este o combinatie intre doua maini de apa rece de izvor improscate pe fata dimineata si senzatia de bine pe care o ai atunci cand te mangaie soarele in luna mai. Te impinge in fata si te muta din loc sa faci, sa fii, sa devii, dar te si mangaie pe suflet. Cumva, e ca o mama care isi pregateste puiul pentru viata, pragmatic si ancorat la realitate, dar care susura blandete si dulceata constant. Asa ca, noi te intrebam: cand anume se lanseaza a doua ta carte?
Andra Pintican: Wow. Nu as fi descris atat de poetic contentul meu 🙂 Ma bucur tare ca asa este perceput, macar de unii dintre noi. Sunt si multe persoane, care ma considera “emotionala de serviciu“ de pe LinkedIn. A fost usor dezamagitor sa vad ca oameni resposanbili de alti oameni (manageri, business owners) considera ca fabulez cand vorbesc de cum se schimba modul in care muncim. Dar bine ca nu scriu pentru ei. 🙂
Scriu pentru oamenii ce vor sa accepte sau sa contribuie la schimbare. Si nu e doar o carte in lucru. Sunt vreo trei: ,,Ghid practic de reconversie profesionala”, ,,Sefi versus Lideri in Romania”, ,,De ce muncim?”.
Mi-as dori anul viitor sa petrec mai mult timp aducandu-le la “viata”. Anul asta deschiderea campingului experential de la mine din curte a fost prioritate zero si mi-a fost tare greu sa ma concentrez pe scris.
Portal Management: Daca ar fi sa aloci un singur cuvant angajatilor din Romania, care ar fi acela si de ce?
Andra Pintican: Ar fi doua. Blocaj si Potential. Mi se pare ca cei mai multi dintre noi suntem blocati in medii toxice, la care fara sa ne dam seama chiar contribuim si noi.
Se e un potential imens in fiecare din noi, ce zace latent, neexplorat, pentru ca am invatat sa stam blocati intr-o amorteala dureroasa si familiara.
Portal Management: Cum vezi tu generatia Millennials din punct de vedere al standardelor pe care le au in ceea ce priveste locurile de munca?
Andra Pintican: Cu doi pasi mai avansati fata de generatia parintilor nostri. Deja cerem cu totul si cu totul alt context de munca. Nu mai merg tehnicile care ne “motivau” parintii. Parintii nostri munceau tranzactional: imi dai 10 lei, iti dau 8 ore.
Noi, millennials, muncim transformational: Cine devin daca vin sa lucrez la tine? Cum ma ajuti sa cresc? Generatiile noi vor munci cu sens: Ce impact produc daca muncesc alaturi de tine? Cum inovez? Cum ajut? Cum schimb lumea? E o evolutie fascinanta a muncii si iubesc sa vad cum transformam usor-usor munca dintr-o corvoada intr-o manifestare a identitatii noastre.
Portal Management: Societatea ne pune bete-n roata uneori, ne impune standarde si multa presiune si cred ca esti de acord cu noi, insa, cand vine vorba despre copiii nostri, pentru care ne dorim numai bine, cum sa abordam situatia in asa fel incat sa ii pregatim pentru viitorul lor, pentru activitatea din care vor produce bani pentru a se intretine si a fi fericiti si impacati cu ea?
Andra Pintican: In primul rand sa ii lasam sa se manifeste. Sa isi arate identitatea profesionala. Sunt mereu indicii. Sa ii lasam sa exploreze, nu sa le impunem nereusitele noastre. Daca tata si-a dorit toata viata sa fi fost avocat si n-a reusit, proiecteaza asta pe copil. Extrem de trist.
Voluntariatul pentru cei peste 12-14 ani e mana cereasca. Du-l in medii in care sa poata face lucruri practice, testand fel si fel de abilitati. Urmareste-l in ce directie are tragere de inima si sustine-o.
Musai apeleaza la un consilier profesional cu experienta in piata muncii, care te poate ajuta sa conturezi o directie profesioanala conforma cu cererile din piata muncii.
Eu ador conceptul ikigai, care spune ca munca ideala e o intersectie intre: ce iubesti sa faci, la ce esti bun, ce nevoi are piata muncii si cum poti contribui pozitiv la lumea din jurul tau. Si partea cea mai frumoasa, e ca evoluand si ikigai-ul tau evolueaza. Ce faci azi nu-i neaparat acelasi lucru pe care il vei face in 15 ani, dar ce faci azi e clar o caramida a directiei tale profesionale.
Portal Management: Acum, pentru ca toate relele s-au adunat in ultimii doi ani (pandemie si razboi), care este situatia actuala din Romania in ceea ce priveste angajatii si angajatorii?
Andra Pintican: Cred ca e inca devreme sa ne pronuntam. Momentan piata e in criza de personal, cum e de cativa ani. E tot mai acuta.
Nu se gasesc oameni pe HR, IT, MKT. Cred ca va fi tot mai grav. Oamenii au nivel de constiinta tot mai ridicat, isi dau seama ca au drepturi si ca merita respect si au curajul sa plece din locurile ce nu le ofera aceste lucruri, intocmai pentru ca au unde.
E “revolutia de catifea” a employer brandigului, dupa cum o numesc eu. Companiile se bat in campanii de promovare a mediului de lucru, dar din pacate, pt multe doar atat raman: campanii de marketing. Vand, dar nu retin. Cand oamenii ajung in companii, se lovesc de un climat organizational total diferit de cultura promovata si pleaca.
De aceea modul in care eu fac employer branding e total diferit. Pornesc tot de la diagnoze organizationale amanuntite, prima data diagnosticand ce avem de reparat si abia dupa aceea “laudandu-ne” afara cu cine suntem. Cum zicea bunica Lica, “frumusetea vine din interior.” Ei bine, la fel si Employer Brandingul.
Orice om de marketing creativ poate concepe o campanie atragatoare. Dar ai nevoie de o companie constienta de “minusurile” ei si dispusa sa actioneze pentru a se calibra cu nevoia angajatilor.
Portal Management: Care este cea mai ciudata/stanjenitoare situatie din experienta ta de recruiter?
Andra Pintican: Un interviu programat seara la 7, cand am ramas singura la birou si dupa vreo 40 de minute de interviu, candidatul a inceput sa aiba niste reactii ciudate. Norocul meu a fost ca un coleg isi uitase ceva la birou. Ulterior ne-a sunat mama lui si ne-a spus ca are probleme mentale si ca nu-si luase pastilele. M-am speriat tare.
Portal Management: Esti Founder si Trainer la Scoala de HR, locul dedicat oamenilor care se dedica altora, asa cum o numesti tu. Aici ii pregatesti pe viitorii HR-isti sa performeze si sa isi slefuiasca aptitudinile. Cum a inceput totul si in ce punct ai ajuns acum?
Andra Pintican: Mi-am dorit initial sa sustin cursuri gratuite de initiere in HR pentru tinerele generatii. Insa, mi-am dat seama ca din voluntariat nu aveam cum sa traiesc. Asa ca mi-am propus ca pentru fiecare om de HR ce venea la cursurile mele sa se specializeze, sa ofer acces gratuit la cursuri de initiere a unui tanar.
Trei ani mai tarziu au fost cateva sute de participanti platitori si mai bine de 4000 de tineri ce au primit acces gratuity. 🙂 Am creat o comunitate de care-s tare mandra, ne-am adunat si juniori si seniori si impreuna incercam sa facem update la practicile HR din piata.
Azi, pe langa Scoala de HR, a aparut si Centrul de cariera, care ajuta candidatii din piata sa isi faca un plan de cariera, fie pentru reconversii profesionale, fie pentru evolutie in meserie. Concluzia e ca imi doresc sa contribui activ la insanatosirea relatiei cu munca pe care noi romanii, o avem, prin tot ceea ce facem.
Portal Management: Care este cea mai nefericita poveste a unui angajat care ti s-a destainuit?
Andra Pintican: Sunt multe situatii de abuz si hartuire in organizatii. De la manageri care tipa la anagajati de fata cu toata lumea, jignindu-i, la hartuire sexuala. Se intampla multe lucruri care nu isi mai au locul in 2022. As prefera sa stam concentrati pe ce putem face pentru a opri astfel de practici. Si adevarul e ca putem contribui cu totii prin simplul fapt ca nu le mai toleram.
Portal Management: Noua ni se pare ca, pe langa titlul de trainer in HR, aproape de oameni, ai devenit si un soi de psiholog, pentru ca asculti (mult) si analizezi comportamente, gesturi si povesti. Crezi ca esti doi in unul sau latura aceasta a facut parte din tine mereu?
Andra Pintican: Cred ca sunt un facilitator de transformare. Nu am toate raspunsurile corecte, dar am imagine de ansamblu. Dat fiind ca sunt in contact cu atat de multa lume, si cu angajati si cu manageri si cu HR dar si cu business owners, am o imagine 360 a ceea ce se intampla in Piata Muncii.
Intamplarea face ca pot sa vad firul rosu dintre toate povestile. Suntem extrem de diferiti, dar cu povesti tare asemanatoare.
Cum povesteam mai sus, am fost mereu, prin firea mea, aproape de oameni. Explorez de ani de zile noi si noi roluri din care pot fi aproape de cei din jur si ma bucur sa descopar ca sunt extrem de multe roluri din care imi pot manifesta identitatea.
Portal Management: Acum, ca interviul a ajuns la final, ne-am bucura sa ne lasi cateva cuvinte, care sa inspire comunitatea Portal Management.
Andra Pintican: As vrea sa vorbim nitel mai mult despre “manageentul fericirii si implinirii in viata”, despre calitatea vietii si a relatiilor cu familia si cei din jur. E fain ca suntem toti super profesionisti, dar parca prea mult aducem statutul profesional in identitatea noastra. Daca nu mai suntem managerul, agentul, contabilul, avocatul sau orice altceva, ce suntem?
Ce ramane dupa ce inchidem laptopul? Pentru multi nu ramane mare lucru, de aceea e mai usor sa nu mai inchizi laptopul si mailul. Hai sa ne preocupe mai mult identitatea noastra decat statutul profesional de pe Linkedin!