Mediul de business romanesc este foarte divers, pentru ca exista atat avantaje, cat si dezavantaje, piedici, dar si porti deschise larg, iar antreprenorii simt pe pielea lor cel mai bine aceste urcusuri si coborasuri pe care le intampina zilnic, la orice pas.

Nimeni nu poate caracteriza cu exactitate atmosfera antreprenoriatului din spatiul romanesc decat antreprenorii in persoana. Iata 9 dintre cele mai specifice confesiuni ale antreprenorilor romani de succes, care si-au construit pe fortele proprii propriul business in Romania de azi.

 

 1. Clement Nicolaescu, TheLIVE.Agency



clement_nicolaescu

Traim, probabil, cele mai bune vremuri pentru a fi antreprenor. Tehnologia face ca drumul de la idee la implementare sa fie extrem de rapid. Resursele necesare dezvoltarii unui proiect sunt din ce in ce mai scazute si mai accesibile. Globalizarea pune la dispozitie antreprenorilor piete imense in care isi pot expune si vinde serviciile sau produsele. Societatea pare ca a inceput sa inteleaga si sa incurajeze spiritul antreprenorial. Din pacate, statul nu pare ca tine pasul cu vremurile in acest sens si, probabil, cele mai multe bariere pe care le intalneste un antreprenor sunt legate de birocratie sau de modul cum statul gestioneaza diverse ecosisteme.

Desigur, nu toate sunt roz in lumea antreprenorilor si rata succesului este inca scazuta. Dar avem motive sa fim optimisti.



In perioada de inceput, cred ca antreprenorii intampina dificultati in a contura ideea lor intr-un mecanism de business. Pe masura ce proiectul avanseaza, antreprenorii trebuie sa invete sa isi formeze o echipa competenta in jurul lor si sa delege.

 

2. Iulian Dinu – Fitness Education School & Business Education School

Iulian Dinu

Sa fii antreprenor in Romania nu este un lucru deloc usor. Sa iti deschizi o afacere, sa lansezi un business si sa il faci de succes este cea mai mare provocare. Un antreprenor la inceput de drum se va confrunta cu refuzuri, fie el pe parte de colaborari, publicitate sau chiar si inchirierea unui spatiu. Insa, cel mai des ca antreprenor, te confrunti cu „increderea”. Orice business nou are nevoie sa prezinte incredere ca oamenii sa iti cumpere produsul sau serviciul. Este dificil la inceput de drum sa iti creezi un renume, sa te promovezi si sa faci oamenii sa aiba incredere in tine, dar nu imposibil. Cu munca multa, punand suflet in ceea ce faci si invatand cum sa te promovezi, vei reusi.

 

3. Adrian Cadar, obio.ro

adrian cadar

Sunt oportunitati de business in Romania si sa nu credem ca in alte parti businessul se face chiar asa usor. Sigur ca personal ma termina cand vad lunar cate tone de hartie tocam pe tot felul de acte unele fara nici o noima. Clar birocratia e imensa in Romania. Atitudinea organelor de control s-a mai imbunatatit, dar inca fiscul mai are de lucrat la mentalitatea ca suntem si antreprenori cinstiti in tara asta, ei inca sunt croiti sa ne caute nodul in papura, in loc sa ne ajute. La piedici trec si mentalitatea omului de rand, care crede ca singurul scop al unui antreprenor este sa-l jupoaie pe client si pe angajat ca sa-si poata cumpara el mult visata masina de 100.000 EUR.

 

4. Dan Mazilu – Mediatel Data

DanMazilu-1-1-1280x640

Sunt multe piedici, dar si multe oportunitati in tara noastra. Cele mai mari piedici vin din partea unei gandiri dezarticulate din partea oamenilor de conducere, lucru care duce la lipsa de institutii eficiente, de o legislatie coerenta, o infrastructura moderna etc.

 

5. Carmen Dumitru, Acvatic Bebe Club 

Carmen-Dumitru-1200x640

Cred ca peste tot in lume statutul de antreprenor este o mare provocare si o responsabilitate, insa daca tu ca persoana iti asumi pe deplin acest statut, impreuna cu intregul context in care iti desfasori activitatea (fie ca vorbim de cel politic, fiscal, resursa umana disponibila, sezonalitate, etc), atunci cand te lovesti de probleme, mintea ta actioneaza in baza unui automatism si cauta rapid solutiile cele mai potrivite, fara a mai lua in calcul introspectia de ce-urilor.

 

 6. Cristian Murar, Murar si Avocatii

20180226_134028-1280x640

Faptul că unele lucruri sunt mai anevoioase în comparație cu ceea ce întâlnim în țările dezvoltate și cu tradiție capitalistă din Europa este un adevăr, situație determinată și de lipsa de maturitate și experiență a societății noastre românești, într-un mediu dictat de economia de piață.

Cu toate acestea, climatul din România a oferit și încă poate oferi antreprenorilor aflați la început oportunități extraordinare de a accede pe piață, de a se menține și de a se dezvolta. De acest fapt am profitat și noi, piața ne-a primit, ne-a acceptat, pentru că era loc și pentru noi, era nevoie și de societatea noastră de avocatură, iar toate acestea pentru că România este încă la un început de drum, și da, zic început de drum pentru că 28 de ani de democrație, după o lungă perioadă de îndoctrinare socialistă a unor întregi generații nu înseamnă decât foarte puțin raportat la scara de timp a evoluției unei societăți sănatoase, bazată pe principiile unui stat de drept și a unei economii de piață libere și concurențiale.

Închipuiți-vă într-un stat hiperdezvoltat, unde cele mai multe dintre lucruri sunt bine puse la punct, luând ca exemplu Anglia, Franța sau Germania, unde există case de avocatură înființate acum mai bine de 200-300 de ani, ce șanse să reziste sau nu mai zic, să se și impună, are un tânăr avocat, care, mânat de un spirit antreprenorial ieșit din comun, dorește să își deschidă propria afacere?! Una foarte mică, în comparație cu țara noastră, vă pot răspunde în mod clar și răspicat la această întrebare.

Ca atare, ca să revin și la întreabarea pe care mi-ați adresat-o, nu vreau să mă plâng de dificultațile pe care le-am întâmpinat de-a lungul carierei, cum ar fi accesul nu foarte facil al justițiabililor la instanță, legislația nu întodeauna foarte precisă și predictibilă, durata mare de soluționare a dosarelor, lipsa în cadrul profesiei noastre a unui mediu nu tocmai concurențial, existența unui mediu de afaceri încă prea puțin deschis și educat cu privire la necesitatea apelării la servicii profesionale avocațiale, etc, pentru că toate aceste provocări și dificultăți devin nesemnificative, raportat la sanșa de expansiune pe care o avem noi, tinerii întreprinzători, într-un astfel de mediu.

 

7. Laurentiu Dicu – Eastlines

aa-1064x640

De cativa ani a devenit cu adevarat problematica lipsa de personal, mai ales in Romania, disponibil a fi angajat. Nici noi si nici subcontractorii nostri nu mai putem gasi suficienti angajati, mai ales bine pregatiti in meseria lor, ceea ce duce la sincope in activitate, o anumita scadere a calitatii pe care o putem oferi clientilor nostri cat si o crestere a costurilor cu personalul.

 

 8. Cristi Ursea – Dsgnr Studio

20961007_10211572112153230_538224071_o-1280x640

Lipsa sprijinului din partea Statului Roman si a organismelor competente. Sunt multe lucruri disfunctionale in sistem si trebuie sa gasesti mereu solutii-smecherii.

 

 9. Corina Samfir – Dental One

Corina-Samfir-receptie-500x640

Poate pare surprinzator, insa eu cred ca in Romania avem avantajul multor oportunitati, aparute tocmai din faptul ca multe lucruri nu merg bine si nu au fost facute corect. Cea mai mare piedica pusa in drumul antreprenorilor in Romania este legislatia stufoasa si pregatirea precara a angajatilor din institutiile de stat.