Pandemia de coronavirus a lovit din plin intreaga omenire si a afectat toate domeniile de activitate, de la productia de bunuri si generarea de servicii, pana la actiunile specifice zonei de marketing. Nu este prima criza teribila pentru mediul economic si pentru antreprenorii care vor sa isi promoveze afacerea, astfel ca experientele trecutului au fost de folos pentru multi afaceristi. Un alt element este, insa, cheia adaptarii la noua realitate. Este vorba despre puterea mediului virtual. De la livrari si pana la actiuni de comunicare si PR, foarte multe parti din activitatea de zi cu zi a unei companii pot fi acum desfasurate exclusiv pe internet. 

Daca detii o companie, stii cat de mult conteaza sa ai o strategie de marketing bine pusa la punct. Asa cum unii experti au ajuns sa afirme, marketingul nu este nici mai mult nici mai putin decat stiinta si arta de a putea sa iti vinzi produsul. Fara o activitate de marketing bine pusa la punct, nicio companie nu va putea face fata pe piata. De aceea, inclusiv in vremuri de pandemie, mixul de marketing nu are cum sa fie ignorat. Pretul, promovarea, plasarea si produsul sunt elemente cheie pentru un business, iar salvarea in vremuri de restriste vine tot cu ajutorul internetului. Tocmai de aceea, cele mai inteligente si adaptabile companii si-au calculat bugetele pentru aceasta perioada dedicand o importanta deosebita activitatii de marketing online.

Ce s-a schimbat din cauza SARS-COV-2 si de ce marketing online

Cea mai mare modificare pe care pandemia de coronavirus a adus-o in lume, cu influenta la nivel de marketing, a fost cea a schimbarii drastice a comportamentului consumatorului. In mod fericit pentru expertii in domeniu, comportamentul consumatorului nu a suferit modificari spontane, aparute in mod natural. Schimbarile care au avut loc s-au petrecut din cauza restrictiilor impuse de autoritatile din intreaga lume. Oamenii nu au mai putut iesi in grupuri mari, accesul a fost limitat sau complet interzis in unele locuri precum stadioane, cinematografe sau mall-uri. Asa ca, tot mai multi au inceput sa caute, sa comande si chiar sa consume produse si servicii din mediul online. Iar cum consumatorul  a ajuns sa existe mai mult in mediul virtual decat in cel real, nu este de mirare ca si tendinta companiilor din intreaga lume a fost aceea de a-si redirectiona o mare parte din bugetul de marketing catre marketing online. 

Studiile firmelor specializate in cercetarea de piata au relevat o crestere clara a interesului pentru marketing online aratat de catre companii. Cel mai mult (46%, conform unui studiu Deloitte) a crescut bugetul pentru reclame si promovare prin intermediul retelelor de socializare. De asemenea, a devenit tot mai importanta targetarea utilizatorilor de dispozitive mobile. Stand acasa, muncind de acasa si relaxandu-se tot acolo, oamenii folosesc tot mai mult dispozitivele de acest fel, iar oportunitatea nu putea fi ratata de catre expertii din zona de marketing. Practic, a aparut in multe cazuri un public tinta cu totul nou si gata sa fie cucerit. De la copii si pana la categoriile de varsta avansate, toata lumea e acum pe internet. Asa ca potentialul mediului virtual este de necontestat. Tocmai de aceea, solutia cea mai buna pe timp de pandemie este sa apelezi la marketing online. Conteaza, totusi, si cum faci asta. Care sunt cele mai bune metode si tehnici de marketing online?

Cum sa faci marketing online in timpul pandemiei de coronavirus

Tot studiile de piata demonstreaza ca investitiile masive nu sunt intotdeauna eficiente. De exemplu, cheltuielile companiilor pentru activitati de marketing destinate dispozitivelor de tip tableta sau smartphone au cunoscut o crestere cu 70% in timpul pandemiei. Numai ca 28% dintre cei care au luat parte la aceleasi cercetari sustin ca rezultatele companiilor nu au evoluat pozitiv ca urmare a investitiilor. Astfel, concluzia fireasca devine una singura: nu este suficient sa faci marketing online. Conteaza si cum faci marketing online. Iata care sunt trei metode-cheie prin care sa te asiguri ca activitatea ta este una eficienta:

  1. Apreciaza ceea ce ai deja

O vorba din popor spune ca „ce-i in mana, nu-i minciuna”, iar pe timp de pandemie ea este cum nu se poate mai utila atunci cand vrei sa iti regandesti strategia de marketing. Cea mai scurta cale catre clienti si catre vanzari este aceea de a le arata apreciere oamenilor care deja au avut incredere sa apeleze la produsele si serviciile tale. Este de preferat sa ii prioritizezi pe ei atunci cand te gandesti la promotii si campanii. Bonusurile de fidelitate, precum voucherele de reducere, sunt extrem de importante si de eficiente in mediul online. 

  • Pune accentul pe calitate si pe comunicare

Fiind tot mai mult conectati la mediul virtual, oamenii au inceput sa acorde o atentie sporita continutului pe care il consuma. De aceea, este foarte important sa pui accentul pe mailuri de calitate, bine scrise si care sa starneasca interesul. De asemenea, este foarte important sa tii cont de tipul de continut pe care oamenii din publicul tau tinta in prefera. In timpul pandemiei, utilizarea retelelor sociale precum TikTok sau Instagram a crescut exponential. Ramai aproape de clientii tai, tine pasul cu preferintele lor si comunica! Fie ca raspunzi la comentarii sau mesaje private, este foarte important ca cei interesati de produsele si serviciile tale sa simta aprecierea si atentia ta. 

  • Tehnici de vanzare
  • Finanate si economie
  • Management si leadership
  • Marketing si branding
  • Marketing online
  • Resurse umane
  • PR si comunicare
  • Idei de afaceri
  • Interviuri antrepenori de succes
  • Povesti despre afaceri de succes
  • Tehnici de vanzare

    Tehnici de vanzare

Tehnici de vanzare

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Cum sa fii un lider eficient

    Cum sa fii un lider eficient

Cum sa fii un lider eficient

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Cum sa fii un lider eficient

    Cum sa fii un lider eficient

Cum sa fii un lider eficient

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Instrumente creative pentru reclame virale

    Instrumente creative pentru reclame virale

Instrumente creative pentru reclame virale

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Marketing online

    Marketing online

Marketing online

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Resurse umane

    Resurse umane

Resurse umane

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • PR si comunicare

    PR si comunicare

PR si comunicare

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Start afacere

    Start afacere

Start afacere

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Start afacere

    Start afacere

Start afacere

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Start afacere

    Start afacere

Start afacere

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Nu uita de ce 4P! 

Mixul de marketing este al doilea cel mai important lucru din domeniu. Primul ar fi clientul. Dar primele doua puncte din aceasta lista ti-au oferit cateva indicii despre cum ar trebui sa tratezi clientul pentru o activitate de marketing eficienta. Pentru cei 4P (Produs, Pret, Plasare, Promovare), atentia acordata ar trebui sa fie si ea la cote ridicate. 

  • Promovarea trebuie facuta, fireste, cu accent pe metodele populare in online. Poti colabora inclusiv cu influenceri sau poti investi in reclamele din social media. Insa nu trebuie sa uiti de produs;
  • Produsul pe care il oferi trebuie sa ramana cel putin la o calitate la fel de ridicata precum cea obisnuita, daca nu chiar sa evolueze si sa ridice standardele. In vremuri dificile, oamenii devin mai chibzuiti si se gandesc de mai multe ori inainte de a cumpara bunuri si servicii. Este foarte important ca ceea ce oferi sa le genereze in continuare convingerea ca se vor alege cu ceva de calitate;
  • Plasarea este si ea esentiala din punct de vedere al activitatii de marketing online. Trebuie sa te asiguri ca produsele pe care le oferi sunt livrate in conditii de siguranta si de maxima rapiditate. Promptitudinea este foarte importanta in vremuri in care oamenii vor sa aiba acces cat mai repede la ceea ce cumpara. Asigura-te ca pui accent pe promovarea acelor produse disponibile cat mai rapid, dar si ca lucrezi doar cu firme de curierat serioase si care isi respecta termenele de livrare. Feedback-ul din partea clientilor tai este foarte usor de receptionat in mediul virtual si poate afecta imaginea companiei, daca nu este unul constant pozitiv;
  • Pretul este cel mai sensibil subiect pentru orice antreprenor care cauta sa vanda un produs pe timp de pandemie. Asta deoarece el trebuie ajustat in functie de eforturile firmelor, dar si in functie de reticenta publicului de a-si cheltui banii. Este foarte important sa iti cunosti foarte bine publicul tinta si sa ajustezi preturile prin oferte si discounturi.

Asadar, mai ales in timpul pandemiei, activitatea de marketing online poate face diferenta intre eficienta si declin. Este foarte important sa pui accentul pe comportamentul consumatorului, tot mai volatil in contextul evolutiei retelelor de socializare, dar si pe calitatea produsului tau.