In zilele noastre, este practic imposibil sa te gandesti la videoclipuri online fara ca YouTube sa-ti vina in minte. Dar acum 15 ani, cea mai mare platforma video de pe internet pur si simplu nu exista. De la lansarea sa in 2005 si pana in zilele noastre, site-ul a creat o adevarata revolutie in modul in care consumam continut video in online.

Ca al doilea cel mai mare motor de cautare de pe internet, depasit doar de Google, YouTube are peste 1,5 miliarde de utilizatori activi in fiecare luna. Si fiecare petrece in medie o ora si cincisprezece minute urmarind videoclipuri pe platforma zilnic.

Dar, pe langa faptul ca este un canal de divertisment, YouTube a devenit una dintre cele mai bune platforme de marketing si publicitate. Mii de companii investesc o mare parte din bugetul lor pentru publicarea videoclipurilor pe Youtube.

In ciuda tuturor acestor numere, este greu crezut ca YouTube nu a fost intotdeauna asa. Cu putin peste un deceniu in urma, platforma era doar o un mic start-up, necunoscut publicului larg. 

YouTube la inceput

Anul 2004 este o perioada memoriabila in care multi oameni din intreaga lume aveau acces limitat la internet, nu exista Facebook, Instagram sau TikTok si toata lumea vorbea prin sms-uri. Cu toate acestea, intenterul se afla in plina dezvoltare, iar ideile de afaceri apareau de la o zi la alta. Printre ele a fost si YouTube.

Ideile bune se nasc atunci cand le astepti cel putin! Chad Hurley, pe vremea aceea angajat PayPal, i-a fost foarte dificil sa impartaseasca un videoclip pe care l-a inregistrat in timpul unei petreceri acasa la un prieten. Atunci a aparut ideea unui „serviciu care sa permit oamenilor sa incarce videoclipuri si sa le impartaseasca altora cu usurinta”.

Nu a durat mult timp si Hurley s-a alaturat altor doi colegi PayPal, Steve Chen si Jawed Karim, iar pe 14 februarie 2005, trio-ul a creat domeniul youtube.com.

  • Tehnici de vanzare
  • Finanate si economie
  • Management si leadership
  • Marketing si branding
  • Marketing online
  • Resurse umane
  • PR si comunicare
  • Idei de afaceri
  • Interviuri antrepenori de succes
  • Povesti despre afaceri de succes
  • Tehnici de vanzare

    Tehnici de vanzare

Tehnici de vanzare

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Cum sa fii un lider eficient

    Cum sa fii un lider eficient

Cum sa fii un lider eficient

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Cum sa fii un lider eficient

    Cum sa fii un lider eficient

Cum sa fii un lider eficient

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Instrumente creative pentru reclame virale

    Instrumente creative pentru reclame virale

Instrumente creative pentru reclame virale

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Marketing online

    Marketing online

Marketing online

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Resurse umane

    Resurse umane

Resurse umane

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • PR si comunicare

    PR si comunicare

PR si comunicare

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Start afacere

    Start afacere

Start afacere

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Start afacere

    Start afacere

Start afacere

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Start afacere

    Start afacere

Start afacere

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

Primul videoclip din istoria YouTube

Posibilitatea de a posta videoclipuri a fost adaugata pe platforma abia pe 23 aprilie, moment in care a fost incarcat si primul videoclip pe Youtube. 

Primul videoclip din istoria YouTube are doar 19 secunde si il arata pe unul dintre fondatorii sai, Chad Hurley, in timpul unei vizite la Gradina Zoologica din San Diego, California. Il poti viziona AICI.

Desi continutul nu are relevanta, acest videoclip este un punct de reper si a lansat un nou mod de legatura cu web-ul. 

Primul videoclip viral

La vremea respectiva, creatorii YouTube nu aveau habar ca startup-ul lor va deveni unul dintre cele mai importante site-uri din lume. Pentru ei, platforma trebuia sa fie una privata, unde utilizatorii ar putea posta videoclipuri pe care sa le distribuie doar cunoscutilor.

Din acest motiv, in primele doua luni de existenta, Youtube a gazduit doar 19 videoclipuri si a avut foarte putine vizualizari.

Momentul in care lumina reflectoarelor a fost total transformata pe YouTube a fost pe 25 iunie 2005, cand s-a incarcat al 20-lea videoclip. Un video cu doi copii cantand a devenit primul viral din istoria YouTube. Il poti viziona chiar AICI.

Videoclipul a fost un succes imens la acea vreme si a acumulat peste 6 milioane de vizualizari. S-ar putea sa nu para mult, mai ales daca il comparam cu cele mai populare videoclipuri de astazi cu miliarde de vizualizari si comentarii. Dar trebuie sa ne amintim ca YouTube era inca un site necunoscut pentru multi oameni, iar Social Media era inca la inceput.

Primul brand important care a postat pe YouTube

Mai departe, platforma a inceput sa castige mai multa atentie, inclusiv de la anumite marci. Intr-o perioada in care monetizarea video nu era inca o realitate, Nike a fost prima companie din istoria YouTube care a investit in ea ca si canal de promovare.

Probabil iti amintesti videoclipul in care Ronaldinho Gaucho pune o pereche de Nikes iar apoi loveste mingea spre poarta. Il poti viziona AICI.

Inceputul succesului

Pana in 2006, YouTube era deja un fenomen veritabil si unul dintre site-urile cu cea mai rapida crestere de pe internet. Numai in primul semestru al acelui an, platforma a trecut de la 4,9 milioane la 19,6 milioane de utilizatori, o crestere de aproape 300%!

Pentru a-ti oferi o idee mai buna a cresterii, doar in iulie 2006, YouTube si-a marit cota de trafic global pe internet cu 75%. Astfel, 65.000 de videoclipuri au fost postate in acea luna, generand milioane de vizualizari.

La vremea respectiva, profilul mediu al unui utilizator de internet care accesa YouTube era format in mare parte din adolescenti de sex masculin. Chiar si cu o audienta atat de restransa, site-ul era responsabil pentru 65% din piata de continut audiovizual de pe internet si incepea sa-si arate potentialul maxim ca platforma de marketing online.

Era Google

Dar chiar si cu tot acest succes, YouTube se confrunta cu o problema serioasa: site-ul nu avea o sursa de venit. Si pentru ca acest lucru nu era suficient de rau, a devenit implicat in mai multe procese pentru incalcarea dreptului de autor.

Fara nicio infrastructura fizica si monetara pentru a face fata obstacolelor de aceasta dimensiune, la acel moment parea ca povestea YouTube va avea un sfarsit tragic, iar falimentul va fi inevitabil.

Din fericire, cresterea rapida a marcii si dificultatile sale financiare au atras atentia Google, unul dintre principalii sai concurenti. La vremea respectiva, compania isi concentra eforturile pe Google Videos, un serviciu care ulterior a fost intrerupt.

Atunci, in octombrie 2006, Google a achizitionat YouTube pentru 1,65 miliarde de dolari.

Tranzactia s-a dovedit a fi un mare succes. YouTube valoreaza in prezent peste 100 de miliarde de dolari, aproximativ 20% din Alphabet, cea mai mare companie din lume si si cea care detine Google si toate serviciile sale.

Achizitia de miliarde de dolari a fost un punct de reper in istoria YouTube, a lui Google, a videoclipurilor online si a internetului.

Consolidarea marcii

Dupa ce a fost achizitionat de gigantul motoarelor de cautare, YouTube a devenit un instrument indispensabil pentru cei care urmaresc videoclipuri online, iar numerele nu mint! Conform datelor Google, 99% dintre utilizatorii de internet care vizioneaza videoclipuri online, acceseaza YouTube.

Din acest moment, platforma a inceput sa dezvolte solutii pentru a face bani si, de asemenea, le permite creatorilor de continut sa castige bani.

Una dintre ele este Content ID, un instrument care analizeaza continutul postat pe platforma cautand extrase de lucrari audiovizuale protejate prin drepturi de autor.

De asemenea, YouTube a lansat Programul de parteneriat, care permite YouTuberi-lor sa foloseasca propriul continut pentru a genera venituri. Acest lucru face posibila castigarea de bani prin reclamele care ne inrerup constant videoclipurile in timp ce vizionam ceva pe Youtube.  

Dupa aceea, site-ul a devenit unul dintre cele mai bune instrumente de marketing pentru continut video. Multe companii investesc o parte din bugetele lor pentru a face publicitate pe platforma si pentru a-si creste vizibilitatea.

Posibilitatea de a castiga bani cu videoclipuri online a atras un numar tot mai mare de creatori de continut si, prin urmare, utilizatorii interesati sa consume videoclipuri online. Asadar, YouTube a continuat sa creasca!

Schimbari si functii noi

Si pentru a mentine utilizatorii fericiti, platforma a investit in noi functii si imbunatatiri ale celor existente.

Anul 2008 a marcat aparitia videoclipurilor de 480p si versiunea mobila a site-ului, in timp ce continutul de inalta calitate (720p) va fi disponibil doar in anul urmator. In 2009, site-ul a lansat si subtitrari automate printr-o tehnologie avansata de detectare a vorbirii.

In acelasi an, YouTube a depasit 1 miliard de videoclipuri vizionate pe zi.

Salar Kamangar devine directorul general al companiei, dupa ce a fost unul dintre primii angajati Google care a condus divizia de aplicatii web. In acelasi an, YouTube a devenit al treilea cel mai accesat site din lume, aflandu-se in spatele Google si Facebook.

Dar anul urmator, 2011, a fost crucial pentru YouTube. Platforma a lansat un instrument de streaming in direct, YouTube Live. La vremea respectiva, Orientul Mijlociu a fost afectat politic si milioane de protestatari au inceput sa foloseasca aceasta caracteristica pentru a arata live protestele din tarile lor, facand din aceasta optiune una mai putin atractiva pentru utilizatori.

Dominatia globala si ascensiunea gameplay-urilor

Platforma a continuat sa creasca si sa-i surprinda pe toti. In 2012, site-ul a lansat o noua interfata, cu un design mai sensibil axat pe dispozitivele mobile.

In acelasi an a fost postat pe platforma clipul „Gangnam Style”. Videoclipul a devenit un fenomen pop atat de mare incat a „spart” numarul de vizionari YouTube, depasind 1 miliard de vizualizari.

Dupa aceea, site-ul a trebuit sa schimbe modul in care a numarat vizualizarile videoclipurilor.

In acelasi timp, platforma a schimbat algoritmul de clasare al videoclipurilor din sugestiile pentru utilizatori de pe pagina de start. Apoi, s-a concentrat asupra timpului pe care utilizatorii l-au petrecut vizionand videoclipurile si nu pe numarul de vizualizari.

Cu alte cuvinte, cu cat videoclipul este mai lung, cu atat utilizatorii petrec mai mult timp vizionandu-l si, prin urmare, cu atat este mai bine clasat.

Videoclipurile gameplay au devenit astfel un succes pe Youtube. Clipruile despre Minecraft au devenit virale. Minecraft este un joc video in stil Lego, tip sandbox, unde jucatorii creeaza lumi virtuale folosind blocuri.

Milioane de tineri din intreaga lume au inceput sa inregistreze aventurile lor in joc, aratandu-si creatiile. Exista milioane de videoclipuri pe aceasta tema, acumuland peste 40 de miliarde de vizualizari.

In acelasi context de joc a aparut cel mai popular YouTuber din istorie: PewDiePie. Tanarul suedez a revolutionat universul gameplay-ului, cu videoclipuri amuzante ale jocului horror Amnesia – The Dark Descent. Carisma sa inegalabila l-a facut sa ajunga la peste 60 de milioane de abonati cativa ani mai tarziu.

Mai multe functii noi

In 2015, a fost lansat continutul 360°. De asemenea, compania a incercat sa creeze noi forme de monetizare, cum ar fi YouTube RED (actualmente YouTube Premium), versiunea platita a site-ului, fara reclame si cu videoclipuri offline.

Tot in acea perioada, a avut loc ultima modificare a managementului. Susan Wojcicki, una dintre cele mai importante femei din lumea publicitatii si o persoana cheie din istoria Google a devenit CEO.

Un succes care este departe de a se termina

YouTube pe care il avem astazi este cu totul diferit de cel din 2005, cand primul videoclip a fost postat pe platforma. Pe langa zeci de modificari ale interfetei si a noilor functii implementate, site-ul s-a adaptat la dezvoltarea internetului propriu-zis.

Pe masura ce web-ul castiga spatiu in lume, ajungand pe fiecare continent, aceasta platforma s-a schimbat si ea pentru a-si mari acoperirea globala. In prezent, YouTube este disponibil in 76 de limbi si are versiuni locale in 88 de tari.

Prin aceasta, platforma a ajuns deja la 96% din toti utilizatorii de internet si continua sa creasca. YouTube este deja locul preferat pentru multi oameni din intreagalume pentru a viziona videoclipuri, depasind televiziunea traditionala.

Popularitatea YouTube a influentat si o noua generatie de tineri care doresc sa aiba succes in mediul online si sa devina celebri. 

Gandindu-ne la generatia Z, visul de a deveni un YouTuber si de a castiga bani prin videoclipuri online poate fi comparat cu cel de a deveni un jucator de fotbal celebru in trecut.

Producatorii de continut, precum Jeffree Star au devenit adevarati idoli pentru tinerii din ziua de azi!

Asadar, istoria YouTube se amesteca cu istoria internetului in sine. Nu putem vorbi despre internet fara sa mentionam aceasta platforma puternica.

Iar viitorul videoclipurilor este si mai promitator. Un studiu Cisco spune despre consumul de videoclipuri online ca va fi responsabil pentru 82% din traficul de date pe internet pana in 2021.

Intr-o perioada in care internetul era inca la inceput, YouTube a fost o idee deosebita de pionierat si a lansat practic consumul de continut video online asa cum il stim astazi!