Mediul de afaceri din Romania a fost un adevarat carusel nebun in pandemie, din care doar companiile bine impamantenite au rezistat cursei, restul renuntand una cate una. Pe de alta parte, in mediul de afaceri in general, atentia se indreapta si in directia sistemului de administratie, sprijinul statului, al piedicilor pe care le intampina administratorii, piata, concurenta si mai ales educatia antreprenoriala.

9 antreprenori ne-au oferit inside-uri despre experienta lor in mediul de afaceri din Romania, unele dintre ele fiind chiar usturatoare. Haideti sa vedem prin ce piedici au trecut pe parcursul anilor de antreprenoriat.

Costin Manea – PriceVent: ,,Nu cred ca in Romania lucrurile se misca mai anevoios din punct de vedere al afacerilor. Personal, nu am intampinat piedici care tin de ceva specific acestei tari. Singura piedica la care contribuie Romania din perspectiva antreprenoriala este lipsa de educatie in acest sens. Nu avem programe in educatie care sa le starneasca interesul celor tineri, sa-i determine sa-si faca propriile afaceri. Dar si acest impediment este cumva compensat de accesul mult mai facil la informatii in raport cu perioade de acum 10, 20 de ani.

Singura responsabilitate a unui antreprenor este sa dezvolte afacerea. Trebuie sa profite de orice oportunitate care apare, iar daca nu se ivesc astfel de oportunitati, sa si le creeze.”

Paul Ardeleanu – Marketing Deck: ,,Daca este sa vorbim chiar de momentul present, mi se pare schimbatoare. Trecem prin perioade incerte si oamenii, cumva, isi arata adevarata fata, mai buna sau mai rea. In orice caz, perioadele de schimbare declanseaza si multe oportunitati asa ca noi, ne pregatim pentru ele. Legat de asteptari, nu mai pot spune ca imi stabilesc anumite asteptari marete. Eu lucrez dupa scenarii. Am scenariu optimist, probabil si pesimist. In functie de ce imi setez si ce se intampla in realitate, ma adaptez.”

Razvan Sisu – CODECS: ,,Daca ne raportam la ceea ce intreaga planeta traieste acum, pot spune ca avem o situatie fara precedent pentru aproape toate generatiile de acum. Bineinteles, CODECS nu este in afara tuturor acestor schimbari sau situatii. Ce facem? De la o zi la alta, ne adaptam cautand si gasind solutii nu doar de depasire, ci si pe termen lung. Facem asta impreuna cu clientii si partenerii nostri pentru care, zilele acestea, suntem 100% disponibili sa ii sprijinim cu tot ce putem. Ne-am dezvoltat gama de suport online si, in acest moment, incercam sa oferim tintit solutii personalizate si specifice pentru acele activitati sau aspecte de care clientii nostri au cel mai mare nevoie acum.

Stefan Pana – Praecisio: ,,Modul formal si birocratic in care inteleg sa colaboreze institutiile cu care trebuie sa colaborezi (banci, asiguratori, furnizori soft, IT & C, etc.), mai ales daca e vorba de institutii de stat.

  • Tehnici de vanzare
  • Finanate si economie
  • Management si leadership
  • Marketing si branding
  • Marketing online
  • Resurse umane
  • PR si comunicare
  • Idei de afaceri
  • Interviuri antrepenori de succes
  • Povesti despre afaceri de succes
  • Tehnici de vanzare

    Tehnici de vanzare

Tehnici de vanzare

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Cum sa fii un lider eficient

    Cum sa fii un lider eficient

Cum sa fii un lider eficient

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Cum sa fii un lider eficient

    Cum sa fii un lider eficient

Cum sa fii un lider eficient

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Instrumente creative pentru reclame virale

    Instrumente creative pentru reclame virale

Instrumente creative pentru reclame virale

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Marketing online

    Marketing online

Marketing online

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Resurse umane

    Resurse umane

Resurse umane

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • PR si comunicare

    PR si comunicare

PR si comunicare

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Start afacere

    Start afacere

Start afacere

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Start afacere

    Start afacere

Start afacere

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Start afacere

    Start afacere

Start afacere

Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

O alta dificultate, din ce in ce mai mare o reprezinta personalul de specialitate. Pana acum nu am avut acest gen de probleme, dar destul de curand va trebui sa marim echipa si cred ca va fi foarte greu sa gasim oamenii corespunzatori.

In sfarsit, o alta dificultate a reprezentat-o mentalitatea ca furnizorul trebuie sa sprijine financiar clientul pe termene foarte lungi, ceea ce evident nu se poate, pentru ca asta fac bancile. Cu Praecisio evitam asta, ne selectionam clientii care inteleg corect obligatiile reciproce ale unui parteneriat: eu sa livrez marfa comandata la calitatea declarata, la termenul garantat si la un pret competitiv, sa ajut partenerul in orice problema pe care o are cu marfa mea, iar partenerul sa plateasca la timp.

Cosmin Raileanu – Vindem-Ieftin.ro: ,,Stiam ce insemna business, am trecut cu prima mea afacere prin criza din 2008 , chiar eram la inceput atunci cu afacerea SENDONE (fier forjat…and more) insa m-am repliat rapid si am invatat ca un business trebuie sa fie sanatos si va fi sanatos doar daca actiunile liderului vor duce la asta. Asadar am inteles ca daca nu am vanzari eu sunt vinovat, ca daca nu am colegi tot eu sunt vinovat, ca daca nu ma ajuta piata, tot vina mea este.

Asta m-a facut sa ma schimb eu mai intai de toate si sa vad partea buna din orice situatie, chiar daca aparent nu pare deloc a fi ceva bun.

Consider ca orice antreprenor care razbate si reuseste sa intre intr-o zona de siguranta cu businessul lui este ”dator’’ sa dea gratuit celor aflati la inceput eventual sa faca un fel de mentorat impreuna cu acestia.

Sunt foarte dezamagit de toti cei care vand experienta lor si consider chiar o lipsa de umanitate si solidaritate acest lucru. Pe scurt, umanitatea, bunatatea si prietenia pot face diferenta in business si cel mai adesea, intre succes si esec.”

Clement Nicolaescu – TheLIVE.Agency: ,,Traim, probabil, cele mai bune vremuri pentru a fi antreprenor. Tehnologia face ca drumul de la idee la implementare sa fie extrem de rapid. Resursele necesare dezvoltarii unui proiect sunt din ce in ce mai scazute si mai accesibile. Globalizarea pune la dispozitie antreprenorilor piete imense in care isi pot expune si vinde serviciile sau produsele. Societatea pare ca a inceput sa inteleaga si sa incurajeze spiritul antreprenorial. Din pacate, statul nu pare ca tine pasul cu vremurile in acest sens si, probabil, cele mai multe bariere pe care le intalneste un antreprenor sunt legate de birocratie sau de modul cum statul gestioneaza diverse ecosisteme.

Desigur, nu toate sunt roz in lumea antreprenorilor si rata succesului este inca scazuta. Dar avem motive sa fim optimisti.

In perioada de inceput, cred ca antreprenorii intampina dificultati in a contura ideea lor intr-un mecanism de business. Pe masura ce proiectul avanseaza, antreprenorii trebuie sa invete sa isi formeze o echipa competenta in jurul lor si sa delege.”

Iulian Dinu – Fitness Education School & Business Education School: ,,Sa fii antreprenor in Romania nu este un lucru deloc usor. Sa iti deschizi o afacere, sa lansezi un business si sa il faci de succes este cea mai mare provocare. Un antreprenor la inceput de drum se va confrunta cu refuzuri, fie el pe parte de colaborari, publicitate sau chiar si inchirierea unui spatiu. Insa cel mai des, ca si antreprenor, te confrunti cu „increderea”. Orice business nou are nevoie sa prezinte incredere ca oamenii sa iti cumpere produsul sau serviciul. Este dificil la inceput de drum sa iti creezi un renume, sa te promovezi si sa faci oamenii sa aiba incredere in tine, dar nu imposibil. Cu munca multa, punand suflet in ceea ce faci si invatand cum sa te promovezi, vei reusi.

Cristian Murar – Murar si Asociatii: ,,Faptul ca unele lucruri sunt mai anevoioase in comparatie cu ceea ce intalnim in tarile dezvoltate si cu traditie capitalista din Europa este un adevar, situatie determinata si de lipsa de maturitate si experienta a societatii noastre romanesti, intr-un mediu dictat de economia de piata. Cu toate acestea, climatul din Romania a oferit si inca poate oferi antreprenorilor aflati la inceput oportunitati extraordinare de a accede pe piata, de a se mentine si de a se dezvolta.

De acest fapt am profitat si noi, piata ne-a primit, ne-a acceptat, pentru ca era loc si pentru noi, era nevoie si de societatea noastra de avocatura, iar toate acestea pentru ca Romania este inca la un inceput de drum, si da, zic inceput de drum pentru ca 28 de ani de democratie, dupa o lunga perioada de indoctrinare socialista a unor intregi generatii nu inseamna decat foarte putin raportat la scara de timp a evolutiei unei societati sanatoase, bazata pe principiile unui stat de drept si a unei economii de piata libere si concurentiale.

Inchipuiti-va intr-un stat hiperdezvoltat, unde cele mai multe dintre lucruri sunt bine puse la punct, luand ca exemplu Anglia, Franta sau Germania, unde exista case de avocatura infiintate acum mai bine de 200-300 de ani, ce sanse sa reziste sau nu mai zic, sa se si impuna, are un tanar avocat, care, manat de un spirit antreprenorial iesit din comun, doreste sa isi deschida propria afacere?! Una foarte mica, in comparatie cu tara noastra, va pot raspunde in mod clar si raspicat la aceasta intrebare.

 Ca atare, ca sa revin si la intreabarea pe care mi-ati adresat-o, nu vreau sa ma plang de dificultatile pe care le-am intampinat de-a lungul carierei, cum ar fi accesul nu foarte facil al justitiabililor la instanta, legislatia nu intodeauna foarte precisa si predictibila, durata mare de solutionare a dosarelor, lipsa in cadrul profesiei noastre a unui mediu nu tocmai concurential, existenta unui mediu de afaceri inca prea putin deschis si educat cu privire la necesitatea apelarii la servicii profesionale avocatiale, etc, pentru ca toate aceste provocari si dificultati devin nesemnificative, raportat la sansa de expansiune pe care o avem noi, tinerii intreprinzatori, intr-un astfel de mediu.”

Adrian Cadar – obio.ro: ,,Sunt oportunitati de business in Romania si sa nu credem ca in alte parti businessul se face chiar asa usor. Sigur ca personal ma termina cand vad lunar cate tone de hartie tocam pe tot felul de acte unele fara nici o noima. Clar birocratia e imensa in Romania. Atitudinea organelor de control s-a mai imbunatatit, dar inca fiscul mai are de lucrat la mentalitatea ca suntem si antreprenori cinstiti in tara asta, ei inca sunt croiti sa ne caute nodul in papura, in loc sa ne ajute. La piedici trec si mentalitatea omului de rand, care crede ca singurul scop al unui antreprenor este sa-l jupoaie pe client si pe angajat ca sa-si poata cumpara el mult visata masina de 100.000 EUR.”

Tu ce parere ai despre mediul de afaceri din Romania? Este pe drumul cel bun? Concurenta este un imbold pentru afacerea ta sau iti pune piedici? Ne intereseaza sa iti cunoastem experientele!

Daca ti-a placut articolul, distribuie-l sa ajunga la oamenii care au nevoie de aceste informatii.