Produsele nu sunt niciodata doar produse, nu? Coca-Cola este mai mult decat un suc. Starbucks este mai mult decat cafea. Ray-Ban este mai mult decat o pereche de ochelari de soare.

Interactiunea cu aceste produse ofera experiente si le cumparam in functie de ele. Si mai mult, companiile care le creeaza si le comercializeaza stiu exact experienta pe care doresc sa o aiba clientii atunci cand fac (sau ieu in considerare) o achizitie. De aceea, isi cultiva brandurile.

De la copy-ul lor de pe Instagram, la paleta de culori de pe cel mai recent panou publicitar, pana la materialul folosit in ambalaj, companiile care creeaza marci puternice stiu ca brandul lor trebuie sa existe peste tot. Ei stiu ca numele lor se extinde cu mult dincolo de eticheta si pot atrage consumatorii sa-si aleaga produsele dintr-o gama larga de optiuni.

Cine nu vrea asta?  De aceea am creat acest articol — pentru a te pregati sa creezi si sa gestionezi un brand puternic, care iti va ajuta afacerea sa fie admirata, amintita si preferata.



Ce este un brand?

Un brand este o caracteristica sau un set de caracteristici care disting o afacere de alta. Un brand este de obicei compus dintr-un nume, slogan, logo sau simbol, design, voce de brand si multe altele. De asemenea, se refera la experienta generala pe care o traieste un client atunci cand interactioneaza cu o afacere – ca cumparator, client, urmaritor al retelelor sociale sau simplu trecator.



Ce este brandingul?

Brandingul este procesul de cercetare, dezvoltare si aplicare a unei caracteristici distinctive sau al unui set de caracteristici al afacerii tale, astfel incat consumatorii sa poata incepe sa asocieze numele cu produsele sau serviciile tale.

De exemplu, brandul Coca-Cola are unul dintre cele mai recunoscute logo-uri si povesti de culori din intreaga lume. Literele clasice rosii si albe, lucrarile de arta vibrante si fontul distinctiv au durat peste un secol.

Dupa ce a trecut testul timpului, Coca-Cola este o dovada a puterii branding-lui consistent si de succes pe care consumatorii au ajuns sa il iubeasca.

Acestea fiind spuse, brandingul este un proces iterativ si necesita contactul dintre inima clientilor si afacerea ta. Este important din mai multe motive – si le vom analiza mai jos.

Importanta brandingului

Brandul este, fara indoiala, unul dintre cele mai importante active ale afacerii tale. Ofera marcii o identitate, o face memorabila, incurajeaza consumatorii sa cumpere de la tine, iti sprijina marketingul si publicitatea.

Brandingul poate fi factorul decisiv pentru consumatori atunci cand iau o decizie de cumparare. De fapt, un studiu Capgemini a constatat ca utilizatorii care simt o legatura cu un brand cheltuiesc de doua ori mai multi bani decat cei care nu o au.

Brandingul ofera afacerii tale o identitate dincolo de produsul sau serviciul sau. Le ofera consumatorilor ceva cu care sa relationeze si cu care sa se conecteze.

Brandingul iti face afacerea memorabila. Este fata companiei tale si ii ajuta pe consumatori sa iti distinga afacerea pe toate mediile.

Branding iti sprijina eforturile de marketing si publicitate. Iti ajuta pachetul de promovare sa ofere acel strop suplimentar cu recunoastere si impact.

Brandingul aduce angajatilor tai mandrie. Cand iti branduiesti compania, nu iti oferi doar identitatea afacerii, ci creezi un loc de munca de renume, foarte apreciat. Brandingul puternic aduce angajati puternici.

Termenii de branding pe care trebuie sa ii cunosti

Iata cateva alte cuvinte care au legatura cu brandingul pe care ar trebui sa le cunosti. Ele demonstreaza in continuare importanta si valoarea brandingului afacerii tale.

Brand Awareness

Constientizarea marcii se refera la cat de familiar este publicul larg si publicul tinta cu afacerea ta. Nivelul ridicat de cunoastere a marcii face ca brandurile sa fie incluse „la tendinte”, „de interes sau „populare”. Constientizarea marcii este importanta, deoarece consumatorii nu pot lua in considerare achizitionarea de produse de la afacerea ta, daca nu sunt constienti de acest lucru.

Un branding puternic face ca afacerea ta sa fie cunoscuta.

Brand Extension

Extensiile de brand sunt atunci cand companiile isi „extind” marca pentru a dezvolta noi produse in noi industrii si piete. Extensiile de marca permit companiilor (sau persoanelor fizice) sa foloseasca gradul de constientizare a marcii si capitalul propriu pentru a crea mai multe fluxuri de venituri si a diversifica liniile de produse.

Un branding puternic aduce mai multi bani.

Brand Identity

Identitatea de marca este personalitatea afacerii tale si promisiunea pe care o faci clientilor tai. Este cu ceea ce vrei ca toti clientii tai sa plece dupa ce interactioneaza cu brandul tau. Identitatea brandului este de obicei compusa din valorile tale, modul in care iti comunici produsul sau serviciul si ceea ce doresti sa simta oamenii atunci cand interactioneaza cu el.

Un branding puternic ofera afacerii tale mai mult decat un nume.

Brand Management

Managementul brandului se refera la procesul de creare si mentinere a marcii tale. Include gestionarea elementelor tangibile ale brandului (ambalaj, paleta de culori) si elementele intangibile (cum este perceput de publicul tinta si de baza de clienti). Brandul tau este un activ viu, care respira si ar trebui gestionat ca atare.

Un branding puternic necesita intretinere constanta.

Brand Recognition

Recunoasterea marcii reprezinta cat de bine un consumator (in mod ideal din publicul tinta) poate recunoaste si identifica brandul tau, fara sa vada numele lui prin logo, slogan, ambalaj sau publicitate. Acest concept merge mana in mana cu brand recall, care este capacitatea de a gandi o marca, fara identificatori vizuali sau auditivi.

Un branding puternic iti mentine afacerea in frunte

Brand Trust

Increderea in brand se refera la cat de puternic cred clientii si consumatorii in el. Iti respecti promisiunile de marketing? Oamenii tai de vanzari si serviciul pentru clienti functioneaza corect? Aceste lucruri pot crea incredere in randul clientilor tai, ceea ce este important intr-o lume in care doar 25% dintre oameni se simt increzatori in afacerile mari.

Un branding puternic intensifica increderea clientilor tai.

Brand Valuation

Evaluarea marcii este evaluarea comerciala a brandului tau si derivata din perceptia, recunoasterea si increderea consumatorilor. Acest concept merge mana in mana cu echitatea marcii. Un brand puternic iti poate face afacerea de nepretuit pentru investitori, actionari si potentiali cumparatori.

Un branding puternic creste valoarea afacerii tale.

Sfaturi de branding pentru intreprinderile mici

  1. Trateaza-ti marca ca pe o persoana
  2. Prioritizeaza consistenta
  3. Urmeaza o strategie de brand
  4. Nu lasa inspiratia sa se transforme in imitatie
  5. Foloseste-te de branding pentru a face angajari

1. Trateaza-ti brandul ca pe o persoana

Pentru a intelege cel mai bine procesul de branding, gandieste-te la ta ca la o persoana. Brandul tau ar trebui sa aiba o identitate (cine este), personalitate (cum se comporta) si experienta (cum este amintit).

Pune-ti aceste intrebari despre marca ta:

  • Cum s-ar prezenta brandul tau? Daca ar trebui sa-si descrie infatisarea, cum ar face asta?
  • Cum ar vorbi brandul tau despre produsele sau serviciile tale? Ar fi serios si profesionist sau ar fi plin de umor si nervos?
  • Ce ar spune cineva despre brandul tau dupa ce l-ai „intalnit” pentru prima data? Care sunt cateva propozitii pe care le-ar folosi pentru a-l descrie?

Scopul brandingului este de a crea relatii cu clientii tai. Cel mai simplu mod de a face acest lucru este sa-ti tratezi brandul ca pe o persoana si sa intelegi ca vrei ca toti clientii tai sa faca acelasi lucru.

2. Prioritizeaza consistenta

Incoerenta este greseala numarul unu de branding pe care o fac companiile. Incoerenta iti submineaza marca si ii incurca pe clienti. Marcile recunoscute si valoroase acorda prioritate coerentei – si culeg beneficiile. Cand brandul tau este o prezenta unificata in diferite medii si pe diferite platforme, clientii se pot familiariza cu usurinta, recunosc si prefera brandul tau in timp. 

3. Construiste si urmeaza o strategie de brand

O strategie de brand este mai mult decat directiile marcii tale; este un plan cu obiective specifice, pe termen lung, care pot fi atinse pe masura ce brandul tau evolueaza. Aceste obiective se invart de obicei in jurul scopului brandului tau, emotiei, flexibilitatii, constientizarii concurentei si implicarii angajatilor.

O strategie de brand te poate ajuta sa transformi acest proces intr-o practica bine cunoscuta, care iti tine afacerea in miscare spre succes si recunoastere.

4. Nu lasa inspiratia sa se transforme in imitatie

Analiza competitiei este importanta. Nu numai ca te educa cu privire la locul in care se afla concurenta si la ce exceleaza, dar iti poate oferi si idei despre cum iti poti imbunatati sau deosebi si mai mult afacerea.

Cu toate acestea, fii constient sa nu cazi intr-o capcana de imitatie. Limiteaza-ti cercetarea competitiva si concentreaza-te pe ceea ce brandul tau aduce in plus. Doar pentru ca un concurent (sau doi) si-au marcat compania intr-un anumit fel, nu inseamna ca trebuie sa urmezi exemplul. Brandurile noi, unice, provocatoare sunt marci memorabile.

5. Foloseste-te de branding pentru a face angajari

Brandingul puternic ii face pe angajatii tai mandri.  Profita de branding pentru a atrage oameni talentati. Daca angajarea este o initiativa puternica pentru afacerea ta, dedica o parte din resurse  brandingului angajatorului. Brandingul angajatorului este modul in care iti promovezi compania catre persoanele aflate in cautarea unui loc de munca si angajatii actuali. Daca esti mandru public de afacerea ta, vor fi si altii.

Branding-ul este numele, logo-ul, paleta de culori, vocea si imaginile afacerii tale. Este, de asemenea, mai mult de atat. Este acel sentiment intangibil pe care il au clientii tai atunci cand interactioneaza cu tine, ca marca. 

Asa se separa marcile puternice de la toate celelalte. Componentele tangibile contribuie la aceasta – un logo superb, un slogan inteligent, un manifest autentic si o voce clara a marcii – dar marcile cu adevarat puternice prospera atunci cand se concentreaza pe imaginea de ansamblu a brandului lor.